Gå til innhold

Hvor mye skal egentlig hun forstå??? (Kan noen legge den ut på skravle for meg.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg passer en jente som blir 2år om 2mnd. Har selv en datter som er 2år.

Språket har aldri vært noe godt på henne. Hun har liksom alltid vært litt treg på det punktet inntill de siste 2mnd kanskje. Da har språket kommet litt etter litt.

MEN hun har alltid forstått det du sier. Altså sier du gå og rydd opp lekene så skjønner hun hva det betyr. Skal vi lage middag, skal du legge deg, bade pusse tenner osv osv. Altså hun skjønner hva ting betyr selv om hun ikke kan si det. Og det har hun jo gjort hvertfall siden hun var i overkant av året.

MEN hun jeg passer skjønner ingenting. Altså sier du til hun skal du ha mat. Ser hun bare dumt på deg. Nå kommer mamma, ikke d skjønner hun. Altså når du prater med hun skjønner hun ingenitng av det. Du må vise hun maten for at hun skal reagere, du må vise hun mamma for at han skal reagere.

Er dette normalt??? Jeg syns jo ikke det, for jeg syns jo min datter har vært treig. Men er det noen som syns dette skurrer litt også??? Får jo så vondt av hun for hun står jo bare der.

Hvis noen kan legge denne ut på skravle hadde det vært fint....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle barn er forskjellige. Noen tar språk og språkforståelse lett, mens andre kommer hengene litt etter. Alt er normalt i den alderen. Det er ikke uvanlig at barn ikke kan snakke når de er over 2år. Jeg har hørt at barn som begynner tidlig å gå - begynner gjerne sent å snakke.

Når det gjelder det å forstå hva du sier, så er barn forskjellige også her.

Så lenge du er sikker på at barnet kan høre da......

I barnehager bruker man gjerne små tegn (tegnspråk) for å få alle på lik linje. Når min gutt på 2år vil noe som jeg ikke forstår - ikke forstår den utydelige talen hans- så tar han frem tegnspråket. Da viser han med hendene at han vil ha solbriller på eller at han vil tegne. Kanskje det er noe du kan jobbe med? Du kan også synge "Lille Petter Edderkopp" med henne og se om tegnene sitter etter en stund.

Skrevet

Ja at hun har lite språk har liksom ikke brydd meg så veldig for har liksom tenkt at det kommer...

Men det er d med forståelsen. At hun kan være så intettanende om en ting... Må liksom gå ti ldet skrittet at jeg viser hun tingene før hun forstår.

Til og med når moren kommer og henter hun så reagerer hun ikke før hun kan se henne selv med egne øyne. Syns bare det er så rart.

Skal jeg være ærlig så klarer hun ikke utrykke noenting. Er hun tørst så merker man ikke det før man tilbyr drikke. DA ser man søren hun var tørst... Hun har ikke sutra eller noe som anntyder at hun er tørst....

Men er kanskje normalt ja. at de utvikler seg forskjellig...

Skrevet

Dette er ikke vanlig. Som regel forstår barn mye mer enn dette når de nesten er to år. Som pedagog i barnehage ville jeg vært bekymret. Kanskje det er noe med hørselen? Det er ikke så viktig at hun ikke snakker så mye, men at hun ikke forstår, det er bekymtingsfullt når hun nesten er to år.

Skrevet

Hadde det vært min jente hadde jeg vært meget bekymret!!

Hvordan er foreldrene? SNAKKER de med jenta når de har henne hjemme?

Det kan jo være hørselen? Du kan jo ta det opp på en forsiktig måte med foreldrene?

Skrevet

Jeg ville også vært svært bekymra, dersom jeg var deg. Har du noen indikasjon på at hun hører dårlig? Snur hun seg etter brå lyder? Gjør hun ikke det, ville jeg tatt det opp med foreldrene og antydet at du lurer på om hun kanskje hører litt dårlig.

Dersom hørselen er god, ville jeg spurt foreldrene om de snakker mye med henne når de er aleine med henne. Spør om de oppfatter at hun forstår det de sier. Også ville jeg snakka hull i hodet på jenta når jeg var sammen med henne. Merker du ikke bedring etter en måned og foreldrene virker helt uforstående, ville jeg ringt helsestasjonen og bedt dem være oppmerksom på hørsel/språk under toårskontrollen. Det er ikke slemt å gjøre det, og du kan gjøre det helt anonymt. Derimot vil det være slemt ikke å gjøre noe, dersom det er slik at jenta trenger ekstra bistand og foreldrene ikke er i stand til å forstå/gi henne det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...