GĂ„ til innhold

erfaring med utredning for habituell abrot

atpÄklatt08?

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann-har vÊrt blandt prÞverne i 10 pp nÄ med 3 sa (6. og 7. uke) som resultat. Jeg har en hÞy terskel for runder med sykehus og leger og lurere pÄ hva andre har fÄtt ut av utredninger. fInner de noen "feil" , gÄr det ann Ä gjÞre noe med det? atr det lang tid Ä fÄ noen svar?.....

noen som vil dele erfaringen sin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :-)

Det er nok flere her inne som vet mer om dette enn meg, men jeg svarer litt likevel. SÄ fÄr de andre heller korrigere hvis jeg sier noe feil... Vet ikke sÄ mye om hva som konkret skjer under utredning, da jeg ikke har vÊrt pÄ det selv. (Har bare hatt to spontanaborter, sÄ jeg kvalifiserer ikke til utredning).

Tror nok det er en hel del som gjÞres ved utredning, blodprÞver, ultralyd av livmor og eggstokker, testing av mannens svÞmmere m.m (dette kan de andre sikkert mer om). Likevel sies det at de fÊrreste fÄr et klart svar pÄ hva som er galt - hvis det er noe i det hele tatt. Mange er rett og slett bare veldig, veldig uheldige.

NÄr man mister fÄr man jo alltid hÞre at det ikke var liv laga/at kroppen ordnet opp i noe som ikke var levedyktig etc. Likevel er progesteronmangel og dÄrlig blodgjennomstrÞmning i morkaka en veldig vanlig grunn til Ä miste. Tilstrekkelig med hormonet progesteron er avgjÞrende for om fosteret blir "sittende fast" eller ikke, mens dÄrlig blodgjennomstrÞmning/for raskt koagulerende blod kan fÞre til blodpropper i morkaka og/eller dÄrlig gjennomstrÞmning til livmoren slik at fosteret ikke fÄr nÊring nok, og dÞr.

Fordi dette er sÄpass vanlig fÄr mange med flere spontanaborter ofte progesterontilskudd og blodfortynnende ved neste graviditet. (progesteron skal tas fra egglÞsning).

HÄper dette var litt til hjelp, og som sagt: de andre jentene vet nok mer enn meg :-)

Lykke til videre uansett - de aller aller fleste lykkes jo til slutt :-)

Skrevet

Jeg skulle til utredning, men ble gravid rett fÞr, sÄ da sjekket gyn bare at alt sÄ bra ut der nede med en UL. Hun sjekket da at det ikke var noe cyster pÄ livmor eller eggstokker og at det er ikke var svangerskap utenfor livmor, og at slimet var sÄ tykt som det skulloe vÊre. Hun sa ogaÄ det samme som bombabodilla sa, at for lite progersteron ( det gule legemet som det ogsÄ kalles. Det produseres at kroppen i lutealfasen) og for dÄrlig blodgjennomstrÞmming i morkaken er ofte grunner til at man kan miste. Jeg fikk da resept pÄ crinone (progesteron) og albyl-e (blodfortynnende) av gyn. Dette var privat, for jeg trodde at henvisningen fra legen min til sykehuset for utredning kom til Ä ta veldig lang tid, men jeg fikk brev av de rett fÞr, og der skulle jeg da ta fÞlgende blodprÞver: BlodprÞve for seksualhormoner, stoffskiftehormoner, hemostaseundersÞkelser, og antistoffer. I tillegg skulle jeg ta blodprÞve for kromosonundersÞkelse. Denne skulle ogsÄ min samboer ta.

Mer spesifikt:

TSH

FT4 Fritt tyroksin

Prolaktin

Progesteron

De to Ăžverste er for hypotyrose, og de to nederste er for kvinnelig infertilitet.

HemostaseundersĂžkelser:

Lupus antikoagulant, kardiolipinantistoff, antitrombin, Protein C, Aktivert protein C resistens, Leidenmutasjon og Protrombin gen-mutasjon

KromosonundersĂžkelser:

Heparinblod til kromosonanalyse inkl evt FISH analyse. Det er vel egentlig en sjekk for Ă„ se om det er medfĂždt kromosomsvikt hos deg, og/eller mannen din.

SkjÞnn dette den som kan. Jeg skjÞnner ikke hva alt dette stÄr for, men det var ihvertfall de blodprÞvene som skulle tas av med i forbindelse med utredningen. OgsÄ kommer da de fysiske undersÞkelsene som jeg beskrev tidligere.

Lykke til med en utredning!

Skrevet

Bra spÞrsmÄl AttpÄklatt, har ogsÄ lurt litt pÄ dette. Min lege tilbydde meg utredning nÄ, men jeg kjente at etter Ä ha mistet bare to ganger at jeg ville prÞve litt mer. HÞres ut som om ganske omfattende runder og med min hÞye terksel for sykehus og legebesÞk spÞrs det om jeg heller kjÞrer prÞve- og feile metoden noen runder til fÞr jeg gidder utredning.

HĂžrte om noe blodfortynnende/babylim som man kunne kjĂžpe fra helsekost i danmark...? Det hĂžres jo ut som en rask og god lĂžsning.

Ellers gledet det meg at vi er sammen i jakten pÄ spiren igjen AttpÄklatt. Jeg kjÞrer hardt pÄ igjen og satser pÄ nye spire fÞr neste mens..?! Skal til paris i helgen med min kjÊre og satser pÄ EL fra himmelen:- )

KLem

Skrevet

Jeg har vÊrt pÄ utredning.

og mÄ fÄ si at jeg er litt skuffet egentlig. legene pÄ sykehuset fant absolutt ikke noe galt med hverken meg eller sambo, sÄ jeg fikk avsluttet det hele med et hÄndtrykk og beroligelse om at det kom til Ä gÄ en gang. har ikke fÄtt noe hjelp videre, bortsett fra det jeg har presset gynekologen til (crinone)

aborterer fortsatt, og er dritt lei av det hele.

men, er jo desverre sÄnn at noen har mange aborter fÞr det endelig klaffer. fÄr jo bare hÄpe at det gjelder for meg og.

det er iallefall veldig beroligende Ä vite at det ikke er noe galt med oss. det hjalp Ä fÄ det bekreftet, selv om jeg gjerne skulle Þnske at man fÄr bedre oppfÞlging.

her blir det ul hver uke fra 6-12, og annenhver uke etter det ut 2. tri. sÄ da gjenstÄr det bare Ä komme seg sÄ langt som til uke 6. he he

Skrevet

Hei lioevr!

FÄr du UL pÄ sykehuset hver uke, eller er det noe du kommer til Ä gjÞre privat. Jeg fikk jo brev vedr utredning fra sykehuset, men ble jo gravid, og skal til UL pÄ UllevÄl pÄ tirsdag. Burde jeg spÞrre om jeg kan fÄ det hver uke?

Skrevet

jeg skal fÄ pÄ ullevÄl ja :)

var eneste trĂžsten jeg fikk oppi det hele. he he

spÞr etterd et samme, man har krav pÄ oppfÞlging.

Lykek til :)

Skrevet

Takk..! Da skal jeg spÞrre om det nÄr jeg skal dit.. :)

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...