Gå til innhold

Spm ang maling og tapetsering!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at gravide bør holde seg unna oljemaling, men er det noe i veien for at jeg maler med vannbasert maling? Og kan jeg trygt tapetsere? Vet det finnes noen masker å få kjpt, men vet ikke om jeg trenger dette. Noen som evt vet pris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Elisabeth...

Vannmaling er faktisk værre enn oljemaling. Vannmalingen bruker lengre tid på å herde... Selv om den tørker fortere liksom..

Oljemalingen herder og får en hinne på utsiden av seg... Men det anbefales uansett ikke at vi gravide maler. Isåfall må man ha på seg friskluftmaske, sånn som brannmannen bruker når han går inn i røyk etc.

Når det gjelder tapetsering er jeg ikke sikker. Jeg tenkte at samboer skal stå for oppussingen denne gangen. Så kan jeg sy gardiner og pynte opp på veggene etc.

Begynner å glede meg til vi overtar huset vi skal bo i. Vi overtar kanskje til helgen..

Skrevet

Skjønte ikke helt hva herding har med saken å gjøre. Det er jo stoffene i oljemaling (nafta, osv) som er farlige for gravide. Er stoffene i vannbasert like ille?

Skrevet

Jeg prata med ei jm ang dette en gang i vinter, og hun sa at så lenge en ikke oppholder seg mye i malingslukta når man hadde mala, og at en ikke til daglig jobba med maling og evt løsemidler, var det ingen fare... Jeg mala senest forrige helg, og jeg har termin om 10 dager... Men en får jo tak i nesten luktfri oljemaling for tia,så dette med lukt kan umulig være noe stort problem.. Hvis det ikke er gasser el man ikke merker som er farlige,da...

Skrevet

Oljemaling er oljemaling, om den lukter eller ei. Stoffene den inneholder er ikke bra (in the long run). Men det står en del om dette på nettet, også her inne på bim så vidt jeg vet. Søk på oppussing oppe til venstre her.

Skrevet

Vi har pusset opp et helt hus gjennom svangerskapet. Så jeg har malt mye. Både med oljemaling og vannmaling. Begge disse vanntynnet. Jeg valgte å være ute av huset under tapetsering pga. at jeg ikke undersøkte om det var noe skadelig i limet. Før jeg tok valget å begynne å male undersøkte jeg med flere leverandører av maling. Hos Flügger kunne de fortelle meg at det ikke var farlig å male så lenge malingen var vanntynnet. Turte ikke stole på det så jeg tok også en telefon til Jotun. Der fikk jeg prate med gifteksperten de har der. Han kunne garantere meg at det ikke var farlig. Og han sa også det der med ojemaling og herding er gammeldags. Gjelder ikke for dagens malingstyper. Det er mange malere som maler også i svangerskapet.

Synes du skal ta noen telefoner til de som vet dette før du tar avgjørelsen. Men det er tungt å male da:)

Skrevet

TUSEN TAKK for mange gode svar. Vi tar over huset vårt til helgen (*glede seg villt og uhemmet*) og vi skal male en del... Min kjære og hans venner skal jo stå for det meste, men jeg føler meg så hjelpesløs hvis jeg ikke kan hjelpe til, så litt småtteri har jeg og lyst til å gjøre. Jeg skal søke litt mer på nettet om dette, og det er nok lurt å snakke med en giftekspert hos Jotun eller noe som Sommerbaby07 anbefaler. Vil jo ikke gjøre noe som kan skade lillejenta. Snakket med en maler om dette for en tid tilbake, og han sa at det var så mye gasser i oljemalingen at som gravid skulle jeg holde meg langt unna dette, men skal ta en tlf til Jotun.

Takk igjen!!!!

Skrevet

Hei igjen...

Dersom jeg er feilinformert må dere ha meg unnskyld for evt. feil informasjon jeg har kommet med.

Men i boka vi har fått hos legen. Den som er til mor den ene veien og til far den andre veien. Som er utgitt av Sandvik. (Samme som www.babyverden.no) så står det at man skal holde seg unna maling, og at man burde pusse opp barnerommet flere mnd. FØR babyen kommer. Dette pga. avgasser i maling.

Uansett så reagerer jeg på malingslukt og andre kjemikalier, så jeg kommer IKKE til å være på selve malingen av rommet til nurket.

Men jeg vil jo også tro at giftekspertene på Jotun vet hva de snakker om da..

Skrevet

Jeg har malt mye de siste 1 1/2 månedene etter at vi overtok et oppussingsobjekt. Jeg bruker IKKE oljemaling, da jeg har hørt at det skal være MYE verre enn vannbasert maling. Husker jeg leste en annonse om at oljebasert maling faktisk skal bli forbudt i Norge fra neste år. Det sier kanskje litt... Plastikkhansker og en liten støvmaske kan kanskje hjelpe litt når du maler? Uansett, dersom du får vondt i hodet eller lignende, er det kroppen som sier ifra, og da bør du være forsiktig. Og ikke overanstreng deg. Vi vil jo ikke at babyen skal komme for tidlig, vil vi vel?

Ps! Vet hvor frustrerende det er å ville hjelpe til og samtidig ikke være 100% sikker på om det kan skade fosteret. Men tross alt så er alle organer ferdig utviklet nå, så det ville vært verre å drive med oppussing tidlig i svangerskapet. Eller?

Lykke til med oppussing og baby!

Skrevet

Det er allerede forbudt å produsere oljetynnet maling i Norge. Men de har lov å selge det som allerede er produsert. Man har fortsatt oljemaling da, men denne er vanntynnet og i følge Jotun ikke farlig for gravide. Dette gjelder forøvrig inneprodukter...

Skrevet

hei!!!!!

vi kjøpte oss hus i februar og har pusset opp hele greie.jeg var også skeptisk.snakka med legen og spurte hun.så lenge man lufter og ikke står i malingsosen for lenge er det greit. det som man skulle passe seg for er å sove i nymalt rom for gravide.....hold deg unna white sprit å sånt. jeg anbefaler vannbasert da slipper dere å vaske bort flekker med harde løsemiddler .lykke til!!!

hilsen drittlei maling

Skrevet

Var en mann i en malingsbutikk som sa noe om at maling som er blomstermerket er ikke farlig for gravide eller spe barn,....

Hva med å spørre der dere kjøper malingen og tapet

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen min at det var ingenting ang maling som var sikkert. For lite forskning på dette. Men ble anbefalt å holde meg unna til malingen var ordentlig tørket og gassene var gitt seg. Kunne være innom rommet i små perioder noen ganger om dagen men ikke oppholde meg der hele dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...