Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Jeg begynner å bli litt redd for at sønnen min er veldig seint ute med å prate...Han begynner å nærme seg 3 1/2 år...han prater en del men veldig ureint. Han snakke veldig lite i det hele tatt fram til januar da han begynte på stor avdeling i barnehagen. Han har også vært veldig seint ute med andre ting - han var vel rundt 22 måneder da han begynte og gå og krabba vel ikke før han var rundt 14 måneder...Er veldig usikker på om vi burde gjøre noe med språket hans eller om vi bare skal se an litt...hvor reint burde de prate når de er nesten er 3 1/2....?
mor til 3 små Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 Hva sier de i barnehagen? Du kunne jo tatt det opp med dem, og så kunde de testet ham (finns flere forskjellige tester) og eventuellt hvis de syns det trengs få in logoped in i bildet. Sønnen min begynte i bhg då han var nesten 3,5 år. Han hade òg vært veldig sein språklig, men han var veldig tidlig motorisk istedet. Han mangla mange lyder, og folk som ikke kjente ham kunde ikke forstå ham. Jeg hade siden han var 2 år hatt kontakt med hs, og ved 3 års alder fik ham time hos ppt. De gjorde en test på ham ved 3 år, 3 mnd. Han fikk spes.pedtimer fra høsten 2006, og vi ser STORE framskritt. Nå kan alle skjønne ham, og han mangler kun 1 lyd. ) Syns du først og fremst skal høre vad ped-leder på avd hans syns, og så kan dere gå videre. Du kan be at få en time med henne, så slipper du snakke om det i garderoben når alle andre er der.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 "Problemet" er at hun som jobber som pedleder på avdelingen hans ikke har førskolelærerutdanning..De har fått disp for henne fordi de ikke får tak i ei som er utdannet. Hun som er styrer i barnehagen har en del videreutdannelse så jeg kan kanskje prate med begge to...om jeg får overtalt mannen min til å bli enig med meg...
mor til 3 små Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Hva syns mannen din då? At du overdriver? Du kan jo bare ta en snakk med dem, trenger ikke å være mer inviklet. Bare for å høre hva de syns. Lykke til! )
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 han syns nok jeg overdriver litt...men jeg skal høre litt i barnehagen en dag jeg ser styreren...
PrinsesseSjefen Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 Eldste min var også sen til å prate. Hun hadde veldig få ord egentlig til hun begynte i barnehage som 3 1/2 åring. Etter et halvt år i barnehagen hadde ordforrådet økt enormt. Vet ikke om hun akkurat snakket urent, men sa iallefall veldig lite. Var også noe sen motorisk. Hun var 14 mnd før hun krabbet (ålte eller rullet fra ca 9-10 mnd) , 18 mnd før hun gikk. Hun er nå 8 år, prater som en foss og prater vedlig rent (min far som ikke er norsk sier at hun er den som snakker norsk han forstår aller best...). Og motorisk er hun minst på høyde med sine klassekamerater. Jeg synes han virker ganske normal, men hvis du er i tvil så er det best å høre med andre utenfor familien. Ikke bra å gå og bekymre deg.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #7 Skrevet 5. juni 2007 tror nok det beste er å høre med de i barnehagen...de er veldig flinke der...
Galskapens overhode Skrevet 6. juni 2007 #8 Skrevet 6. juni 2007 Det er veldig vondt å gå rundt å bekymre seg slik. Ta det opp med kompetent personell i barnehagen. Det hjelper godt for en bekymret mor å få høre at alt er som det skal være også.. Jeg har fått utredet jenta mi fordi hun snubler og faller OFTE. Hun ble observert av fysiot. i bhg, var på kontroll hos fysio samt fikk sjekket øynene hennes. Og når konklusjonen var at hun er helt normal, men bare vimsete av seg.. så datt en stor bør fra mine skuldre. Ingen flere bekymrnger. Håper at du får svar fra noen som kan hjelpe deg i bhg. Hold oss oppdatert da.
Mor til to gutter Skrevet 10. juni 2007 #9 Skrevet 10. juni 2007 Jeg ville ha tatt kontakt med helsesøster hvis jeg hadde vært i din situasjon. Ring helsestasjonen i din kommune og bestill en time til barnet ditt. Der kan de sikkert hjelpe han, evt formidle kontakt til logoped el.l. Vår minste som nettopp er fylt 3 år begynte ikke å sette sammen to og to ord før ved juletider i fjor. I løpet av vinteren og våren i år har språket utviklet seg mye. Han snakker nå i lange setninger, og har bare problemer med lydene k,g og r. Han snakker fortsatt ikke helt rent, men det er ikke noe problem å forstå hva han mener. Det er stor forskjell på hvor fort barn utvikler seg, både språklig og motorisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå