Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere alltid hjemme til leggetid???? Ungenes leggetid altså. Vi er ofte borte hos venner på kveldene. Da tar vi bare med den store bærebaggen, og legger henne i den. Vi bare trenger låne et rom å legge henne på. Snuppa mi er 5 mnd nå.

Vi er også å danser med venner osv på kveldene. Da legger vi henne på bakrommet. Hun sovner like greit som hjemme. Kanskje fordi hun er vant med det. Vi har tatt henne med over alt hele tiden.

Men hva når hun vokser ut av baggen? Hva gjør man da?

Med leggetid kl 19 så er det jo litt begrenset hvor mye man kan gjøre etter arbeidstid. Blir liksom så bundet til hjemmet, men mindre man bruker barnevakt. Hva gjør dere???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vært hjemme til leggetid stort sett hele tida, for gutten vår har vært veldig var og ikke så enkel med sovinga. Vi drar til venner, men ikke sammen. Litt kjipt, men en vane. Liker at gutten min har det rolig og trygt rundt seg og at rutinene er rimelig faste. Men barn er jo forskjellige, da.

Skrevet

Hjemme hver kveld til leggetid ja! Gjør meg ingenting. Nyter at vi har faste rutiner og ingen problemer med legging/soving. Hun sovner når vi legger henne og sover 12 timer i strekk. Mistenker det ikke hadde vært så enkelt og greit om vi ikke hadde hatt disse rutinene...

Skrevet

Jeg er alenemamma og er alltid hjemme til jenten min skal sove.

Hun er 19 mnd.

Jeg inviterer heller venner hjem til meg. Men det blir ikke så ofte...

Jo, eldre de blir jo verre blir det å bare legge de inn på et rom.

Det går bare bra så lenge de er helt små.

Skrevet

Min erfaring er at jeg skal slutte å bekymre meg for neste utviklingstrinn og at alt blir forandret. All utvikling går heldigvis gradvis, så du får tid til å finne ut av ting. Eks hun vokser ut av bagen sin, og du legger henne i en liten reiseseng, etterhvert skal du lage grøt og lese osv, før han legger, seg, gidder du gjøre alt dette hos andre hele tiden etterhvert, eller syns du det er greiere å gjøre det hjemme og bytte på å gå ut eller ha barnevakt av og til, du finner ut av det. Hvis dette er ok for deg nå, så nyt det og så finner du ut hva du vil etterhvert som barnet ditt forandrer seg :-)

Skrevet

Jepp. hjemme ved leggetid....kan ikke ta med en 2 åring til å sove overalt og måtte vekke henne når vi skal hjem. Nei, faste rutiner her i gården... Et helt annet liv enn før, men det må man regne med.

Skrevet

Vi har cirka leggetid kl. 19, men om vi er i besøk så er han våken til vi drar hjem. Det har aldri vært noe problem med minien min, han er 1,5 år nå.

Om han blir veldig trøtt og lei av å være der vi er så drar vi hjem når han vil, hvis ikke drar vi når jeg synes det blir sent. Men vi har vel sjelden kommet hjem senere enn 21-22 uansett.

Og det er stort sett familiebesøk og 17.mai-feiring og sånne større dager at vi er borte om kveldene..Ellers trives vi aller best hjemme :)

Skrevet

Ja, hjemme til leggetid. Det tar tid å legge jenta mi på snart to år, selv om hun sovner fort i senga si. Kveldsmat, tannpuss, bad, skift og legging er jo ikke akkurat gjort unna på 10 minutter..... .Har tro på faste rutiner hver kveld, det gir trygghet, selv om ungene ikke har vondt av å endre på rutinene en gang i ny og ne. Hvis vi er borte, hender det at vi drøyer returen til 19.30, en sjelden gang 20, sånn at hun kan sovne i bilen på vei hjem. Men må jo gi kveldsmat og pusse tennene hennes før vi drar hjem, da. Og satse på at hun ikke våkner når vi bærer henne ut av bilen og skifter på henne til pysj. Litt mer pes å ha med reiseseng, pysj, dyne, kosebamse, baby call etc hvis man ikke skal overnatte der selv, syns jeg.

Jenta mi hadde ikke klart å sovne på et fremmed sted veldig raskt, det er helt sikkert. Da måtte jeg i hvert fall ha vært der til hun sovna i senga si. Og mest sannsynlig hadde hun prøvd ut litt grenser også, siden rutinene hadde vært annerledes.

Det blir stort sett til at vi er her hjemme. Kanskje vi inviterer noen hit, eller en av oss drar ut. Ikke noe problem!!!! Har ikke hatt barnevakt hittil, men det er jo ikke så dumt med barnevakt en gang i blant heller, da! Nesten alle vennene våre har barn, og nesten ingen går ut på byen. Det er i hvert fall sjelden. Så vi tilpasser treffene utfra familiesituasjonen. Sosiale aktiviteter foregår stort sett med barn på dagtid i helgene. Og av og til drar vi til venner hver for oss på hverdagene, mens en er hjemme. Fungerer ypperlig for oss!

Folk er forskjellige. Dette går gradvis, og du finner nok ut hva som passer for deg!

Skrevet

Må bare spørre...ute å danser med venner og legger henne på bakrommet??

Ellers er vi alltid hjemme ved leggetid ja. Kan strekke det til 21 om vi er på besøk hos f eks familien, men da er ungene så trøtte at vi må hjem å legge de.

Skrevet

Vi har leggetid litt senere enn kl 19, er ikke natt her før kl 21, så 1 time senere noen ganger når vi har vært på tur er ikke så ille her i gården. Jenta vår er 12 mnd og sover sånn ca 21-08, og det passer oss ypperlig. Da har vi masse tid til å finne på ting etter jobb sammen. Men så har hun alltid vært sånn at hun sover (for tiden) 11 timer fra det vi legger henne, så vi har jo på en måte valgt å legge henne litt seint. Ikke alle babyer er slik, noen må i seng tidligere har jeg forstått, fordi de våkner tidlig uansett. Men kan jo være noe for dere å tenke på?

Helt klart vil det bli litt mer kveldsstell i takt med at hun blir eldre og du slutter amme f.eks. Da blir det grøt/brødskive og kanskje også større behov for dusj/bad om kvelden fordi hun har vært ute og luka bedene under dagen ;-). Men men...man får legge det opp sånn som det passer den lille familien best, alle har forskjellige vaner og dere finner sikkert ut hvordan dere skal gjøre det. Man må ha litt fantasi ;-).

Sportsvogn kanskje funker ypperlig for henne å sove i forresten? Den kan jo settes hvor som helst. Da har man f.eks en sovepose isteden for bærebag.

Skrevet

Missforstå meg riktig her. Akkurat nå lærer forloverne våre oss engelsk wals (vi gifter oss om to uker). Vi er ikke på diskotek nei, det er bare oss fire pluss to unger (vi har en og de har en) alene i en stor dansesal.

Vi tar kveldsstell hjemme og gir grøt osv, og legger henne i en lettbag som vi legger nedi vognbagen (hun sover i samme lettbagen oppi senga si hjemme også). Så går vi ned til dansesalen, og setter vogna på bakrommet (samme gjør forloverne våre) med babycall mens vi danser. Ungene merker ikke at vi har vært borte engang.

Og når vi er hjemme hos de er det heller ikke no problem å ta kveldsstell. Det gjør ingen ting at det ikke tar bare ti minutter. De er jo i samme situasjon selv, så ungene bader sammen i badekaret før vi tar på pysj og koser oss med grøt. Lesestund kan de få sammen når den tid kommer. Jeg tror nok ikke ungene våre har det så ille nei. De storkoser seg og har det riktig så bra.

Skrevet

Hjemme hver kveld i god tid til legging. Skal vi ut på noe får vi noen til å sitte barnevakt .

En må nok ofre en del av fritiden når en får barn. Men er en heldig så har en kanskje familie eller jenter rundt i nabolaget som stiller opp for noen timer :-)

Skrevet

Ja det er sånn det er når man har unger.Viktig at dem får rutiner på soving!Mener nå jeg.

Skrevet

Helt greit når de er så små, Ellie, men du må nok belage deg på at større barn trenger å få sove i sin egen seng til en rimelig passelig tid. Det er jeg helt sikker på at du også kommer til å se etterhvert som barnet blir større. Men så lenge babyen sover greit i en bag nå så fart så mye dere vil :-) En vakker dag vil hun ikke ligge i vogn å sove, så bare nyt det nå.

Skrevet

sier meg enig med de andre her jeg.. har man fått barn, så har man fått barn.. uansett hvordan du vrir og vender på det, finner barn trygghet i rutiner og stabilitet.

det beste er nok å være hjemme etter kveldstell hver kveld ja.. :)

Skrevet

Jeg er av en litt annen oppfatning en de fleste andre her ser jeg... Ungene har ikke vondt av å avvike litt fra rutinene innimellom. Kommer an på hva de er vant med fra starten av. Har jente på 14mnd, og vi er ikke alltid hjemme til leggetid. Vi har sjelden takket nei til invitasjoner fra venner pga leggetid. Da hun var liten la vi henne bare i mykbagen, etter hvert som hun vokste la vi henne i vogna i stedet(med 5-punkt-selen på), tok bare vogna inn i kjellerstue/mørk gang/soverom el.l. Reiseseng har vi også hatt med eller lånt... Bade gjør hun ikke hver kveld uansett, og det går helt fint å sove ei natt i body og strømpebukse. Når vi skal hjem kler vi bare fort på henne en dress eller noe annet som går fort å ta av igjen. Nå er det jo sommer, så nå hadde jeg bare satt henne i setet i body og strømpebukse, og lagt et teppe over. Når vi kommer hjem, bærer vi henne rett i seng. Har aldri vært noe problem for henne å sovne igjen. Har hatt et sett med walkietalkie med babycallfunksjon liggende i stelleveska for sånne situasjoner, så slipper vi å ta med det som står hjemme.

Synes det er tull at man alltid må hjem i god tid før leggetid bare fordi man har blitt foreldre.

Skrevet

For så vidt enig, og det går fortsatt bra med en 14 mnd kanskje. Men når de blir eldre og klarer å holde seg våkne lenger, kan det by på problemer. Men det finner dere fort ut av senere :-)

Skrevet

Har et vennepar med unger på 1 og 3 år og de er heller ikke alltid hjemme til leggetid, og det går fortsatt bra å legge begge to borte.

Skrevet

Jeg har en på 19 måneder, han er ikke vanskelig å legge selv om vi har kommet hjem senere enn vanlig.

Så jeg tror ikke dette er aldersbetinget i alle fall.

Skrevet

Hvis vi er invitert bort en kveld steller jeg minsten hjemme, bader og tar nattdrakt på. Alt etter hva klokken er, gir jeg han enten grøt hjemme eller tar med og gir han der vi skal. Tar med melk og tannbørste. Legger han i vogna hans. Der sovner han alltid fort og greit, enten det er dagtid eller kveldstid. Når vi skal hjem løfter jeg han over i bilsetet og han sover videre i bilen, bærer han inn hjemme og han sover videre i senga.

Dette fungerer greit for oss. Vi har alltid hatt faste leggerutiner hjemme, og de er ikke blitt ødelagt av at vi drar bort en gang i blant. Han er 14 mnd.

Skrevet

Vi tar med tassen på 12 mnd bort, legger han i vogna eller i en seng der. Tar han med hjem når vi går, kanskje 12-1 tida. Tassen sover kjempefint, og har vært helt uproblematisk. Han er vandt til det. Gjør det 1-2 ganger per mnd. Tipper likevel jeg får pepper, derfor....

Skrevet

Vi bruker reisesenga. VI må jo da våkne henne når vi skal hjem på kvelden, men det er aldri noe problem. Hun sovner med en gang i bilen og med en gang i senga hjemme.

Skrevet

Til hverdags og som regel er vi hjemme ved leggetid. Men innimellom tar vi de med om vi blir bedt noe sted. Legger da minstejenta (11mnd) i reiseseng, eller vogn(spørs litt hvor sent vi blir) og eldstejenta (2,5år) får lov til å sitte med oss til hun blir trøtt og sovner. Da låner vi enten en seng hos de vi er hos eller hun sover bare i sofaen selv om vi sitter og prater. 'Når vi skal dra bærer vi dem bare inn i bilen også sover de videre til vi legger dem hjemme i senga si. Det er ikke kjempeofte vi er noe sted, men veldig glad vi har muligheten. De fleste venneparene våre har barn selv så da må vi bytte på litt om vi skal finne på noe på kveldene.

(det blir bare i helgene da, siden storesøs går i barnehage kan hun ikke være sent oppe på en hverdag) Tror barn har godt av å lære at ting kan skje på forskjellige måter, selv om rutinene ligger godt i bunn. Ingen regel uten unntak...

Skrevet

skulle skrive - Bare rutinene ligger godt i bunn. De forstår fort at selv om ting blir gjort noe annerledes når man er vekk så forandrer ikke det noe hjemme.

Eks. Vi har hatt problemer med sovingen til eldstejenta før. Så ble hun så flink, sovnet så fint uten noe tull og det var så deilig. Så dro vi ned til svigers (sverige) og hele dritten kom ut av system og jeg var helt forberedt på å gå gjennom enda en periode for å få henne til å sovne selv. Vi var der en uke.

Men når vi kom hjem sovnet hun som en liten tornerose og fortsatte der hun var før vi dro ned...

Skrevet

Vi har hatt problemer med at jenta har vært mye våken om nettene i flere mnd, og siden tingene nå har blitt så bra etter en skrikekur, er jeg så redd for at det skal snu seg igjen. Vil ikke ha to timer med våkenhet hver natt igjen og jeg vil unngå å måtte gjennomføre noen skrikekur på nytt! Derfor kvier jeg meg litt for å endre på leggerutinene. De har veldig godt av faste rutiner. Men det er ikke dermed sagt at man kan tøye tidene og dra ut innimellom! Så lenge det fungerer fint for dere nå, synes jeg du bare skal nyte at dere har det sånn. Er litt greiere, når de er så små at de kan ligge i en bag. Litt mer styr å dra med seg reisesenga. Hvis vi har dratt bort om kvelden, har jeg som regel tatt kveldsstellet hjemme, gitt grøt enten hjemme eller der vi har drat på besøk. Også har jeg hatt med reiseseng slik at hun kan sove der. Har det vært gåavstand, har hun sovet i vogna.

Er forøvrig veldig enig med det Pearly sa over her, at man erfaringsmessig ikke bør bekymre seg for neste utviklingstrinn. Man finner gjerne ut av tingene - det går jo gradvis! Når det er sagt, er nok likevel også jeg en av de som tenker hvordan ting vil bli når det endrer seg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...