Gå til innhold

Finnes det noen "grense" for hvor mange ivf som en "sunt" ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det har vel litt med alder å gjøre også,alderen setter jo en naturlig stopper for ivf.

Jeg selv har ikke hatt ivf før, jeg er igang med første regime, og jeg kjenner virkelig på dette med "presset" en legger på seg selv og sin familie litt ubevisst styrer både handlinger og levestil.Det er neppe sunt over mange mange år, det tror jeg ikke.

Jeg føler litt på dette med at når en blir så sliten både fysisk og psykisk at en ikke lenger fungerer optimalt,verken på jobb eller hjemme, så bør en kanskje tenke i litt andre baner enn ivf.

Jeg tror heller ikke at gjentatte medesineringer jevnt over mange år er særlig sunt . Som sagt bruker jo medesinen sin tid på å forlate kroppen, og en lagrer jo medikamenter i kroppens fettvev i mange år etter endt dosering.

Egentlig et vanskelig spørsmål du stiller, for det er mange vinklinger og det fins sikkert mange svar på akkurat dette.

For min del så går grensa for mitt vedkommende den dagen jeg ikke lenger tenker på meg selv og på mine rundt meg. Den dagen jeg bare lever og ånder ivf, da er det full stopp.

Vi velger å holde på så lenge helsen min holder :o)

Tenker da på psyken og reaksjoner på medisineringen. Vet om flere som har fått sterkere doser etter hvert og til slutt har kroppen sagt nok. Da må man bare stoppe. Tror det er viktig at alle vurderer dette utifra sin egen situasjon.

Her i landet får vi bare dekt utgifter inntil 3 forsøk fordi noen mener at det er det som er forsvarlig.

Kroppen tåler hormonene, det er absolutt ikke "farlig" å ta flere forsøk enn de 3 som det offentlige dekker.

Psyken er en annen sak, enkelte tar ett forsøk og klarer ikke mer, andre kan prøve 10 og 12 ganger og fortsatt være sterke nok til å tenke på neste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...