Gå til innhold

Kan en CRP väre forhöyet om man har en betennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller slår den bare ut ved en bakterieinfeksjon?

Fortsetter under...

Skrevet

CRP slår ut når det er betennelse og ikke på bakterie

Skrevet

Normalverdi

Under 10.

Tolkning av prøvesvar

Høye verdier er tegn på akutte infeksjoner og andre betennelser. Infeksjoner med bakterier gir som regel høyere CRP enn infeksjoner med virus.

Virusinfeksjoner: CRP er ofte normal eller bare litt forhøyet tidlig i en virusinfeksjon. Etter 3-6 dager er CRP mellom 20 og 50 vanlig. Enkelte virus kan likevel føre til enda høyere CRP-verdier.

Bakterieinfeksjoner: CRP kan stige til over 50 i begynnelsen av en bakterieinfeksjon. Etter noen dager faller verdien igjen.

Skrevet

CRP slår ut både på virusinfeksjoner og bakterielle infeksjoner. Den slår høyest ut på bakterielle infeksjoner.

Dersom det skyldes virus ligger den ofte under 40-50. Dersom det skyldes bakterier kan den bli mye høyere, gjerne over 400 i enkelte tilfeller.

CRP er hos friske under 10.

Infeksjon er jo et annet ord for betennelse.

Skrevet

Takk. Så en crp slaår ut ved en leddbetennelse?

Skrevet

Kajsa og gutten: Infeksjon er ikke helt det samme som betennelse.

Ved en betennelse har man hevelse, rødme, varme og smerte men _uten_ bakterier/virus. F.eks. en senebetennelse kommer ikke av bakterier/virus, men av overbelastning og får mye av de samme symptomene som en infeksjon, men uten puss

.

Ved en infeksjon har man samme symptomer som ved betennelse, men det er bakterier som gir betennelsessymptomene i tillegg til puss.

Annonse

Skrevet

Jeg trodde da ikke en CRP slo ut på senebetennelse hvis det ikke er en infeksjon til stede. Har du en infeksjon, at du har fått bakterier inn via et sår så vil CRP slå ut.

Skrevet

Jeg vet godt at det ikke er helt det samme, men hvor mye i dybden skal man gå til de som ikke har peiling. Må jo skrive litt så de skjønner.

Ordene infeksjon og betennelse brukes mye om hverandre, syns egentlig ikke ordet betennelse blir mye brukt i helsevesenet.

Skrevet

Ja, betennelse og infeksjon blir brukt om hverandre i dagligtale, men ville bare få frem at det faktisk er en forskjell =)

Og som du sier, betennelse blir ikke brukt så mye i helsevesenet, i allefall ikke på sykehus fordi man sjelden blir lagt inn med betennelser. På legesenter ser man nok betennelser ofte. Det er infeksjoner man kommer på sykehus for.

Men korriger meg om jeg tar feil (mulig jeg må betale tilbake skolepengene :S ): CRP stiger ved infeksjon, ikke ved bare betennelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...