Gå til innhold

Effekten av "lykkepiller"!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente som er gravid i 3 mnd nå.

Sliter en del med depresjon, og har gjort det de siste 2 årene ca.

Var inne med fastlegen min og fikk hos psykolog innen de 3 kommende ukene! Men så sa legen min at lykkepiller er et alternativ også.

Har tenkt litt over det siden. Pappa har gått på både det og valium, og han sier at han har hatt et sånnt jevnt humør siden han begynnte med det.

Ingen nedturer, men heller ingen oppturer.

Såå poenget mitt er da, om jeg begynner med desse pillene nå, er det mulig at det går utover "morsfølelsen" etter evt ved fødselen?

Den lykkefølelsen så mange får når babyen ligger på brystet etter flere timers kamp, kommer den til å være vekk? siden det er en såkalt "opptur"? Maksimal glede blir vanskeligere å kjenne, men faktumet er at jeg har hatt store problemer med å kjenne det fra før av! Har aldri opplevd det maksimale av lykke. Flere som tenker sånn? Eller evt har erfaringer med dette?

Takker for alle mulige svar!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av egen erfaring kommer d3ette an på typen antidepressiva, og doseringsmengde. Jeg ble ganske "flat" følelsesmessig av Seroxat og Fontex, som begge er antidepressiva, og jeg tenkte at jeg ikke vill ta dette mer fordi jeg på en måte "mistet" litt av følelseslivet mitt... Men så er det jo fryktelig tungt å leve med sterk angst og depresjon også, så for ca 3 år siden overtalte legen meg til å prøve cipralex (også en antidepressiva, nyere), og den har hjulpet meg fantastisk mye... Mindre angst og depresjonsfølelse, men samtidig føler jeg at mitt følelsesliv er variert og rikt, sånn at jeg liksom ikke har mistet noe av dette. Jeg kuttet medisinen de første 4 mndr av graviditeten, men måtte begynne igjen i uke 20 pga mye depresjonsproblematikk. Var veldig redd for at det skulle skade fosteret, pga at de vet så lite om slike medisiner og graviditet, men jeg følte at legen min var veldig sikker på at det var trygt. Alt har gått supert, baby frisk og fin, masse morslykke, jeg ammer også med denne medisinen, så jeg trengte ikke ofre det heller. Har ikke følt meg flat følelsesmessig, masse hormoner, barseltårer og sånn det skal være! Men ikke så deprimert! Så dette er jo bare min erfaring, men denne medisinen har iallefall fungert bra for meg under halve svangerskapet og i barseltiden! Lykke til! og husk at en deprimert mamma ofte sliter med å møte barnets behov, så dette er supert at du tenker over og vurderer syns jeg! Du kan jo se om du vil kombinere psykoterapi og medisin, eller bare prøve psykoterapi først og så se om du føler det er nok....? Jeg trenger begge deler, men dette er jo så individuelt!

Skrevet

Jeg gikk på cipramil for noen år siden.

var jo ikke gravid da, men svarer likevel..

min erfaring var at jeg ble litt bedre i humøret, det var ikke så mange nedturer og oppturer. men etterhvert ble jeg nesten helt likegyldig til alt.

humøret ble liksom det samme uansett hva som skjedde.

da jeg bestemte meg for å slutte, fikk jeg en del bivirkninger, besvimelser og forandringer i hjerterytmen.

psykologen min ville jeg skulle fortsette med dem (fikk dem grunnet overgrep og spiseforstyrrelser), men nå er jeg kjempeglad jeg sluttet.

håper det fungerer bedre for deg enn det gjorde for meg:)

og lykke til med alt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...