Gå til innhold

Hvordan kjenne livmoren?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har spurt om dette før,men gjør det igjen. Jeg er 11+3 og lurer på om jeg kjenner den allerede (1 gangs,eller 1 sv.skap endte i MA i uke 9). Når jeg kjenner der jeg tror skambenet er,litt ovenfor hårfestet så kjenner jeg noe hardt. Kan jo være ønsketenking også da. Er det noen som kan forklare meg nærmere hvor ca jeg kan kjenne den og hvordan jeg skal kjenne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I første trimester tror jeg det er ganske vanskelig å kjenne livmoren selv, men etter uke 12 bikker den opp fra bekkenet og blir lettere å kjenne. Du har jo nesten kommet så langt, så det kan godt hende at det er livmoren du kjenner der.

Men jeg vet ikke:)

 

Syns nesten jeg kjenner den selv innimellom, men det tror jeg bare er ønsketenkning, for jeg er bare 8 uker på vei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er sikkert bare ønsketekning her også,har ikke tenkt på hvordan det kjentes ut før jeg ble gravid,så vanskelig å kjenne forskjell da. Skal på UL på fredag så jeg får spørre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig kjenner man i alle fall ikke livmoren, den ligger ganske dypt i bekkenet. Det vet jeg i alle fall:)

Men hva som er nytt og hvordan ting var før man ble gravid er jo ikke så lett å skille...

Sikkert lurt å spør jordmor, ja:)

 

men altså, jeg syns ikke det høres helt urealistisk ut at du kan kjenne livmora!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ligger på ryggen og slapper av og presser forsikig ned "bak" skambenet så kan du kjenne livmoren som er liten og hard (på størrelse med et lite eple, men du kjenner bare øverste kant av den før den kommer opp av bekkenet). Hos deg er jo livmoren på vei opp av bekkenet i disse tider, så det kan godt hende du kjenner den uten at du behøver å kjenne langt ned. For øvrig er det ikke lurt å presse hardt eller klemme for å kjenne livmoren. Den kommer jo opp av bekkenet når den er klar :) for din del er det jo ikke lenge til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...