Gå til innhold

"Ta land" - Utelek med pinner??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var barn lekte vi noe som het "ta land" eller "kapre land". Man står inne i en sirkel og skal kaste noe (kanskje en stein??) og tegne rundt så langt man rekker med en pinne. Dette ble da "land".

Er det noen som kjenner til denne leken? Trenger i såfall nøye forklaring på hvordan man går frem, eller kanskje du kjenner til en nettside? Hadde vært gøy å gitt den videre til jenta mi som er 6 år.

Skrevet

Vi lekte også kappe land. Men vi brukte kniv vi da. Var jo ikke sånøye med sånt da jeg var liten.

Vi tegnet opp en firkant og delte den i så mange deler som det er deltakere. Så var det barfe å begynne å kaste kniven. Der den landet kunne vi tegne en strek fra og inn mot vårt land. Da fikk vi det landetvi hadde tatt. Den streken vi tegnet ble vår nye "grense" om du skjønner. Så er det nestemann sin tur til å kaste, man må stå inne i sitt land når man kaster. Etterhvert er det jo noen som ikke har land igjen nok til å stå inni, da har man tapt.

Vinneren er den med alt landet.

Kan sikkert også bruke en pinne istedenfor kniv. Men det kan vel ikke gjøres på gress? Det må vel være jord ellergrus? Slik at man ser hva som er tegnet.

Skrevet

kniven måtte stå.. ellers telte det ikke.. og klarte man ikke skjæringa ved å stå i egen boks så tapte man..

hvis du vil bruke pinne så må man vel da lage strekten den veien pinnen ligger når den lander vil jeg tru...???

å ja det må være på grus eller så så man ser strekene..

lykke til

(vi kalte det også kappe-land)

Skrevet

Åh..det husker jeg gjorde sammen med storebroren min og kompisene hans :-)

Happy days :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...