Gå til innhold

Gravid og mononukleose (kyssesyke)


StoltMammaForFørsteGang

Anbefalte innlegg

Hei

 

I min jobb møter jeg mange mennesker med ulike diagnoser. Denne uken har jeg hatt tett oppfølging med en som har mononukleose. Dette er jo en sykdom som ikke "hopper" over på meg, men som gravid blir en alltid mer engstelig. Jeg er bare i uke 6+5 av svangerskapet så jeg har ikke fortalt noen på jobben om min graviditet, og kan derfor heller ikke "fritas". Noen som vet hvor skadelig det er dersom jeg som gravid skulle mononukleose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mono som aktiveres i første trimester, er forbundet med bla for tidlig fødsel. Dette må du snakke med lege/jordmor om. Men for å berolige deg, de aller aller fleste voksne er immune mot Epstein Barr (mononukleose) fordi de allerede har gjennomgått infeksjonen. Man trenger ikke å ha vært "syk" - mange gjennomgår infeksjonen uten symptomer.

 

Mono smittes ved dråpesmitte, så snu deg vekk hvis vedkommende hoster - aller helst be vedk holde seg for munnen. Og vask deg godt på hendene:-)

 

Regner med dette går bra for deg, men råder deg altså til å snakke med legen din, evt jordmor for å få et sikkert svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, håpefull29:)

Jeg forstår godt du blir bekymret, jobber selv i helsevesenet og det er ikke allltid like kjekt når man er gravid.

Men jeg har sett etter i både indremedisin-læreboka mi og læreboken i ob/gyn, og kan ikke finne noe som tyder på at mononukleose er regnet som spesielt farlig for gravide.

Du vet det sikkert allerede, men mononukleose er ikke regnet som en veldig smittsom sykdom, og så sant du er påpasselig med hygienen på jobb, er sjansene for å bli smittet ganske små.

 

Jeg kan ikke finne at det nevnes noe om mono og svangerskap i det hele tatt, så jeg kan ikke garantere noe, men det er ikke en av de infeksjonene som er mest skadelig for fosteret, i alle fall! Vi har hatt forelesning om farlige virus i svangerskap, og Epstein-Barr sto ikke på den listen.

 

Tror derfor du kan puste rolig:)

 

Klem fra en 3.års legestudent med bare litt peiling:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering skrev jeg innlegget samtidig som ScoobyDoo, og siden hun har funnet informasjon om dette, så får du høre på henne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...