Gå til innhold

Bare til opplysning: Nå har det endelig blitt ulovlig å ha bilsetet bakovervedt der det er airbag!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

før kunne de bare annbefale å ikke ha det.. men nå er det forbudt med lov!

Så om du blir stoppt og airbagen ikke er kobla ut så får du bot!! (som er vellfortjent vell og merke!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjelder dette bare forsetet? Link?

Skrevet

har ikke link.. det er min svigerfar som er politi som var på kurs i helga!

Det gjelder med airbag uansett hvor den er i bilen...om du har det noen steder selv, så kan du gå på verksted så kobler de dem ut for deg!

Skrevet

Finnes det airbag i baksetet, da? Dessuten må jeg bare si at hvis man setter en unge bakovervendt i bilsete der det er airbag og IKKE kobler den ut, så er man så dum at man verken burde ha lappen eller unger...

Skrevet

ja, i de nyeste bilene er det ofte airbag nå!

Skrevet

Trodde den regelen hadde vært hele tiden jeg? Det sier seg jo litt selv da, at det ikke stemmer med en airbag der babyen skal sitte. Vi har iallefal fjernet airbagen i bilen vi.

Skrevet

er ikke dette litt ulogisk?

Det eneste jeg har hørt ang bilsete og barn i bil,er at man helst skal ha setet bakovervendt så lenge som mulig,før man tar det framovervendt... Men nå må man altså fjerne airbagen?? det er vel egentlig en god grunn til at biler har airbag,men de må kobles ut hvis vi skal ha barn i bil?? ulogisk...

Skrevet

Mange bilder har airbager i alle krker og kroker. Vår hadde det. Airbag i karmen mellom fram og bakdør osv.. Til og med inni bilsetene selv.

Hvis de vil sprette ut, så vil de kvele barnet.

Ja, det kan virke litt rart, men ikke alle har faktisk et barn.

Ikke alle leiligheter har barnerom for å si det sånn.

Ikke alt er laget for små barn. og da kommer reglene i ettertid, som å fjerne de da det kommer et barn.

Eller at man må flytte til en større leilighet når man får barn.

Bare et eksempel... Men sant nok...Ikke alt er planlagt godt nok i hebhold til små barn.

Skrevet

kriker og kroker

i henhold til små barn...

Beklager en del skrivefeil der:)

Skrevet

bra svar:o)

Skrevet

vi sjekket ut dette med airbagger som spretter ut i sidene i baksete. vi fikk da beskjed om at det ikke var fare da. for de spretter ut for å beskytte mot støtet fra siden og de kommer ikke forfra og dytter barnet inn i bilsete. men er i baksete dette altså!!!!! har ikke mulighet for å feste setet i midten bak!

Skrevet

vet du når loven blir iverksatt da?:)

Skrevet

nei, det vet jeg ikke.. var inne på vegvesenet, men siste oppdatering det var 9.mai 06!

Svigerfar sa det var helt skremmende å se hva som skjedde med barn og airbag..så ville barte opplyse med en gang i tillfelle det var noen som har barna mot airbag! :o)

Skrevet

Ja, i forsetet ja..! Men i baksetet er det mange som har sideairbager, men disse skal ikke være til noen skade i en kollisjon, da de fungerer som rullegardiner, slår nedover..! Å ha et barn bakovervendt i forsetet med airbag er livsfarlig, men i eksempelet over tror jeg ikke det var slik det var... Mange nye biler har airbager "over alt" omtrent, både i baksetet, i dørene og foran..!

Men uansett - en airbag som kommer ut bak bilsetet skal kobles ut, og det er BRA at det endelig har kommet en lov om det, håper bare ikke det fører til at mange velger å snu setet fremover i stedet for å ta seg tid til det "orket" å koble ut airbag!!!!

Skrevet

jeg håper jo at neste skritt er at det blir påbudt å ha barn bakovervendt enda litt lenger..ikke bare opp til 9kg..

og hvis det skulle bli et veldig problem som kvalme ol. så må man ha legemelding for å snu bilsetet! (bestefar har legemelding så han slipper å bruke bilbelte..tåler ikke trykk mot brystkassa, derfor har jeg fått ideen om legemelding med bilsetet også:o))

kanskje et drastisk tiltak...men jeg synes det bør være en selfølge å ha barnet bakovervent lengre enn 9kg!

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg, synes også det burde være en lov for å ha barn bakovervendt lenger, men det ser dessverre aldri ut til å skje... Er for mange som har grunner til å ha fremovervendt bilsete, så det er nok ikke reelt gjennomførbart...:-(

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor ikke Trygg Trafikk går ut med kampanjer og reklamer, sånn som de gjør med "bruk bilbelte"-kampanjene, med store reklameplakater langs veiene og sånn..! Det er jo utrolig mange som ikke VET at bakovervendt er best...faktisk sitter 8 av 10 barn over 1 år fremovervendt!! Tragisk..!

Skrevet

De må jo bare kobles ut der barnet sitter da!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...