Gå til innhold

Hva er en frimurer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er frimurerlosjon, og hva holder de på med?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er en som murer i det fri.

Frimurerlosjon er sånn salve (lotion) som frimurerne bruker på hendene, de får så lett blemmer når de murer i det fri, skjønner du.

Skrevet

er ikke det murere som arbeider gratis?

Skrevet

"Gutte" klubb. Det de holder på med er "hemmelig".

Skrevet

så har de hemmelige, blå rom med masse stoler, et alter og gullstjerner i taket, men ikke si til noen at jeg lurkikka, da blir jeg skutt=0)

Skrevet

Å greit, da, så får jeg vel svare...

En losje (i denne sammenhengen) er en (ofte hemmelig) klubb med egne lokaler. Folk har gjerne hørt om Rotary.

Frimurerne er en slik klubb som har tradisjoner tilbake i flere hundre år. De kan kun bli medlemmer om de blir anbefalt av noen som allerede er med. Kun menn kan være frimurere. De har opptaksseremonier, og nye seremonier etterhvert som de stiger i gradene. De har egne ringer, som forteller hvilken grad de har.

De gjør gode gjerninger, men i hemmelighet. De er kristent fundamentert.

De beskyldes for å prioritere sine egne, for eksempel ved ansettelser osv. De forsvarer dette med at å være en frimurer er en målestokk på ens ærlighet og redelighet.

Annonse

Skrevet

Bare en hel gjeng med mannssjåvinistiske tullinger som messer om hvor gode og ærlige og redelige de er da???

Typisk mannfolk....

Skrevet

Ikke bare mannfolk.

Marialosjen er konekluben til frimurerne, så vidt jeg vet. Så har du Lady Circle (Round Table), Lioness (Lions) osv.

Skrevet

Losjer og da særlig frimurerne er en trussel mot demokrati og rettssikkerhet fordi svært mange er høyt plassert i politi, rettsvesen, forsvaret, og har en pakt om å vokte hverandres rygg bare i kraft av å være frimurere sammen.

Skrevet

Det samme gjelder forsåvidt buekorpsene i Bergen. En gang Dræggegutt, alltid Dræggegutt.

Skrevet

Buekorps høres ut som direkterekruttering til Frimurerlosjen. Får litt sånn Lord of the Flies-følelse av sånt.

Skrevet

Jasså.. her var det mange konspirasjoner om hva gutteklubben grei holder på med:-) Dere skulle bare visst...moohhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa:-)

Skrevet

Vi vet. Det er det som bekymrer oss. Har du lest Kim Småge, forresten?

Annonse

Skrevet

Hva med Odd Fellow? hva driver de med?

Skrevet

Ja, det er også en sånn losje. Vet ikke helt hva det "hemmelige" går ut på (det er jo hemmelig), men tror de driver med noe veldedighet.

Skrevet

Murer som er fritatt fra å mure. Ergo en frimurer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...