mor til 3 små Skrevet 4. juni 2007 #1 Skrevet 4. juni 2007 Tror sønnen min har plattfot, og jeg lurer på om dette er noe som vokser til av seg selv - eller om vi må ta ham til lege for dette? De har aldri sagt noe på hs, jeg har ikke heller tenkt på å ta det opp. Lurer på hvordan man går fram for å få hjelp, hvis det er sånn at man må det.
Expat Skrevet 4. juni 2007 #2 Skrevet 4. juni 2007 Plager det ham da? vi fikk innlegg, siden det hindret henne i å komme ordentlig på fram, virket fint, trengte det bare noen mnd!
Guttemamma x 3 Skrevet 4. juni 2007 #3 Skrevet 4. juni 2007 Hvis det bekymrer deg eller plager sønnen din kan du ta det opp med helsesøster/lege og få henvisning til fysioterapeut. Fysioterapeuten kan ev. henvise videre til Ortoped hvis han/hun er usikker. Vi har nettopp vært igjennom en runde og ortopeden sa at så lenge det ikke plager ham anbefaler de ikke å bruke såler får de er ihvertfall 3-4 år. Hun anbefalte å bruke sko/sandaler med stødig og høy hælkappe.
mor til 3 små Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. juni 2007 Hmm, veit ikke om det plager ham? Han løper kanskje litt stivt, men han er kanskje bare litt sein motorisk? Tenkte på det i helga, at når han går (dette er med sko på) så "klasker" han veldig med foten da.. Har det noe med plattfoten å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2007 #5 Skrevet 4. juni 2007 Jeg var plattfot da jeg var liten, men er det ikke nå. Da fikk jeg noen øvelser jeg skulle gjøre hjemme, f.eks. ta en blyant opp med tærne. Husker ikke de andre øvelsene. Hvorfor vil du ikke ta det opp på helsestasjonen? Da bør du ta det opp med legen istedet. For å hjelpe ungen din, som kan få problemer hvis du ikke gjør noe.
mor til 3 små Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. juni 2007 Mente at jeg ikke tenkt på det de ganger vi vært på hs. Hadde nok tatt det opp hvis vi hadde time nå, ja... Men, det er jo ikke time før 4års kontrollen da.. Er dette noe man kan gå til fastlegen med?
Gjest Skrevet 8. juni 2007 #7 Skrevet 8. juni 2007 Sønnen vår er også det. Legen på HS kommenterte det på 2-års kontrollen. Jeg hadde faktisk ikke lagt merke til det før dagen før da vi tok fotavtrykk av ham. Legen sa at de ikke gjorde noe med så små unger fordi de vokste det ofte av seg. Faren var også plattfot som barn.
imsdal med julesmak Skrevet 9. juni 2007 #8 Skrevet 9. juni 2007 At han klasker med foten kan også ha med skoene å gjøre. Lillegutt her klasker mye med sko med stiv såle, og ingenting nesten med sko med myk såle.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 22. juni 2007 #9 Skrevet 22. juni 2007 Han bør vel få noen slags såler.
Guttemamma x 3 Skrevet 22. juni 2007 #10 Skrevet 22. juni 2007 Ifølge fysioterapeut og ortoped som vi har gått til er det vanligvis ikke noen fordeler med å bruke såle før i 4-års alderen. Før det har foten best av sko med stødig hælkappe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå