Gå til innhold

Gravid på t-banen...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man kan jo spørre pent om man kan få lov å sitte. Syns det er frekt at de ikke reiser seg automatisk... Før jeg ble gravid så reiste jeg meg automatisk for gravide og eldre. Er vel normal folkeskikk!! Jeg tar heldigvis ikke bussen så ofte,og når jeg tar den er det sjelden i rushtida. Så det går greit:)

Jeg har opplevd 1 gang at en mann reiste seg og en annen dag var det en dame som påpekte at setet ble ledig. Men dette er unntaket. For hver dag kjører jeg buss med en haug med (tullinger) skoleungdom som okkuperer hele bussen og ingen gidder å reise seg! Enda de er "unge og spreke"....de ser ikke at jeg skyter ut magen for å virke enda mer gravid (uansett er det ikke til å unngå å legge merke til).

Sporveiene har jo reklame-kampanje nå på akkurat det. Vis sporveisvett eller noe sånt...plakat med gravid dame som ikke får sitte...men det hjelper ikke.

hihi.. idag på toget var det en mann som reiste seg for meg! Jeg stod faktisk akkurat og tenkte på det - så vips, så reiste han seg!

Synes også det er menn som er flinkest med gravide kvinner, de åpner dører for meg og lignende - mens damer som man skulle tro visste hvordan vi har det, ser ikke ut til å bry seg i det hele tatt?

Det er godt at det fortsatt finnes gentlemen her i verden:)

Annonse

Helt enig med amy77. Mannfolka er de som reagerer (hvis noen reagerer).

Tok fly fra Trondheim til Oslo her om dagen og det var kø over alt, da var det mannfolk som slapp meg frem, mens kvinnfolka bare tenkte på seg selv.

Og en episode på bussen for en stund tilbake. Stod ved et ledig sete og skulle bare legge lommeboka nedi veska, da en middelaldrende dame sneik seg ned foran meg og snappa setet! Er det mulig! Var heldgvis en mann (uteligger/tigger) som reiste seg og sa sett deg her du. Han var fantastisk, hjalp kvinner med barnevogn og alt. Var så liten den dagen at jeg hadde lyst til å kaste meg om halsen på han..hehe.. Synd jeg ikke hadde kontanter for da hadde jeg kjøpt =Oslo av han gitt!

Ellers prøver jeg å unngå trikk og buss i rushen så godt jeg kan.

Gjest Ut på tur

Det pleier alltid å være noen uføre seter.... kan man ikke da pent si "er du også dårlig til bens? " Jeg har vært heldig og sluppet å stå .. men jeg har prøvd ett par andre situasjoner der jeg har vært hjelpesløs og gjerne skulle hatt litt hjelp uten å få det. F.eks da jeg kjørte bilen tom for bensin. Da bare rista folk på hue til meg, viste finger'n og kjørte videre.

dette har jeg også irritert meg grønn på..skjedde faktisk iforje uke,alle plassene var opptatt,og det var kjempe fult innpå tbanen,så kom det ei skikkelig høygravid dame innpå tbanen,og man kunne se at hun hadde det vondt,tok seg for ryggen og svetta som en gris stakkar,og siden alle bare overså henne,så reiste jeg meg opp,og sa høyt så folk kunne merkbart høre det "ja,ser ut som du trenger plassen mer enn meg,du kan få plassen min du,ser ut som du trenger å sette deg ned", dama begynte nesten å gråte stakkar,og sa at hun hadde skikkelig vondt i bekkenet,men da var det heldigvis noen som tok hintet og sa at han kunne "ofre" plassen sin....baaa...skulle bare mangle...menmen...

Veldig bra, marinemedguttenimagen;) ! Det er helt utrolig at folk må få det inn med teskje. Lurer på om dette er et "Oslo-fenomen", eller om det er slik ellers i landet også. Normal høflighet ser desverre ut til å være mangelvare eller ikke-eksisterende her...

Annonse

Husker da jeg var gravid sist. Jobber som sykepleier og tok bussen hjem fra jobb hver dag. Var jo kjempe sliten etter endt arbeidsdag og hadde vondt overalt. det gjorde ikke bedre at jeg måtte stå hele veien hjem. Kan ikke huske at folk reiste seg for meg. ble skikkelig forbanna. Alle var desperate etter å få tak i en sitteplass. ble overrasket over hvor egoistiske folk kan være. Bedre ble det derimot da gutten vår var født. Da var stort sett alle veldig flinke til å hjelpe til med å bære vogn og rydde vei for meg og ungen. Jeg har ihvertfall lært hvor slitsomt det kan være gravid og reisende. Heldigvis har jeg blitt en erfaring rikere.

Var på ferjen rett før agang for noen uker siden, det var stappfullt i lobbyen, og alle satt som sardiner i en boks og ventet, både sittende på gulvet etc. Jeg hadde heldigvs kapret meg sitteplass tidlig, og satt en stund. Så kom det en eldre mann som var meget dårlig til bens, og gikk med krykker. Ingen reiste seg. Til slutt reiste jeg meg, og ga han plassen min. Jeg så at noen følte seg ille til mote da, men man må ikke tro at det var noen som reiste seg slik at jeg kunne få sitte igjen!!!! Og da snakker vi om spreke unge folk, ungdom etc. Helt utrolig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...