Gjest MMJ Skrevet 4. juni 2007 #1 Skrevet 4. juni 2007 Eller... kjeft og kjeft... Men, føler meg litt sånn... vet ikke hva jeg skal kalle det, men fikk beskjed på 2 årskontrollen at hun var overvektig, da veide hun 15 kilo... Skal ikke nå igjen i juli, på ekstrakontroll pga vekta... og så har hun gått opp enda 2,5 kilo... HUn spiser jo sundt og vanlig... eller heller litt mindre enn det jeg ville foretrukket. Spiser godt med middag, men til frokost og kvelds er det kun en skive. Ellers så går det i frukt + at en is i ny og ne får hun også... Lørdagsgodtet spiser hun ikke nesten.... Er ikke dette bare valpefett da?
Kjærlighet <3 Skrevet 4. juni 2007 #2 Skrevet 4. juni 2007 Hun er kanskje lang da? Og sikkert helt perfekt :-) Så lenge hun spiser normalt er det vel ikke mer en kan gjøre?
1dag igjen, og da kom hun ;) Skrevet 4. juni 2007 #3 Skrevet 4. juni 2007 Høres ut som min 2 åring som straks er 2 1/2. Hun er litt "lubben", glad i godteri som toåringer flest, men vi prøver å begrense det. Hun er svært glad i frukt og grønt og, har et variert og bra kosthold så vi stresser ikke. Noen barn er større enn andre, har bedre apetitt/tregere forbrenning osv. Det er om man VET at man gir barna et dårlig kosthold at det bør gjøres noe spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2007 #4 Skrevet 4. juni 2007 Hvordan har hun ligget an i forhold til sin egen kurve fra fødselen av og frem til nå? Har hun hoppet oppover?
Gjest MMJ Skrevet 4. juni 2007 #5 Skrevet 4. juni 2007 Hun har hele tiden ligget over kurven, over gjennomsnittet altså. Hun er normal på høyden, 90 cm tror jeg det var. Det var vekta som var "problemet".
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2007 #6 Skrevet 4. juni 2007 Jeg som sliter med å få gutten min opp i vekt. Han var i to års kontroll i november ifjor, og veide da litt over 10 kg. Og nå, var vi der for 2 uker siden, og da veiden han 11.7. jeg sliter med å få gutten min ipp i vekt, men helsesøster sier det er normalt. Han har gått opp fint, og følge sin egen kurv.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2007 #7 Skrevet 4. juni 2007 Gutten min var 15,5 kg på 2 årskontrollen men helsesøster var fornøyd med vekta. Han var 92 cm så han var kanskje lang også da.. Men han har alltid vært smårund. Altså valpefett, men det har begynt å endre seg nå.. (han er like gammel som jenta di)
Trollmora Skrevet 5. juni 2007 #8 Skrevet 5. juni 2007 Vær så snill å overhør eventuelle kommentarer om vekt av helsesøster. Så lenge de følger kurven sin og spiser sunt, frukt og grønt hva er problemet da? Fastlegen vår var kjempeglad for at det var litt "å ta i " på våre barn. Et par dager med diare, omgangssyke, feber eller noe som reduserer matlysten deres. Vekta raser og da er det greit å vite at de ikke blir innlagt pga vekttap. Min lille snupp er like gammel, god å ta i, men det bekymrer meg ikke. Om ett år så har hun sannsynligvis løpt ned vekten uten at vi har gjort noe for det. En stund vokser de i høyden, en periode er det vekta, en periode er det motorikken som er fremtredende utviklingstrekk og andre ganger språket.
Paddin Skrevet 5. juni 2007 #9 Skrevet 5. juni 2007 Man må bare lære seg å ikke høre på alt disse helsesøsterene sier, noen har desverre ikke peiling på det de buser ut med og tenker ikke på konsekvensene og hav enkelte kommentarer betur for oss foreldre. Min gutt er 3 år og 9 måneder / ca 98 cm / 15.5 kg. Ikke akurrat stor gutt, men kjempeaktiv og spiser ca 8 brød skiver i bh + middag og evt. kvelds. Alltid noen som stresser om spisingen hans - men jeg har lært å ikke høre på alle andre - man kjenner sitt eget barn best selv!! Vi er alle foskjellige.
gubevarremegvæl Skrevet 5. juni 2007 #10 Skrevet 5. juni 2007 Hei Det virker jo som dere har et fornuftig forhold til kostholdet til tulla di, så det er nok mest sannsynlig hennes 'normalvekt'. Men det er allikevel viktig å sjekke for at det ikke er andre årsaker til 'overvekten'. Feks hormonelle. Det er jo viktig å få utelukket, selv om det er sjeldent. Jeg kjenner en jente som er 'overvektig' og har vært det siden hun ble ett - er nå 4, men der var det snakk om at hun fikk brus til hvert måltid osv. Det var rett og slett misforstått godhet, for å si det pent... Jeg synes forøvrig det er viktig at folk ikke halshugger helsestasjonen når de gjør jobben sin, og det er en helsesøsters jobb å reagere når noen 'faller utenfor' av forskellige grunner.
Gjest MMJ Skrevet 6. juni 2007 #11 Skrevet 6. juni 2007 Nei, jeg halshugger ingen... er bare redd for å bli halshugget selv Men nå får vi se hva hun sier, det er en hyggelig dame helsesøsteren, vet jo hun ikke vil annet enn godt for tulla mi, og det er klart hun må få gjøre jobben sin. Men noen slanking på jenta mi er uaktuelt. Både jeg og pappaen hennes var lubne da vi var små, men det rant jo av med årene, det gjør det nok med tulla og. Vil jo ikke hun skal bli noen mobbe-offer på skolen...
Salsa Skrevet 8. juni 2007 #12 Skrevet 8. juni 2007 Hvor lang er hun da? Vi var på kontroll for et par dager siden med poden. Han er 2,9 år. Han var 1,05 lang og veide 18 kg. Helt fint til høyden, fikk vi vite. Høres ikke ut som jenta di får for mye usunn mat, i hvert fall. Og man skal jo ikke slanke dem når de er så små! Litt overivrig hs kanskje?
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #13 Skrevet 8. juni 2007 Gutten min deler samme skjebne som din Han veide 9 kilo på 2 års kontrollen i oktober, så han er faktisk enda mindre, hehe. Høyden er normal. Han spiser veldig lite og er aktiv hele tiden. Men jeg er ikke bekymret, for han leker som andre på sin alder, og utvikler seg bra. Han er vel bare "småspist". Så lenge gutten ikke er syk eller slapp, tar jeg det hele med ro. Var undervektig selv i den alderen. Unger er forskjellige!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå