Gå til innhold

Hun vil ikke sove på ryggen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta er bare 16 dager gammel og det blir hysteri når vi legger henne på rygg for å sove. Hun sover som en engel hvis vi en sjelden gang lar henne sove på siden.. Hva skal jeg gjøre da? Blir gal av den hylingen når hun legges på rygg, men jeg blir nervebrak av å legge henne på siden. Hun sover forresten også i senga vår om nettene noe alt helsepersonell sier at er ok så lenge hun bruker egen dyne, hun nekter å ligge i vugga si. Føler at vi gjør noe fryktelig galt med den sovingen--

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Fikk noen tanker da jeg leste innlegget ditt, men er jo ikke noen ekspert altså!

Kanskje det bare er veldig uvant for henne å sove på ryggen, og at dere kan venne henne til det ved å la henne sovne på siden, f.eks når du ammer i senga, og så "vri" henne rundt på ryggen når hun er i drømmeland...? det måtte vi med tulla vår, hun likte ikke ligge alene noe sted i starten, og sovnet alltid liggende på siden mens jeg ammet henne... La henne over på ryggen mens hun sov, for jeg var som deg - livredd for å la henne sove på siden! man er jo så redd for å ikke gjøre alt korrekt og riktig, og jeg var superstresset på dette... Hun ville heller ikke ligge alene noe sted i begynnelsen, og det stresset meg også veldig da, for jeg hadde jo sett for meg at hun skulle sove pent i vogga si vet du ;-) Men etterhvert skjønte jeg at det jo var helt naturlig... Hun hadde jo vært inni den varme gode magen min i mange måneder! Vi samsov så med henne hver natt i tre måneder, noe jeg nå ser på som veldig positivt, tror det var en god start... og v 3-4 mndr var hun "klar" for å ligge i vogga og sove, og nå er hun 6 mndr og sover i sprinkelsenga! Men helt nærme senga vår, trygt og godt... Og kommer opp i senga vår hvis hun sutrer, drømmer eller skal spise litt (nå bare èn gang per natt), og får kos og varme og trøst når det trengs, også nattetid... og hun er blitt en drøm å legge nå hver kveld, smiler når vi kommer inn på soverommet og hun ser senga!!! Jo mer vant jeg blir til å være mor jo mer ser jeg at slik nærhet og varme er sååå naturlig og sunt, og jeg tror det bidrar til mye større trygghet og harmoni for barnet... Så slik jeg ser det: Fortsett med samsovingen, og la henne sovne på siden med puppen i munnen, og så lirker du den ut og "lurer" henne over på ryggen og putter på egne dyne! Det er helt trygt og naturlig! Lykke til!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg fikk beskjed av helsesøster at det var mye faligere å la dem ligge på siden enn magen. Men det pga at om de lå tett intil en kant (kanten på vogna evt senga) så fikk de ikke frisk luft, men bare pustet inn sin egen luft og det var fali. Og at det var lettere for barnet å snu seg på magen om det lå på siden. Ellers var det ikke noe i veien for at dem kunne ligge på siden.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har fått beskjed om at det ikke gjør noe at de sover på sida. Sønnen min vipper seg over på ryggen etter han har sovna,så 0 problem. Jeg har prata med hs,sykepl på sykehuset,leger og div jm for å forsikre meg om at det er greit.

Men det er sikkert lurt å vende ho til å sove på ryggen også,sånn at det er en mulighet for ho:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...