Gå til innhold

Legetime!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal til lege om et par dager. Er 7 uker på vei, men pga jobb må jeg få bekrefta det tidlig om jeg er gravid. Hva akjer på første time, har en gutt fra før men husker nesten ingen ting fra lege timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, jeg har ikke vært til lege enda selv, og er 1.gangs, så jeg er ikke helt sikker, men tror at det blir tatt en gynekologisk undersøkelse, det blir tatt blodprøver og urinprøve, så skal du sikkert måles og veies og snakkes med:)

Jeg har i alle fall fått beskjed om å ta med urinprøve!

hjertelyden tror jeg ikke de prøver å høre en gang, for det er alt for tidlig til det enda. Det tror jeg ikke er vanlig å gjøre før 2.trimester.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med urinprøve hvor legen påviste graviditet og han tok en gynekologisk undersøkelse for å sjekke hvor langt på vei jeg var. Ellers har jeg fått en dobbelttime rundt 12uke hvor han sannsynligvis skal måle, veie, ta blodprøver og snakke om alt mulig annet. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei! er i 10'ende uke nå, var hos legen i forrige uke. jeg leverte en urinprøve, tok blodprøver og målte blodtrykket, og jeg ble veid(ikke no' gøy ;) GU har de visst sluttet med, i hvertfall for de som skal ha ultralyd, men man kan selvfølgelig be om det selv. så var det mye informasjon og samtale. jeg hadde med min samboer, synes det var veldig ok, mye info på kort tid så greit at man var to om å huske liksom. fikk helse kort for gravide og en veldig fin bok! den må du få med deg. min lege lyttet ikke etter hjertelyden, men det er absolutt mulig å få det til nå, alt ettersom hvordan fosteret ligger osv...men ikke alle som hører det så tidlig. håper det blir en god opplevelse for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, jeg håper jeg slipper GU når jeg skal til legen neste uke. Er en dame jeg pleier å gå til som jeg liker veldig godt, syns det ville vært ubehagelig med legen min. Vet ikke hvorfor, har bare absolutt ikke lyst at han skal skjekke meg der nede. Kanskje jeg har noen skulte sperrer eller noe, men.. Uff.. Kanskje jeg skal ta med meg samboeren min?? Er det vanlig å gjøre det? Er i 8ende uke nå, og skal dit om akkurat en uke i dag.. blir litt spennende også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Camillahb!

 

Kan du ikke spørre å få en du liker bedre, kanskje du ville følt det mer komfortabelt med en kvinnelig lege?

Jeg byttet til mannlig lege i fjor pga. flytting, etter å ha gått 20 år hos en kvinnelig som kjenner meg veldig godt. Har ikke hatt GU hos den nye enda, men kjenner også at jeg synes det blir litt vanskeligere. Selvom ha er helt topp&alle tiders, assa.

Mulig jeg spør jordmor om å ta de sjekkene der nede, er jo en mulighet det også...

 

Klem fra meg :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Di fleste går alene,men det er ingenting i veien med at du tar med samboer! :)

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med samboer. Han skal jo bli forelder han også! Synes han har rett til å være med på alt som gjelder graviditeten. Og så vil han jo gjerne det også. Jeg hadde ikke gynekologisk undersøkelse. Leverte urinprøve, blodprøve (som jeg nesten besvimte av.. Hehe..), målte blodtrykk og ble veid. Ikke målt? Så fikk vi masse papirer og en fin bok om svangerskapet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på legetime på onsdag og det gikk veldig bra. Terminen ble flytta 5 dager så nå er terminen min 20 januar. Ellers tok jeg alle blodprøver pluss noen ekstra så nå ser jeg jo ut som jeg har vært i krigen, er skikkelig blå der de stakk. Ellers var alt i orden slapp GU siden jeg akkurat hadde tatt det. Gleder meg til jeg skal til jordmor om en mnds tid å jeg kan få høre hjertelyden. Det er liksom en trygghet det når man har hørt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ferdig med første legentimen. Var skikkelig nervøs jeg. Vet ikke hvorfor. Legen min er veldig grei, men han er så raaaar.. Også har jeg aldri tatt blodprøve før. hehe. Er litt pingle når det gjelder sånt.. Slapp heldigvis GU da, men må sikkert ta det neste gang, siden det er lenge siden jeg tok det sist.. Jaja.. Fikk forresten sånn svangerskapsbok jeg og.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første legetime gjennomført. Terminen ble flyttet fra 23 - 25 januar. *sukk* to dager ekstra. Hadde med urinprøve og de tok blodprøver. Fylte ut noen papirer og ble veid. Målte ikke blodtrykk. Legen min tok GU på meg. Tror det var for å ta en ekstra celleprøve da det er over et år siden jeg var der sist. Det rare var at hun tittet inn og utbrøt: "Oi, du er gravid ja". Og hun gjentok noe lignende da hun kjente på livmoren min. Lurer veldig på hva hun så som overrasket henne, siden hun på forhånd visste jo at jeg var gravid. Hadde med meg samboer og fikk med meg noen brosjyrer om graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde også å gå til lege i slutten av uke 7, det var ikke en positiv opplevelse i det hele tatt... Jeg i min uvitenhet trodde man skulle gå til legen når man ble gravid for å få bekreftet det, men legen min bare lo av meg og skjønte ikke hva jeg gjorde der så tidlig. For meg var det ganske viktig å vite om jeg virkelig var gravid, for jeg skulle ut og reise en måned med jobben - men ingen hjelp å få hos fastlegen. Ringte derfor Volvat og fikk time hos gynekolog dagen etterpå, han tok ultralyd og vi så hjertet banke - så langt alt vel - men ikke pga av fastlegen ;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange idiotiske folk som absolutt ikke skulle vært leger! blir så irritert når jeg hører sånt. Han burde jo ikke le, det er helt naturlig at du vil bekrefte det! Selv må jeg bare regne med at hjemmetestene er riktige. De tok blodprøve men det var alt, og jeg har ikke hørt noe fra dem. Regner med at de ville ringt hvis jeg ikke var gravid...

 

Har egentlig mer lyst å gå til jordmor på neste sjekk, for da må jeg helt sikkert ta GU, men hvordan får man en jordmor? Jeg vet ikke helt åssen det funker jeg? Må jeg ta kontakt selv, eller blir man "tildelt" en eller hva..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Bærum der jeg bor, må man til lege først for å få bekreftet at man er gravid og at alt står bra til - selv om de ikke ville sjekke at jeg var gravid... ;( - etter det er det bare å ringe helsestasjonen og bestille time hos jordmor. Et par uker etter at du har vært til legen fikk jeg beskjed om. Men det er kanskje forskjell fra kommune til kommune??...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...