Gå til innhold

Kumelk til baby på nesten 7 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til legen i dag for jeg har fått sopp på brystvortene mine, og har derfor sluttet å amme småen.. Legen sa at det var like greit å slutte nå, for jeg kunne like godt gi kumelk nå.. Var like god kvalitet på den, som melken jeg produserte.. Og hvis ikke det var veldige allergier i familien, så kunne babyen få kumelk.. Kan dette stemme? Jeg synest det høres veldig rart ut, for alle sier jo at de skal ha mme til de er ett år.. Men det hadde jo vært veldig praktisk hvis han kunne få kumelk nå.. Veeeldig takknemlig for svar..=o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

EEEEEE NEI! Tuller du eller? Herlighet, det var dagens...

Hva slags lege var dette, da? Norsk lege i norge?

Skrevet

Dette er ett helt seriøst innlegg.. Legen min sa i dag at det var helt greit å gi han kumelk.. Legen er norsk.. Men jeg synest og at det skurret litt, så derfor spør jeg her.. Men synest det er veldig rart at han kan si noe slikt, hvis det er helt uaktuelt å kunne gi en baby kumelk.. Hva kan skje hvis en gir en baby kumelk?

Skrevet

Sorry, jeg ble litt satt ut av innlegget ditt, derfor spørsmålet.

Jeg synes også det er horribelt at legen sier dette her... Hva med å snakke med helsestasjonen deres om dette? Du kan også lese på flaskeposten.org.

Ukokt kumelk i de mengdene det er snakk om kan gi kumelkallergier (er barnet født til termin eller senere, forresten)... Ikke det letteste å leve med i et land som Norge! Samt en masse andre problemer. "Mamma for første gang" og "Hva nå lille venn" av Gro Nylander, behandler temaet utførlig.

Du kan også lese her:

http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/f_rste_leve_r/seks_m_neder/fra_morsmelk_til_andre_melkeprodukter

Skrevet

Jeg kom ikke inn på linken du gav meg.. Men jeg skal ikke gi han kumelk.. Skal vente med det.. Han er født 14 dager over ul termin.. Takk for svar..=o)

Skrevet

for tidlig introdusksjon kan og føre til tarmblødninger pga at proteinene er for store for den umodne tarmen. Dette kan på sikt og gi tarmsykdommer senre i livet. (og som vi vet er det mange voskne som plages med dette - og før ga de jo kumelk gjerne veldig tidlig- mme fantes ikke...)

Skrevet

Synest det er veldig skremmende at han kan si dette, når det kan få såpass alvorlige følger..

Skrevet

Ja det synes både Blomman og jeg... Som Ammehjelper setter slikt meg litt ut... Søker du på kumelk oppe i søkefeltet finner du linken, HI!

Skrevet

De ga kumelk til babyer tidligere, legen har sikkert ikke lest noe om dette på veldig mange år. Verden går framover.

Skrevet

hei. Før vi begynner å jamre oss alle sammen her over legen så kanskje man skal spørre om kanskje legen mente mme? Den er jo tross alt laget på kumelk. Den kaaaaaan jo være at han bare formulerte seg merkelig.

Jeg har bare så vanskelig for å tro at en lege har anbefalt ren kumelk til en baby.

Skrevet

Fru Rasmussen: Han sa at jeg kunne gi vanlig kumelk som vi drikker.. For jeg sa til han at jeg mente at småen måtte være ett år, men han sa nei.. Så sikkert lenge siden han har oppdatert seg på dette feltet..

Skrevet

å ja. sorry. Så henger jeg meg bare på de andre. Ærlig talt altså.

Jeg syntes nesten du skulle rapportere han til ammekommiteen.

Skrevet

Legen din var nok ikke så interessert eller oppdatert på småbarnsstell. Gå heller til helsestasjonen de er spesialister på slikt. Synes det er forsøket verdt å behandle soppinfeksjonen så kan du og småen kose dere med lettvinte måltider i lang tid ennå.

Det er ikke farlig med kumelk, ingen grunn til hysteri der. Svært mange av de voksne i dag er jo blitt flasket opp på kumelk uten å ha tatt skade av det. (Og heller ikke fått allergier.) Man anbefaler likevel at man bruker mme til barnet er 1 år. Den er enda bedre tilpasset barnets ernæringsbehov og her i Norge har de fleste fint råd til å koste på seg det ideelle for sine små.

Men tilbake til soppen. Hvis den sitter overflatisk på huden bare så har de div. soppkremer på apoteket. Vask kremen forsiktig, men godt av før du ammer. Unngå å gni for mye. Hold brystet luftig og tørt! Sopp elsker fuktighet! Har du mulighet til å gå litt toppløs noen timer per dag? Unngå å bruke BH om natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...