Gå til innhold

Blodsukker/diabetes

gep68 har fått jenta:-)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har fått beskjed om at jeg ikke skal ha en eneste måling over 8 når man går gravid. Og dette er vel egentlig ganske strengt.

Hba1c skal ligge under 6,5% (for ikke gravide er jo grensa 8%)

MEN for min del er det umulig å unngå. Måler hele tiden for å passe på, men er nok over hver eneste dag.

(måler blodsukkeret ca 15 ganger om dagen)

Jeg bruker sprøyter og tar stadig ekstra doser mellom måltidene for at det ikke skal stige høyere enn nødvendig (men i starten var det egentlig et større problem med følinger)

Jeg har nå kommet til uke 32 og sliter med blodsukkeret. Trenger mer insulin for hver dag.

sist jeg gikk gravid, sa de at jeg skulle ha et blodsukker bellom 3- 6. Sist jeg snakket med en indremedisiner om dette så sa hun ligge under 7... og hba1c under 7,5. Dette var på haukeland. Jeg for mindel ligger mellom 3-6. Man skal oxo drikke halv liter vann hvis blodsukkeret er over 10, for å skylle ut ketoner fra nyrene. det er nok litt forskjellig praksis rundt omkring, men man bør være mest mulig flink til å holde blodsukkeret stabilt lavt.

Gjerne i uke 24 og utover trenger man mer insulin enn vanlig.

Det jeg skriver er fra den forrige indremedisiner jeg hadde :-)

lykke til!

jeg bruker mindre insulin nå enn før jeg ble gravid. Men regner med det endrer seg etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...