Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

HEY=)

HAR EN SØNN PÅ 16 MND SOM FREMDELES BRUKER SMOKKEN, JEG OG BARNEFAR VIL GJERNE TA SMOKKEN NÅ!

HVOR TIDLIG TOK DERE SMOKKEN FRA DERES BARN?

OG HVORDAN GJORDE DERE DET?

TAKKER FOR SVAR=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmmm... Har en jente på 16 mnd som bruker smokk, samt en på 3,5 som også bruker... Vel og merke kun i sengen når hun skal sove. Målet er at denne siste smokken skal gis til Kaptein Sabeltann i sommer :-)

Vi begynte gradvis, husker ikke helt når, at hun ikke fikk ha den på dagtid, annet enn i bilen, i vognen og evt når hun var syk. Kuttet så den i vognen (hun sov i sengen om dagen, og da fikk hun ha smokk) og bilsmokk på korte turer. Bilsmokk til lange turer tok vi først nå til jul...

Tror vi begynte nedtrapping når hun var gammel nok til å forstå, rundt 2 år (bortsett fra den konstante smokkingen på dagtid, den tok vi tidligere).

Vi er kanskje sent ute, men har ingen planer om å ta smokken (vogn, bil, seng) fra veslejenta på en god stund ennå. Dagsmokken får hun en del når jeg ikke orker å høre på sutring, skal prøve å trappe ned nå...

Skrevet

Min er 19 måneder og bruker smokk.

Hvorfor vil dere ta bort smokken, er det noen spesiell grunn til det?

Jeg tenker at det er vi foreldre som har gitt dem smokken til å trøste seg med i utgangspunktet, så da må vi være varsom med å bare fjerne den fordi vi har lyst...

Hvis dere synes han bruker smokken mye på dagtid kan dere jo prøve å ikke la den ligge så synlig. Og bare gi den når han ber om den. Jeg ser at her i huset er det stor sjanse for at han tar smokken i munnen hvis han tilfeldigvis går forbi den, men hvis han ikke ser den på en stund klarer han seg også godt uten.

Skrevet

Jenta mi er 20mnd å bruker fortsatt smokk. Men bare om natta da.

Har ingen planer om å ta fra henne smokken ennå hvertfall.

Er det noen spesiell grunn til at dere vil ta den fra henne så tidlig?

Er ikke skadelig for tennene å bruke smokk om natten når de er under 3 år. Men etter det kan det skade tannstillingen så da er det greit å slutte med den innen 3 år.

Skrevet

Kan jo nevne at jeg har vært veldig slapp de siste mnd pga skole og eksamen så jeg har latt henne ha smokken på dagtid også innimellom. Men for 2 uker siden pakket jeg vekk alle smokkene å la de i senga hennes, så nå får hun den bare når hun skal legge seg.

Hun spør etter smokken noen ganger om dagen men da sier jeg bare at den skal hun få når hun skal legge seg, å da er det greit.

Så tror du burde begynne sånn gradvis, først ta bort smokken om dagen. Er vel den nattsmokken som er vanskeligs å ta bort.

Skrevet

HI her=)

grunnen til at vi vil ha vekk smokken er at vi synes ikke de trenger det når de har lert og gå vi får prøve og gå over til og bare bruke den på natta .

takk for alle svar

Skrevet

lært og gå? hvor er sammenhengen?

Skrevet

Oki skjønner :) trodde du mente å ta den helt bort. Men er helt enig med deg at barn over 1år ikke trenger å gå med smokken i munnen på dagen. Som jeg skrev så har jeg ikke vært helt flink med det, men nå er hun heldigvis avvent med den om dagen.

Lykke til, det går nok helt fint.

Skrevet

Gutten vår er 18 mnd, han har vi ikke tenkt til å ta ifra smokken ennå.

Men han har den bare da han er lei seg og skal sove.

Vi synes det ikke er så stor problem at han har smokk ennå.. tror det hadde blitt vanskelig for han å forstå om det kom en liten en med smokk og så skull eikk ehna få lov til å ha den.

Synes han kan få slutte med den selv, evt, gi den til kap. sabeltann til neste sommer.

Skrevet

Jenta mi var 2 1/2år da hun slutta. Mormor var på ferie med oss i 1 mnd og da forsvant både tutte og bleia ;)

Skrevet

Vi tok den når hun var 19 måneder. Hun hadde da ennå ikke sovet en hel natt = sliten mamma.

I tillegg fikk hun sår på haka som vi ikke fikk bort.

Vi begynte med å la henne bare ha den når det var soving. Så var vi brutale. To netter med litt skriking (mye mindre enn forventet) og det var det : )

Og nå sover hun hele natta! Mor er superlykkelig for det : ) Eneste minuset jeg har funnet med å ta smokken er at hun ikke vil sitte og kose noe særlig lenge på mammas fang lenger. Det er et stort savn men men...... Jeg håper jo at det kommer tilbake. Hi hi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...