Gå til innhold

Hoftedysplasi oppdaget etter nesten 4 mnd - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jenta vår er 3 mnd og 3 uker, fikk påvist venstresidig HD på torsdag, pute på plass fredag. Skal til ortopeden på sykehuset om en uke, først da får vi vite hvor alvorlig det egentlig er :( Noen her som har fått diagnosen såpass sent? Hva slags behandling endte dere opp med, og hvor lenge? Jeg har selv en bindevevssykdom som gjør meg hypermobil og er bekymret for om dette kan påvirke hennes sjanser for å bli helt bra...

Fortsetter under...

hei.

Vi fikk påvist ensidig hofteleddsdysplasi på høyre side da vår datter var nesten 4 mnd. hoftefeilen var dessverre alvorlig, med høyre hofte ute av ledd og den hadde sklidd opp i kroppen. Hofteskåla var svært underutviklet.

For vår del endte det med akutt sykehusinnleggelse på 4 månedesdagen hennes, med 3 uker i strekk. Deretter ble snuppa lagt i narkose og fikk hoftegips. Hun har nå hatt gips i nesten 6 mnd, og vi går i disse dager og venter utålmodig på innkalling for å fjerne gipsen og heller få skinner, som hun også skal ha i 3-12 mnd.

Det trenger ikke være så alvorlig for deres del, så håper ikke du ble skremt av dette. Min niese fikk oppdaget hd da hun var 6 mnd, men den var ikke så alvorlig, så legene valgt å ikke begandle hennei det hele tatt. Nå er hun 5 år og helt frisk.

Synes ikke du skal bekymre deg så mye nå, det som skjer det skjer. uansett hvilken behandling som eventuelt velges, kommer man faktisk igjennom det, og ungen er den som bryr seg minst av alle. Her tilpasset snuppa seg både strekk og gips på en formidabel måte, tok kun 1-2 dager med hver behandling før hun hadde akseptert att dette var hennes hverdag.

Hun har ikke blitt særlig hemmet av gipsen, og lært å krabbe da hun var 8 mnd, og driver nå og prøver å reise seg etter bord og liknende.

Håper dere slipper å ha så omfattende behandling som vi har hatt, men dersom det nå blir sånn så skal du bare spørre om det er noe du lurer på så skal jeg svare etter beste evne!!!

Lykke til!!

Ei på min barselgruppe fikk konstantert HD da jenta var 4 mnd. Hun fikk skinner og skal mest sannsynlig bruke det i 3 mnd..

men behandlingen avhenger selvfølgelig av hvilken grad av hd det er..så er vanskelig å sammenligne da..

Lykke til! har selv hatt et putebarn, tvi tvi - du kommer gjennom det;)

Meg du spørr?

Ja, Hun bevegde foten, men hadde dårligere bevegelighet enn normalt. Som førstegangsmor visste jeg desverre ikke hvilke symptomer jeg burde vært oppmerksom på, og skjønte derfor ikke at noe var galt. Den hofta som var ute av ledd bevegde hun mindre enn den friske, og hun hadde problemer med å "sprike" like mye med den hofta. Da de ved innleggelse på sykehuset la henne på ryggen og sjekket hvor langt ut høftene kunne tøyes var det stor forskjell. Ved frosketesten var det også veldig tydelig at noe var galt. (legge baby på magen, samle hælene til baby og føre dem opp mot rumpa. Rumpesprekken og sprekken mellom fotbladene skal danne en rett linje, noe det overhodet ikke gjorde her...) Foten hadde også en tendens til å legge seg mer innover mot den andre foten når hun lå på stellebordet etc. Håper du skjønner hva jeg mener:)

Men ja, hun bevegde foten...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...