Gå til innhold

første legekontroll..-hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva skjer på første legekontroll? Skal imorgen å det er satt av en dobbeltime til denne kontrollen. Hva skjer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat samme som jeg har også, jeg har ikke vært på den enda så lurer selv, har spurt før men ingen som svarte, Men de svarer sikkert deg ;)

Tror de tar gyn sjekk og blodtrykk og blodprøver å vekt kanskje.. Du får heller vente på svar. ;)

Hvor langt er du på vei?

Skrevet

Hei og grattis!

Første gang hos legen fyller dere ut helsekort for gravide, har gyn undersøkelse, og tar blodprøver. Regner med at du har fått beskjed om å ta med urinprøve, den måler de diverse fra. Så hopper du opp på vekta. Ellers setter de av god tid, for det er mange som har mange spørsmål...

Det kommer litt an på legen din, mange bare styrter igjennom timen med kun det som er nødvendig, mens andre tar seg GOOOOD tid og spør og graver om alt.

Lykke til.

Skrevet

Har vært gravid før og har nettopp vært på min første kontroll denne gangen, så " dette kan jeg" :-) LOL

Man måler blodtrykket, sjekker urinprøve (husk å ta med morgen-urin), tar en del blodprøver og sjekker gjerne vekta også. I tillegg gjør legen en enkel gynekologisk undersøkelse (GU) for å kjenne på størrelsen av livmora. Dersom det er lenge siden du har tatt celleprøve (for livmorhalskreft), tar de ofte dette i samme slengen.

Så skal dere fylle ut helsekort for gravide (som skal følge deg gjennom hele svangerskapet), med ymse opplysninger om din egen helsetilstand, beregner termin o.l.

De fleste legene jeg har hørt om, liker disse kontrollene, siden det for en gangs skyld handler om noe positivt! :-)

Skrevet

Fyller ut helsekortet, med informsjon om sivilstatus, eventuelt pappan, arbedsforhold, osv

antall graviditeter, fødsel, prov abort, ma og sa

tar blodprøver forhold til hiv, jern, immun mot div sykdommer osv,

bestiller time til ul hvis man ønsker det uke 18-20

ellers snakker vel man litt om ditt og litt om datt

Skrevet

Ta med urinprøve og så tar du blodprøve hos legen. Jeg fikk GU, da sjekket legen at størrelsen på livmor var noenlunde riktig i forhold til min mens-termin, og så var det en del hyggelig prat. Man får anledning til å spørre en del, så hvis du lurer på mange ting kan det kanskje være lurt å skrive en liste?!

Lykke til :)

Skrevet

takk for svar jenter! Bestiller hun tidlig ul også hvis jeg vil? det er litt usikkert om når siste mens var ser du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...