Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har planer om å bli gravid om ikke så veldig lenge, og vil begynne å spise folat. Er det noen som har erfaringer med Vitaplex sine alt i ett vitaminer for gravide? Eller er det andre dere kan anbefale? Ev. kombinasjoner av vitaminer/omega3?

Takknemlig for svar og råd :0)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dosen folat per dag for gravide skal være 0,4 mg. det er umulig å ta for mye folat, kroppen kvitter seg med det som er til overs, så jo mer jo bedre:)

derfor vil jeg anbefale et rent folattilskudd, siden alt i ett vil inneholde vitaminer man ikke trenger å ta hver dag, og ikke bør ta hver dag, siden det er enkelte vitaminer kroppen ikke kvitter seg med hvis den får for mye av, men lagrer dem, og et stort lager av visse vitaminer er like ille som for lite av visse vitaminer.

Skrevet

Hei! :)

Jeg tar folat, multivitamin uten A og D, og tran. A og D vit. er fettløslige, så det går an å ta overdose av dem. Det er nok A og D i tran, så da tar jeg kosttilskudd uten de to vitaminene..

Skrevet

hvilke multivit og tran tar du? Jeg tar nemlig multivit med vit A og D, + Sunkost sin omega3 (Best i test på tv2). Men står ingenting på den om den inneholder vit A og D? eller er det jeg som ikke skjønner det.. Noen som vet? Litt dumt hvis begge inneholder A og D ...

Skrevet

Jeg tar møllers tran. Den inneholder dagsbehovet for A og D, som er 5-10 µg for D, og 0,8-1 mg for A.

Står det ikke noe på esken da? A og D finnes jo i fettet til fet fisk, så det høres rart ut om den ikke inneholder de vitaminene..?

Men jeg er ikke sikker da. Tror du må bare spørre på Sunkost, det er ikke bra å få i seg for mye av de vitaminene om du er prøver..

Skrevet

Heisann!

I dag har jeg hatt forelesning om vitaminer for gravide, og der fikk vi vite at gravide anbefales å ta tilskudd av B-vitaminer, spesielt B12 og B6, samt folat. Statens ernæringsråd er ganske tilbakeholdne med å anbefale noe som helst, men en del gravide og nybakte mødre manlger faktisk en del av disse vitaminene, som er viktige for fosterutviklingen.

Foreleseren anbefalte faktisk de vitaminpillene for gravide for prøvere og gravide, så da gjør jeg det også:)

Selv bruker jeg nå folat + multivitamin + omega3, fordi de ikke hadde de Gravid-vitaminene på apoteket mitt. Det går også helt bra, men neste gang går jeg på et annet apotek og kjøper de for gravide:)

hilsen en legestudent:)

Skrevet

Enig med deg. Jeg brukte Gravitamin før og under forrige svangerskap + omega3. Det er en gravid-alt-i-ett som smaker skikkelig vondt selvom den bare skal svelges m vann (og husker ikke hva den heter), men Gravitamin var grei. Må vel kanskje begynne igjen siden jeg også har de samme planer som deg:)

Skrevet

Da kommer neste spørsmål:

Hvor i huleste får man tak i disse vitaminene?

Har nå tråkket Oslo sentrum rundt..

Noen som har noe tips?

*Frustrert*

Skrevet

Kjøpte mine på apoteket på Tøyen i Oslo, men det er jo en stund siden. Du kan jo evt ringe dit og høre? Husker ikke hvilken kjede, men ligger på Tøyensenteret.

Skrevet

Takk skal du ha.

Skal ta meg en ny runde etter jobb i dag.

:0)

Skrevet

Du finner de på www.billigetester.no til 149,- også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...