Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvordan jeg skal takle denne situasjonen. Jenta mi på 18 mnd slår fordi hun synes det er gøy. Hun slår og når jeg sier nei, eller sier noe annet så bare flirer hun rått. Jeg vet når slåingen begynner for da ser hun skikkelig rampete ut i blikket. Det er meg eller storesøsteren hun prøver seg på. Hva skal vi gjøre da?? Nei, nytter jo ikke. Har prøvd å snu henne bort fra meg, har prøvd å overse... men alt er like gøy. Hun ler rått :(

hehe......de tester ut, er klar over det. men hva gjør dere?

Tidiligere sa jeg nei, slik må du ikke gjøre, må kose i stedet og viste henne hva hun måtte gjøre... Det endte i at hun først slo, så prøvde hun å klemme etterpå...og det blir jo litt feil det også.

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her blir man sendt på rommet når man slår. Nytter ikke å kjefte for da blir det bare latter, men å late som man gråter for å spille på samvittigheten går som det suser.

Barnet slår mamma - mamma "gråter"- og tar barnet på rommet.

Går ikke lange stunden før barnet blir lei hele greia. På rommet er det jo ikke gøy å være når alle de andre er i stua og ler og har det morsomt.

Skrevet

ville ikke brukt soverommet som straff... da blir det plutselig straff når hun skal legge seg også da!

mini har hatt en liten periode med klyping.. jeg ga han ingen reaksjon i det hele tatt, bare løfta han bort til en annen del av stua..

ikke særlig lenge det var gøy nei!

Skrevet

Synes det er for tidlig med slike "straffe-metoder" når barnet er 18 mnd jeg. Men takk for svar uansett :)

Skrevet

Har prøvd det også, men som regel så skjer det når hun er på stellebordet eller sitter med middagsbordet og da er det jo bare positivt hvis hun får komme ned..

ikke så lett dette her.

Skrevet

oida.. hehe..

men har du prøvd å ignorere henne helt?

Altsålat som hun ikke gjør deg noe? Hun prøver jo å få en reaksjon ut av deg, så hvis du bare fortsetter å gjøre ditt å heller prater videre om noe annet, da må hun jo bli lei til slutt?!?!?!

ikke lett dette nei!

Skrevet

Jeg har også en på 18 mnd som slår og synes det kan være veldig moro. Har hørt at man bare må holde ut og si "Nei, ikke lov å slå" med streng stemme for å virkelig vise at det IKKE er greit å slå andre. Mange som har hatt sånne "slåere" har sagt at det roer seg etter hvert til å gå helt over (krysser fingre for det). Jeg ville nok ikke ignorert slåingen, men "kjefte" til det glir inn.

Skrevet

Min lille datter på 17 mnd er akkurat lik. Til å begynne med så slo hun mest for moro, men nå er det sånn at får hun ikke viljen sin og blir sint på meg så slår hun. Tar henne (kjefter og holder henne i armen), men når hun er sint så bryr hun seg ikke. Da ser hun heller bare rundt seg og kaster et eller annet rundt istedet... Vi fortsetter å irettesette henne, og så håper vi at hun vokser det av seg... :-)

Skrevet

Jenta mi gjør også det innimellom og kan også lugge og klype skikkelig. Jeg leste i foreldre og barn tror jeg det var at dette er en form for raserianfall og at de trenger å få utløp for den følelsen også, men det er så klart ikke greit å slå. Jeg prøver å sette henne ned alene og la henne rase fra seg for slåingen går som regel kun utover meg og begynner når hun sitter på mitt fang og evt ikke får lov til noe hun vil. Da setter jeg henne på gulvet og lar henne frese til hun er ferdig. Også sier jeg at hun ikke får lov til å slå mamma. Noen ganger virker det, andre ikke. Blir skikkelig lei meg hver gang hun slår jeg, selv om jeg vet at hun ikke virkelig vet at det er det hun gjør... Men trist er det og vanskelig å takle spesiellt om vi er ute blant folk og det skjer. Alle glor og jeg føler de syns jeg er en dårlig mor med en villstyring. Men hun er egentlig et krem-barn bortsett fra når disse raserianfallene kommer innimellom.

Skrevet

Tror dette med slåing gir seg av seg selv etterhvert som språket kommer skikkelig. Da åpner det seg en hel ny verden - "jeg blir forstått!!" - og de har ikke tid eller behov for å slå.

Prøv å ikke gjøre så stort nummer av det når det skjer, bare si fra på en skikkelig måte at det er vondt og sånn gjør man ikke.

Skrevet

Oi, dette var skummelt. La nettopp inn et lignende innlegg på klubbsidene våre. Da er det nok alderen for det da? Sliter vi og....

Skrevet

Må sjekke ut svarene du får der jeg da... hmmm...hører jo til de klubbsidene jeg også, men har ikke vært så veldig flink å "møte opp" der....

Skrevet

Ja, kom inn der, så er vi to, hehe. Laber oppslutning der for tiden...

Skrevet

skal ta meg en tur nå :)

Skrevet

Har en slåer på 20 mnd vi og. Sier alltid nei osv......., men krysser fingre og tær for at dette er noe som går over etter hvert.

Skrevet

Dersom du ser det på henne når hun skal til, så er avledning absolutt det beste vil jeg si! Det høres nesten ut som "jeg-kjeder-meg-slåing" - kan det være noe i det?

Uansett så tror jeg at den beste måten å reagere på slåingen på, er å bestemt men rolig forklare - til det kjedsommelige - at det ikke er lov å slå. Ha fokus på hvordan det er for den som blir slått.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...