Gå til innhold

Trenger deres hjelp, jenter! Til sak om keisersnitt i Dagbladet.

Anbefalte innlegg

Har snakket masse med min venninne Hilde som jobber i Dagbladet om hvor urettferdig det er at innvilgelsespolitikken for keisersnitt varierer så enormt fra sykehus til sykehus. Hun ble opprørt og har nå lyst til å lage en sak som setter fokus på dette.

Derfor lurer jeg på om det er noen av dere som har slitt for å få innvilget keisersnittet deres som kunne tenke dere å fortelle om opplevelsen til henne?

Venninnen min heter Hilde Schjerve, er veldig søt og flink og har mailadresse [email protected].

Om du er interessert, men synes det er for skummelt å ta direkte kontakt med henne kan du også sende privat melding til meg.

Her har vi sjansen til å få belyst hvor kjipt sykehus som f.eks Haukeland behandler gravide kvinner, så håper virkelig noen kan tenke seg å fortelle om det :-)

Fortsetter under...

Er det virkelig ingen som vil si hva de mener om dette til en journalist? Med så mange bra, oppegående damer her inne med sterke meninger om tematikken?

Malena26? T-girl? En eller annen?

Jeg synes dette er et kjempeviktig tema, og vil super gjerne at vi får belyst den hårreisende forskjellsbehandlingen for fødende kvinner ettersom hvor vi bor i landet. Skulle gjerne snakket med avisa selv, men jeg fikk som kjent innvilget ks uten problemer på Rikshospitalet, så min historie er ikke så veldig aktuell i denne sammenhengen.

Det er altså snakk om å fortelle i avisa om hindringene du møte hos lege/jordmor/sykehus da du ba om keisersnitt. Så kan f.eks venninnen min ringe Legeforeningen, helsepolitikere osv og konfrontere de med forskjellsbehandlingen og etterlyse faste, nasjonale retningslinjer for innvilgelse av keisersnitt.

Jeg hjelper til som best jeg kan med å gi Hilde (journalisten) bakgrunnsinformasjon og fakta.

Håper virkelig flere synes dette er en sak det er verdt å være med på :-)

Stor klem

Jeg ønsker å bidra til dette, men skal ikke ha samtale med lege på Bærum sykehus, før om et par uker.

Gir gjerne en tilbakemelding etter dette!

Kom igjen jenter, dette er en viktig sak å gi innspill til!!

Så bra! Da har jeg gitt kontakinformasjonen videre til Hilde, så tar hun kontakt i starten av neste uke. Håper virkelig det går ann å sette disse sykehusene under litt press. Sykt at forskjellene skal være så store avhengig av hvor vi bor i landet!

Så flott jenter ,stå på!

En ting jeg går å tenker mye på når det gjelder oss kvinner og det med å få velge fødemetode selv kontra eldre omsorgen.Hvorfor?Jo jeg har jobbet i eldreomsorgen selv i mange år og vet dere hva?Et nøkkelord er RESPEKT og det at vi skal respektere den gamles FRIE VILJE uansett hvor senil dement personen er .Vi skal i respekt strekke oss så langt vi bare kan for den gamle, ikke tvinge på NOEN måte , men behandle dem varsomt og gi dem omsorg og respekt.Ikke tvinge når det gjelder hygiene eller mating eller noe som helst.Dersom den gamle nekter å spise så ikke tving .Mange ganger så er de helt bortreis og forvirret men alikevell så strekker vi oss og godsnakker i det lengste og respekterer deres valg og ønsker, dette er vel også lovpålagt.

Fordi jeg har det yrket selv så blir jeg så innmari sint over at vi gravide skal TVINGES .Jeg reagerer så utrolig på at vi ikke blir respektert når vi forteller om angst og overgrep i fortiden, vanskelig livssituasjon etc. etc. og ber tynt om å få ks.

Her har jeg gått i årevis og respektert de gamle uansett om de har spytta meg i trynet også blir jeg gravid og møter da selv NULL respekt i fra helsevesenet.Jeg er SÅ opprørt og sint over den behandlinga jeg har fått .Jeg håper dere ser forskjellen her.

HVORFOR er det sånn?Når de kan hjelpe en person i gjennom et svangerskap på en human måte ved enkelt å innvilge ks når det er SÅ ønsket i fra mnsk selv, et menneske som IKKE er forvirret men som er ved sine fulle fem............?

ER det bare meg eller er dette sykt?

Dersom dette høres klokt ut kan du jo ta med det som et lite apropo til den jounalisten.

Annonse

Detter er jo kjempe bra!! Få det frem i lyset!!

Selv venter jeg i spenning på at jeg skal få innkallelse til samtale med jordmor.

Har allerede pratet med legen, men han kunne ikke love noe før jeg var gjennom den vanlige prosedyren med diskusjoner for og imot med jordmor +++

Ergo jeg må gå å grue meg og tenke på dette hver dag til jeg er kommet lang utti svangerskapert før de selvfølgelig kan gi meg et endelig svar og jeg får slappet av og nyte svangerskapet i fred og i ro!!

Jeg blir så forbannet!

Nå er det på tide at kvinner skal slippe å gå sånn å gru seg til fødselen nesten er i gangn før man lan få svar på ting

Jeg stiller gjerne opp til samtale om dette

Jeg hadde akurat skrevet dette innlegget til en annen, også leste jeg ditt innlegg, så derfor kopierte jeg det hele så kan du få et innblikk i min historie. Siste avslaget fikk vi på mandag den 4. juni, og både min mann og jeg har slitt veldig de siste dagene. Her kommer kopi av innlegget:

Jeg har akurat opplevd det samme, og vet at vi er langt ifra de eneste. Har vært på KK to ganger og prøvd å få de til å skjønne hvorfor jeg trenger å få den hjelpen............ ble behandlet veldig dårlig.

Min første fødsel endte i et haste keisersnitt fordi de til slutt fant ut at barnet ikke ville komme ut fordi jeg hadde et smalt bekken. Jeg følte meg da snytt for en fødsel. Så andre gangen ble jeg enig med den fjerde gynekologen som følgte meg svangeskapet om at vi kunne prøve fødsel siden han mente at bekken målene mine var på grensen. De tre første gynekologene mente at jeg ikke burde utsette meg selv eller barnet for en normal fødsel. Under denne fødselen var gynekolog tilstede flere ganger og han ville at jeg skulle overføres til keisersnitt på et tidspunkt. Da klarte jordmoren og ta fostervannet og gutten kom lengre ned i bekkenet. Men resten av forløpet ble veldig tøft, og når gutten kom ut så var han livløs og trengte stimulering og O2. Dagene som fulgte var ikke kjekke, barnet var veldig hypotont (slapt) og jeg skjønte at noe var gale. Fra han var 5 måneder til han ble 10 måneder var vi stort sett på sykehus. Han døde 10 måneder og 8 dager gammel. Min første tanke som satt seg i mitt hode når jeg skjønte at han var alvorlig syk, var jo at jeg trodde at det var pga at jeg ønsket en normal fødsel. Dette har jeg diskutert med legene og det er liten sjans for det. MEN det er også grunnen til at jeg ikke klarer tanken på å ha en slik tøff fødsel foran meg. Men tror du at legene på Haukeland skjønner det??????? Nei langt ifra.........

Det siste som ble sagt til meg var: dere for prøve Voss men husk at det er samme helseforetaket og at dere kan være like uheldig der. Men jeg har heldigvis ikke hørt noe negativ om Voss og håper at de kommer til å forstå min situasjon. Jeg har hatt det veldig tøft de siste dagene, og har til og med angret på at vi i det hele tatt har tørt å bli gravid igjen. Noen skulle vært sterke nok og tatt å laget en sak om hvor dårlig en blir behandlet på Haukeland. De er langt i fra menneskelige noen av de som jobber der.

Thea1

PS. jeg sender en kopi til Hilde også og håper på at vi kan få belyst denne saken.

Det er supert Vuggi Vuggi. Send mail til Hilde på [email protected], eller send meg mailadressen din eller tlf på priv melding, så tar hun kontakt :-) Håper virkelig dette blir en ordentlig god sak. Denne forskjellsbehandlingen er helt syk.

Og helt enig trubbel og bubbel, i alle andre faser av livet er det snakk om å respektere pasienten. Eneste som ikke fortjener respekt og å bli lyttet til er tydeligvis oss gravide kvinner. Skal sende innspillet ditt videre, og som sagt: bare å ta kontakt om du vil utdype tankene dine rundt dette selv :-)

Du kødder??? Det er f*** meg det verste jeg har hørt!! Du har hatt to traumatiske fødsler, babyen din døde og FORTSATT forstår ikke legene på Haukeland at du ikke orker tanken på en vaginal fødsel?? Syke syke mennesker...

Kjempebra at du vil fortelle om behandlingen du har fått, Thea. Tror ikke det er noen leger eller lesere noe sted som vil mene at det er på denne måten vi skal behandle gravide kvinner.

Jeg er hvertfall rystet...

Kjempebra, SusyQ, at du setter i gang og belyser dette problemet!!

Og til Thea1: jeg er sjokkert over behandlingen du har fått på KK!! Håper du orker å stå fram med saken din, fordi dette er alvorlig! Ingen skal behandles på denne måten. Og lykke til videre, det går nok bedre på Voss.

Bambi

Tusen takk for forståelse. Tårene miner renner nedover kinnene mine etter å se at du og flere synes at jeg ikke har blitt riktig behandlet. Utrolig god støtte i det du skriver til meg............ Og det er nok der mye ligger mener jeg............ vi må støtte hverandre vi kvinner som blir dårlig behandlet, dette må fram i media, Haukeland har godt av å få tilbakemelding om hvordan vi føler oss behandlet. Mottoet til Haukeland er: Helse Bergen- Alt handler om mennesker.......... Kan ikke si meg enig i det........

Vi skal stå sammen, nå er begeret overfylt for mange av oss..

Annonse

Dytter denne litt opp igjen, jeg. Jo flere som kan fortelle åpent om hvordan gravide kvinner blir behandlet i Norge i dag, jo sterkere står vi. Bare å sende melding til meg eller mail til [email protected] dersom du også kunne tenke deg å fortelle om dine tanker rundt dette :-)

jeg synest ikke dette der er en god ide og fortelle om Haukeland sykehus og historien min. Hva oppnår jeg med det og fortelle historien min????? Gjordt er gjort. Det som skjedd har skjedd og det er ingen vei tilbake.

Jeg kan bare få problemer ved neste fødsel og ikke minst når jeg kommer opp så kommer alle og baksnakke om meg,der er hun som har klaget om oss.

Vi kan aldri overvinne Haukeland sykehus og deres strenge regler og Deres meninger der, de er alt for mange der oppe og de har staten bak ryggen sin som hjelpehånd ,så jeg gir opp av hele saken. Men sier ikke at alle andre skal ikke gjøre det.

Lykke til Jenter!!!!

Jeg tenker at vi hvertfall ikke får endret noe hvis vi ikke tar tak i det selv. Det er jo gjerne sånn at det først er når media setter søkelyset på en råtten praksis at maktpersoner/institusjoner blir tvunget til å endre praksis. Tenk hvis Ingunn Yssen skulle tenkt, nei Valla er for mektig, det er ikke noe lille meg kan gjøre med at hun mobber og trakasserer?

Men har full respekt for at ikke du har lyst Malena26, det får hver enkelt føle på selv, tenker nå jeg.

Akkurat det med å få dårlig behandling på Haukeland neste gang ville jeg ikke bekymret meg for. 1) Hvordan kan de behandle noen dårligere der oppe enn de allerede gjør? og 2) Hvis de behandler noen dårlig etter å ha stilt opp i media er det hvertfall en sak..!

Jeg har selv stilt opp med navn og bilde i avisa på en sak der jeg var dårlig behandlet, og opplever tvertimot at de blir litt redd deg etterpå. De kan liksom ikke være kjipe mot deg når du har pressen i ryggen, hehe ;-)

Tenk bare på den mektige staten som snur i spørsmål om asylsøkere skal få bli etter at de har gått pressen, sleipe firmaer som endelig må betale tilbake pengene for en dårlig vare etter at TV2 hjelper deg har vært på saken, mor på 90 år som får plass på aldershjem etter at barna har stilt opp på intervju. Er i hvertfall verdt et forsøk, eller hva?

Håper så mange som mulig av dere andre damer her inne fortsatt kan tenke dere å være med på dette. Jeg synes hvertfall det er en viktig kamp å ta.

De mørke rom tåler ikke medias søkelys. Samhold og åpenhet gjør oss sterke:-)

Heia...

Jeg er med dønn og har allerede tatt å sendt mail til Hilde tidligere idag om at jeg var intr...så da venter jeg i spenning på hva hun vil høre og hvordan hun går frem og håper virkelig dette gjør susen...om det ikke hjelper meg stort så håper jeg virkelig at andre slipper ett krangelhelvette å masser av tårer og energi på ett sterk ønske om ks på forskjellige bakgrunner...

Klem

Signerer SusyQ!

Press fra pressen, da blir også de mektige mye stillere og beskjeden. Og jeg tviler sterk på at noen får dårligere behandling fordi de snakket om ting til avisen. At de snakker bak ryggen, vel det kan man blåse i. Så lenge behandlingen er greit hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt. Trenger ikke se de så ofte igjen, så ville la de tenke om meg hva de vil. Jeg vil bare at de gjør jobben sin, ikke være venner.

Hei.

Jeg har vært igjennom lignende som det. Jeg fikk aldri åpning på mer en seks til sju centimeter og til slutt ble det haste ks fordi de mistet forsterlyden. Det viste seg at hun hadde surret seg rundt i navlestrengen slik at hun aldri ville overlevd en vanlig fødsel.

Andre gangen oppstod det sammen. Jeg fikk ikke mer enn sju centimeter åpning og jordmor måtte tvinge livmormunne opp med bare nevene. Så ble det vakumm for å trekke ungen gjennom et altfor trangt bekken og så tang. Men han overlevde takk og lov. Men det var en meget hard fødsel.

Nå ska jeg ha nr 3. Vil helst føde normalt, men jeg er rimelig sikker på at åpningen ikke blir noe større denne gangen og at det fortsatt er for trangt. Derfor vil jeg snakke med legen om keisersnitt. Jeg har nevnt det en gang men hun overså det.

Det blir spennende da å se hva som skjer. Men jeg tør ikke risikere at jeg kommer i en slik situasjon for tredje gang. Denne gangen er det ikke sikkert det går så bra med barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...