Gå til innhold

Noen andre m samboere/menn som ikke har tatt førstegangstjeneste enda, som er innkalt nå??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo har ikke tatt førstegangstjeneste pga at han er lærling...Han skal ta fagbrev i august, og er innkalt til Hæren i januar 08...Ikke akkurat en ønskesituasjon, da han er satt opp på grensevakten langt oppe i nord, rimelig langt unna siden vi bor i Bergen...

Har har et ønske om å avtjene verneplikten i marinen istedet, da han kan være i nærheten av oss...Jeg ønsker hvertfall ikke å ha han så langt vekke, hva hvis noe skjer m snuppa eller meg? Ikke får man mange hjemreiser heller, så han kommer til å gå glipp av mye i snuppas første leveår... :(

Noen som vet/har erfaringer m hvordan d er å søke seg til andre steder enn de er innkalt, og hvilke grunner som blir tatt hensyn til?

Var inne på forsvaret sine sider og leste om hva man får i økonomisk støtte, og d var ikke mye å skryte av, m tanke på at vi har lån på både leilighet og bil...Jeg skal vel ikke bli økonomisk skadelidende av at han skal avtjene verneplikten...eller?? Under 10000 i mnd er jo mindre enn hva han tjener som lærling...huff...masse bekymringer inni hodet her nå...

Håper virkelig han slipper, eller hvertfall får være her i nærheten av oss...men da må de i allefall dekke utgiftene hans, sånn at vi ikke går i tap...Skal be han skrive en e-post til vernepliktsverket i kveld, kanskje vi kan få svar på alle disse spørsmålene...hmmm...

Skrevet

hmm, tror, hvis jeg ikke husker helt feil,at dem betaler leilighet for samboer i nærheten hvis dere kan dokumentere at dere har vært samboere i over 4 mnd. Og det samme gjelder vel med å dekke den leiligheten han allerede har. Men er litt usikker altså. Men typen min ble innkalt fra januar 2007, men han fikk overført seg selv til sivilforsvaret, det er jo bare 3 uker eller noe sånt noe

Skrevet

Jepp. Min fikk innkaldelse til april 2008. Men ringte å hørte, og de sa han fikk 1 års utsettelse til pga svangerskapet.

Skrevet

Min skulle egentlig nå i slutten av året, men fikk utsettelse til neste år på grunn av babyen vi venter i juli :)

Skrevet

Takk for svar jenter :)

D som står at man får i støtte er ektefelletillegg, gjelder for ektefelle og samboere hvis de har felles barn..kr 3375 i mnd...Og så får man penger for barnet, 3834 kr mnd...Og d var jo ikke akkurat mye å skryte av da...men hvis d er sånn at de dekker hans andel av leiligheten i tillegg er d jo greit...vi har felles lån...

Har tenkt litt på d m videre utsettelse, men d forskyver jo bare problemet da...Har jo ikke lyst at han skal være et år så langt vekke fra oss senere heller...Og han har ikke lyst å utsette, for da blir han så mye eldre enn alle de andre...noe som er forståelig...hmmm...

Håper de har forståelse for at han trenger å være i nærheten av oss, sånn at han får avtjene verneplikten her i byen istedet...og selvfølgelig at ikke jeg blir økonomisk skadelidende...ja, ja, får vel svar hvis han sender de en mail i kveld...

Skrevet

Sambo her fikk brev for noen uker siden, hvor det sto at han kommer til å få en innkallelse og skal ut i januar 2008. Han ville egentlig i militæret da han var ferdig med vgs fordi han var skolelei, men da ble han ikke kalt ut, og begynte med studier. For å ikke avbryte i studiene har han fått utsatt til nå. Nå er han i jobb og vi har termin i september, så han er ikke interessert i å dra lenger. Han skal rett og slett prøve å søke seg fri fra hele greia (sikkert lettere sagt enn gjort).

Jeg mener tidligere at jeg har hørt at det skal gå an å søke om å komme nærmere hjemme pga. familie, men man har ikke noe krav på det. Mener også at det er sånn at lån til hus blir fryst når man er i militæret...man velger jo ikke nødvendigvis selv å dra i militæret.

Syns forøvrig det er irriterende...forsvaret har ikke råd til å ta ut alle vernepliktige til tjeneste, men samboer'n min skal de absolutt ha ut! Grrr...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...