Gå til innhold

siste spm om min termin....


Mamma'n til Martin & Mille :)

Anbefalte innlegg

til de som har fulgt med tråden om min tur på ul i dag, skjønner dette..

 

første dag i siste mens, kan jo ikke ha blitt befrultet da, 2 april.. kan jo ha blitt på neste EL, 2 mai, kan jeg ikke??? eller må jeg regne fra siste mensfrie dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vist sist du fikk mens var 2 april (da mansen begynte sist) er det da du skal regne fra... Det har jeg hørt og lest.. Det er jo det legen spør om også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta utgangspunkt i når du hadde siste mens,første dag du blødde,tast inn den datoen på terminkalkulatoren så får du sånn ca termin. Siden de fleste ikke vet når befruktningen skjedde så regner de ut fra 1 dag i siste mens. Har man en normal syklus på 28 dager så er EL ca rundt dag 14. Jeg som har lange sykluser hadde EL på dag 18,så jeg regner ut fra den dagen,brukte EL tester. Går du utifra din mens så bommer du ikke med så mange dager. Man kan ikke fastsette termin akkurat før man er på ordinær UL i uke 17-18. Ikke heng deg opp i hvor stor fosteret er,tenk på at du så hjertet slå,det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en skal regne fra første dag i sist mens, men befruktningen skjer jo ikke før ca 14 dager etter første dag i siste mens. Derfor står det ofte f.eks "i mors 8 uke" og "i fosterets 6 uke". Du er på en måte kommet 2 uker lengre enn babyen i og med at de regner fra første dag i sist mens.Er du med? Husker jeg syntes det der var vanskelig å fatte når jeg var gravid med førstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal alltid regne fra første dag av mensen. Slik at din termin ser slik ut:

 

Du er nå 9 uker på vei.

 

Unnfangelsen finner sted omkring: 16. april, 2007

Hjertet begynner å slå: 11. mai, 2007

Embryoet beveger seg: 4. juni, 2007

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 11. juni, 2007

Alle indre organer er ferdig formet: 11. juni, 2007

Risikoen for spontanabort avtar: 25. juni, 2007

Kvalmen avtar for de fleste: 2. juli, 2007

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 9. juli, 2007

Fosteret svelger og tisser: 23. juli, 2007

Tid for ultralyd: 30. juli, 2007

Du kan kjenne fosterets bevegelser: 6. august, 2007

Fosteret begynner å få et søvnmønster: 20. august, 2007

Fosteret begynner å høre: 10. september, 2007

Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 8. oktober, 2007

Mange fostre legger seg med hodet ned: 12. november, 2007

Svangerskapspermisjonen begynner: 19. desember, 2007

Antatt termindato: 9. januar, 2008

 

 

Det som er viktig som du må huske på er to ting. det første er at fosteret er ca 2 uker yngre enn hva du er på vei. Er du 9 uker på vei, så er fosteret 7 uker på vei. Det vil si at et svangerskap er 40 uker for deg ca og 38 uker for barnet. Du blir befruktet på EL (eggløsning) som i gjennomsnittet er ca 14 dager etter første dag i siste menstruasjon.

 

Den andre tingen som du skal huske på er at alle fosteret vokser ulikt. Noen vokser veldig mye, veldig fort, før de stopper opp, andre kan vokse saktere en periode, for så skyte fart. Eller de er mulig at fosteret bare er lite av natur. Så selv om jordmor sier at du er kun 6 uker på vei, så ikke tenk så mye over det. Det er godt mulig at du faktisk bare er 6 uker på vei, men det kan og hende at du er 9 uker på vei, men at fosteret er veldig lite. Det er derfor de alltid opererer med cirka tall når de skal måle lengde på fosteret. La det gå noen uker og be om en ny UL om du er usikker. Det er mulig at alt har stabilisert seg til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åå, dere er så utrolige koselige her inne :) Roer ned mitt bekymrete hjerte.. =)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har jeg !?!? =) kult..

 

Var litt redd for MA i begynnelsen, for hun sa at det var veldiog lite til å være i uke 9, men så så jeg det lille hjertet dunke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...