Gå til innhold

Omskjæring - ingen god idé (lang utredning, engelsk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes mange kvinner som har så små indre kjønnslepper at det ser ut som om de ikke har noen - og det er fra naturens side. Men de fungerer jo helt normalt, selvfølgelig, det ville nok du og jeg også gjort dersom vi hadde fått våre fjernet kirurgisk. Det bertyr imidlertid ikke at man ønsker å få dem fjernet! De indre kjønnsleppene har forresten ikke noe å si for masturbering, for eksempel, slik forhuden har for guttene. Derfor er det nesten verre for guttene å miste forhuden enn for jentene å miste de indre kjønnsleppene (igjen, jeg er totalt imot omskjæring av jenter).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke mastrubering lov i Islam heller da så ;)

Jeg var ikke for å omskjære gutter før jeg heller, men jeg har blitt muslim. Mye forandrer seg når man begynner å praktisere sin religion, som mange kanskje hever øyenbrynet over, helt til de står i situasjonen selv. Eller det kan skje i et flerkulturelt forhold også, uten at begge er muslimer.

Jeg bare sier dette fordi det er ganske lett å si at det skal jeg hvertfall aldri gjøre, men vent til du står i situasjonen selv!

Ikke misforstå, jeg angrer ikke. Og det var helt frivillig, som nevnt i en annen tråd, moren måtte skrive under for å få det gjort, men de trengte ikke farens underskrift!

Skrevet

Jeg skrev opprinnelig et innlegg som en motvekt på en ensidig negativ vinkling basert på mye uvitenhet og blanding med omskjæring av kvinner.

Jeg "kjemper" da ikke for omskjæring av gutter.

Jeg har skrevet at jeg ikke fordømmer det.

Jeg har bodd i land det er vanlig, har mest positive erfaringer, har jobbet med det, bla, bla..

Verden er da ikke svart-hvitt og det må gå ann å ha forståelse og respekt for at foreldre velger noe selv om man ikke tar de samme valg selv.

Skrevet

Ja respekt er viktig!

Skrevet

Ok, et tilleggsspørsmål til deg da: Mener du at sønnen din ikke skal få masturbere (det kan du vel ikke forhindre uansett, hehe)? Eller har dere bare valgt ut deler av Islam som dere vil følge, og andre som dere velger å overse (jeg mener ikke å høres frekk ut, jeg lurer faktisk på om dere følger alt til punkt og prikke)?

Det er vel annerledes i den vestlige kultur, dette med å få lov til å bestemme over seg selv og sin egen kropp. At noen fra den vestlige verden velger å konvertere til f.eks. islam, må de for all del bare gjøre! :-) Men å bestemme over barna på slike områder er en situasjon jeg nok aldri kommer til å forstå, og jeg kommer nok heller aldri opp i en slik situasjon, som du sier - heldigvis... :-)

Skrevet

Legger til: Jeg legger merke til at du ikke svarer konkret på hvordan du ville sett på det å bli omskjært selv. Får følelsen av at du er litt ambivalent på dette området? Hvis du ikke ville akseptert at foreldrene dine skar vekk deler av kjønnsorganene dine da du var liten, har du sikkert ikke vanskeligheter med å forstå at dine egne og andres barn muligens kan føle det på samme måte...

Skrevet

Dte er ikke alt man SKAL ha respekt for. Jeg har respekt for religioner og skikker som tar vare på menneskets individualitet og selvfølelse. det er ikke alle skikker som kan påberope seg det! Det er en grunn til at Amnesty finnes, for å si det sånn. Og det er hundre prosent sikkert at jeg setter barna foran voksne. Kall det gjerne respektløshet, jeg bryr meg heldigvis ikke om det... :-) Så lenge barn blir beskyttet gir jeg da blanke i om voksne blir fornærmet! :-)

Skrevet

Jeg har ingen formening om omskjæring av gutter, rent bortsett fra at jeg ser på det som fullstendig unyttig hvis det da ikke ligger medisinske behov til grunn.

Det jeg ville si er at jeg får frysninger når jeg leser om sunnah og muslimer og deres lover og regler. Finnes det en mer destruktiv og grusom religion? Kristendommen har mange svin på skogen oppigjennom århundrene, men til dags dato er det, såvidt jeg vet, ingen som vrenger klærne av 17 år gamle jentunger og steiner dem til døde i jesunavn??

Jeg får lyst til å kaste opp bare med tanken på at noen av jentene mine noengang skulle komme hjem med en muslim! Det er begrenset hva man skal ha respekt for, og selv om man så fint aldri skal skjære alle over en kam, så er det vel liten tvil om hvilken majoritet av den muslimske befolkningen som regjerer........

Skrevet

Jo, man SKAL ha respekt for ALT! ?? selvfølgelig ikke...

Men jeg har også respekt for at kvinner velger abort i visse situasjoner, selv om jeg ikke ville tatt abort selv. For å komme med et annet eksempel.

Men generellt sett viktig at man setter seg inn i fakta før man setter seg i den høye stol.

Skrevet

juniprinzessin:

Amnesty er IKKE mot omskjæring av guttebarn, bare så du er informert om dette!

Skrevet

Brava:

Jeg syns det er helt naturlig å prøve å beskytte barn mot unødig smerte og påtvungne, drastiske fysiske og psykiske endringer. Jeg har ikke noe behov for å sitte på hverken høye stoler eller hester. Nei, tvert imot, det ville vært meg en sann glede om jeg slapp å høre om slike ting, så hadde jeg ikke følr noen trang til å skrive om det, jeg kunne bare sitte på min lille shetlandsponni og se at alle barn hadde det bra. Ønske om å beskytte barn er da viktigere enn min trang til å se ned på andre...! Herregud, det blir for tåpelig! Hva om Redd Barna plutselig fant ut at de var imot omskjæring? Ble de da plutselig hoverende og belærende folk som hadde behov for å se ned på andre, eller ville det vært en mulighet for at de fortsatt ble sett på som mennesker som faktisk ønsket noe godt for de små?

Anonym:

Jeg vet at Amnesty ikke er imot omskjæring. Jeg ønsket å bruke et eksempel her fordi det er viktig å ivareta mennesket og dets rettigheter, og da var Amnesty det første jeg kom på.

Skrevet

Nå vet jeg ikke om "generellt sett" er veeldig personifisert rettet, men om du følte deg truffet så greit for meg.. (og stol var et forsøk på sammenheng med "domstol", men gjerne hest isteden)

Hvis du ønsker å beskytte barn kan du melde deg frivillig til meg. Jeg jobber i Redd Barna og vi trenger stadig frivillige. Det er mange barn som trenger hjelp også i Norge.

Bare send en PM hvis du ønsker mer info:-)

Skrevet

Ahaaa... Bare med DET argumenterer du for meg og mot deg selv. ;-) Kan dere ikke engasjere dere i omskjæringsdebatten?? Jeg støtter Redd Barna allerede; se ikke bort fra at du får meg på gata også dersom du er villig til å sette min nestenhjertesak på agendaen. ;-)

Skrevet

Redd Barna jobber allerede mot omskjæring av barn. Dette er mest rettet mot jentebarn, selvfølgelig. Men også mot guttebarn i land hvor dette skjer uforsvarlig.

Skrevet

En ting er sikkert: JEG ER GLAD I FORHUDEN MIN.

Er jo der mye av følelsen sitter..... feks når forhuden glir over flensen...

*mann MED forhud*

Skrevet

Omskjæring av jenter ja, det er galskap. Hvordan går dette forresten? Har dere fått forhindret noe av det?

Skrevet

Jeg vil lære sønnen min opp til at å mastrubere ikke er lov.

Men jeg får jo ikke forhindret det som du sier.

Vi prøver så godt vi kan å følge Islam. Jeg prøver å skaffe meg kunnskap på det jeg ikke vet, jeg er ganske ny muslim for å si det sånn. Og det kreves en del research når det er blandet så mye kultur inn i det mannen min noen ganger praktiserer.

Så å følge alt til punkt og prikke gjør jeg jo ikke, for det er jo så mye jeg enda ikke kan/vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...