Gå til innhold

fleskebiller/klannere!ANGST!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjønner ikke hva jeg skal gjøre.Vi har jo et rent og ryddig hus.ikke smuler på benken,hundmaten i stor plastboks, ha rikke mus i huset og finner heller ikke noe fuglereir.HVOR KOMMER DE FRA?!!!? Får helt angst-tok akkurat nr tre idag og kjenner at jeg bare vil skrike.Tre uker til termin bare,orker ikke dette.får fnatt!

HJEEEELP!

Skrevet

har aldri hørt om fleskebiller/klannere. men vi hadde plutselig kjempe mye mauer på ett soverom som vi nylig har pusset opp. etter mye fundering og leting så fant jeg ut at de kom inn bak skapet (vi bor i sokkel) vi prøvde å flytte på skapet når vi skulle legge nytt gulv ,men det gikk ikke. så det må ha skjedd noe da...

kanskje det er noe å tenke på hvis dere har gjort noe opp-pussing...

Skrevet

stakker, jeg føler med deg..

ring skadedyrsentralen eller noe sånt..

jeg vet ikke helt hva fleskebiller er, men biller sjenerlt er ekkelt..

Skrevet

jeg er meg(hovedinnlegger) forresten:)

Skrevet

Blæh..Får helt panikk her.Har søkt på nettet.men finner ikke noe forklaring som stemmer.dyremat,smuler,veldig mye rot,fuglereir-ingenting her nei.Åååååå...Føler at de er overalt!

Skrevet

Vet akkurat hva du mener! Vi fikk også plutselig fleskebiller ca en mnd etter at vi var flyttet inn hit, mest sannsynlig har de ligget i dvale og kviknet til når det ble varmere. De kom liksom 3 og 3 i slengen, hver dag i et par uker!!! Ekkelt! Fant en liten "pose" full av små larver også, da måtte jeg bare gråte altså! Men har tatt livet av alle vi har funnet og jeg har støvsugd alle "sprekker" og overalt ellers de kan ha kommet fra..Og vasket godt! Nå er det ca 3 uker siden sist jeg har funnet en, så jeg håper at de er borte for godt nå!! Er vel ikke så mye annet å gjøre, ikke for skadedyrkontroll heller..de er jo ikke "skadedyr" som jeg har forstått, men fy fan så ekle de er:(

Skrevet

Ååå...Godt å høre at det er flere,ikke vondt ment altså!:)

Uff...larver av dem og ja.blir skikkelig frustrert her altså!Hvordan i all verden skal jeg klare å gå gjennom heeeele store huset på jakt etter hvor de kommer fra,høygravid og alt?! To etasjer,5 soverom--BLÆH...!!!!

beklager sutringa!men klarer rett og slett ikke dette.Å ikke ha kontroll over hvor,hvorfor,hvordan med slike...ja..brrr

Skrevet

Dukker de opp overalt eller er det noen rom du finner de i? Alle vi fant var i gangen utenfor kjøkkenet, og et par av dem klarte å finne veien inn på kjøkkenet..Men siden de dukket opp i gangen tok jeg ekstra godt der, og selvsagt på kjøkkenet. De har heldigvis ikke vært i andre rom, så de må ha kommet fra sprekkene i gangen..Vi bor i en liten leilighet i et gammelt hus, men i 3.etasje, så de har ikke kommet utenfra i alle fall! Hvis de ikke dukker opp overalt kan du jo konsentrere deg om sprekker og slikt i rommene hvor de dukker opp, det er desverre det beste rådet jeg kan gi deg..:)

Skrevet

Nei.Fant en i vinduskarmen i stua,en i bursdagsblomstene mine på kjøkkenbordet og en på loftgangen idag.Men har lest at de forflytter seg raskt og er derfor vanskelig å "spore opp". Men fy fader de er ekkle altså!Ikke er jeg en særlig prippen frøken ellers.men de der klarer jeg rett og slett ikke å akspetere eller ta noe lett på.Føler at jeg blir litt sånn som Monica i friends,vil bare vaske,vaske,vaske.Men klarer ikke tanken på å begynne på dette store huset tre uker før termin:s Er jo i fin form,men fy f for et dritt arb.

Skrevet

Vi har hatt disse i flere av husene vi har bodd i, på forskjellige steder, så det er nok et fenomen som er kommet de siste årene... Det er utrolig ekkelt at de er her, og de dukker opp overalt!!! Heslige,er de!!!! Heldigvis er de ikke synlige hele året, ellers hadde jeg fått fnatt!!!

Skrevet

Nå sprekker jeg snart av nyskjerrighet (det hadde muligens vært lurt, for da hadde lillebror kommet ut), men altså hva slags kryp er dette???? Er det det jeg kaller sølvdyr tro? Sånne dråpeliknende skapninger som iiiiiiiiler over gulvet og ikke digger sterkt lys?

Skrevet

ja,skikkelig herslige!blæh..Takk og lov for at vi har vinter i norge:p

la ut en link til et bilde av dem på skravvle.gusj..

Hehe..kan gledelig sende en i posten til deg,nytt kjerringråd for å starte fødselen;)

Skrevet

Ai..... Da sjekket jeg linken. Jeg har sett de der før, men det var ikke sånne vi har i hus. De vi har her heter visst sølvkre, og kan være en indikator på at man har FUKTSKADER på huset. Mamma, mia. Nå ble jeg litt urolig her.... :/

Skrevet

har også sett sånne dråpe-formet kryp som iler framover. har sett den på bade og ved det vannskålen til bikkja står. hva skal man gjøre ????

Skrevet

På en link på skravle til abc skadedyrkontroll sto det noe sånn som at dette var et dyr som det ikke var noe hensikt i å utrydde, det var bedre å fikse på problemet. Altså eventuelt fuktskade. Herremin.... ;/ Ja, ja. Håper på at det blir så varmt nå at alt bare tørker av seg selv. Nekter å godta at huset er fult av fukt, men det forklarer desverre litt allergier og mystisk hodepine her i huset :(

Skrevet

Har du funnet kun tre? Det trenger ikke å bety noe.. Fant to her om dagen, en i stuevinduet og en i kjøkkenet. Likte det ikke noe særlig, men har ikke sett flere siden. De kan dukke opp her og der uten at de er en hel koloni. De kan heller ikke gjøre noen skade, men er selvfølgelig ikke noe hyggelig selskap synes jeg! Håper du slipper å finne flere nå!

Skrevet

På tre år så har eg funnet tilsammen 3 slik ebiller her...de har nok forvillet seg inn utenifra...(bor i kjeller)...Der eg bodde før var det vanvittig mange av dem....ekkelt som fy. Vi fant ut at de sikkert kom pga alle de store skogbrannene på sotra....de kom flygende rett å slett....og når vi hadde alle vinduer åpne såh....jah. Gikk amok med hammer på gulvene eg hihi;)

Eneste tipset eg kan gi e å holde kjøkken og slikt helt smulefritt....og det e litt av en prestasjon bare i seg selv.

Skrevet

Mmmmmmmmm

Nå er det deilig å bo i Lofoten ;) fins ikke slike ekle kryp her nemlig!

Omtrent ikke edderkopper engang :)

Bodde 6 år sørpå, så jeg fikk nok av slikt da :( Grøss og gru!

Skrevet

Hvis det er det jeg tror det er så har vi det og,men her heter det sølvkrok. Ser noen et par ganger i året. Vi måtte bytte lampe på kontoret,for de fant veien oppi der og døde..:P

Skrevet

sølvkre/krok e noe helt annet;) De kommer pga fuktskader. Fleskebiller ser ut som bvanlige biller...de e brune med en sort strek over ryggen....eller var det omvendt?

Skrevet

sånne sølvkre som jeg har funnet ut at de vi har noen av heter er vederstyggelige.. det er det kvalmeste jeg ser..

de er sølvfarget og åler seg nesten fremover som fisk.. trekantet i formen.. uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

så de for første gang i leiligeheten til sambo før vi flyttet sammen.. der var det helt klart et fuktproblem.. (kjellerleilighet)

har de der vi leier nå også - men har bare sett en på kjempelenge.. de holdt seg borte mens varmen på badet sto på men nå er det jo så varmt at nå kan jo ikke de være på.. de trives ikke i tørre omgivelser nei.

leste om de tidligere og eneste måte å bli kvitt dem er å fjerne kilden til fuktighet

håååååååååper ikke de finns i det nye huset også - da kreperer jeg altså

Skrevet

Å godt å høre at det er flere som har kjennskap til disse småj...ene:)Blir litt letta. Har ikke sett dem før der jeg kommer fra,og fikk jo skikkelig hetta når jeg fant flere i huset vårt,som vi kjøpte for knappe to år siden. Tenkte med engang at nå er fanden løs-fukt,råte,skadedyr,feilkonstruksjoner på huset,å noe galt som garantert kommer til å koste oss mye! Men takk og lov,så sies det at det er vanlig å få noen slike i huset,spesiellt nær skoggrensen. Snakker om å få panikk altså!:P Takler fint det meste å småkryp uten panikk,men de der...gusj..De kan jo fly,løpe raskt. Og kan sitte på gardiner,tak,gulv,vegger...Brr..De kan liksom være overalt!jaja..nå skal vi ikke dyrke frem angsten;)Tuuusen hjertelig takk for alle svarene jenter!:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...