Gå til innhold

til dere som kan dette med amming. har ett par spm.

Anbefalte innlegg

1. jeg har nett blitt mor til en stor gutt. han er bare 5dager. men allerede på den tiden har jeg fått skikkelig såre pupper. de blør litt av og til og. har prøvd albue skjell, krem og vanlig mm som jeg smører på og lar luft tørke. gjør så ekstremt vondt. men det er bare de første 5-6sugene så stabiliserer det seg og gjør ikke så vondt. så er nok han som tar feil helt i begynnelsen. men hva kan jeg gjøre? blir ikke bedre disse puppene mine akkuatt.

2. når vi lå på sykehuset var jeg veldig fornøyd med ammingen min. jeg fikk det bra til bortsett fra såre knupper.

men nå når jeg har kommet hjem er han urolig og slepper brystet ofte.han får puste så er ikke det. men har merket i dag at det helst er høyre puppen han er mest urolig med. er faktisk den puppen jeg sliter mest med når det gjelder å få ut melk når jeg pumper, og den så gjør vondest når han dier.

kan det være noe *feil* med den puppen.

han gaper ikke særlig høyt heller. men uansett hva jeg gjør så gaper han bare såpass mye at bryst knoppen kommer inn. ikke mye av det brune som kommer med.

har ganske store pupper og. bruker str 95d

3. hvorfor sovner de så fort til brystet av og til? det gjør min. hvertfall de to siste dagene har han begynt med det. sovner nesten med en gang han er lagt til. så vokner han når jeg tar han bort, så vil han ha mer.

er så frustrerende å ikke få det til. endte opp med mme til første mann for jeg fikk det ikke til da heller. men vil gjerne klare det nå med denne gutten.

håper noen vil svare neg. takknemmelig for det.

Fortsetter under...

Hei, er nok ingen ekspert på området, hvertfall ikke på andres barn, men jeg har ei lita jente på tre måneder som jeg har amma hele tiden:)

1. Brystene mine var også såre i begynnelsen, blødde litt, men ble aldri store kjøttsår som noen får... smurte de inn med krem til å begynne med, men hos meg også var det bare de første takene som var helt sinnsykt vonde, så gikk det over... etter 2-3 uker ble det hvertfall mye bedre av seg selv, og nå gjør det ikke vondt i det hele tatt:) vet ikke om hun sugde feil i begynnelsen, men du kan se etter om brystvorten ser rund ut når babyen er ferdig og suge, dersom den ser flat, eller skeiv ut suger barnet feil.

2. Jeg fikk skikkelig brystspreng på dag 4, og vesla fikk kjempeproblemer med å suge seg ordentlig fast fordi brystene var så harde, det hjalp å ta en varm dusj og massere brystene med babyolje før jeg ammet, måtte også håndmelke ut litt, slik at hun fikk bedre tak:) Brystsprenget ble bedre etter noen dager, hvis hun hadde det skikkelig travelt med å få mat og jeg ikke hadde tid å massere og sånt brukte jeg brystskjold for at hun skulle få tak.

3. det er vel helt normalt at de sovner til brystet, hvis du tror han er mere sulten kan du prøve å kile babyen litt inni hånda eller under foten, da våkner hvertfall vesla litt til:)

Hei, gratulerer med barnet!

Jeg antar det var deg på skravle også?

1) Jeg hadde det som deg, de første takene var knallvonde i begynnelsen. Det hjelper om du håndpumper i gang puppen før du legger barnet til, så det er noen dråper melk der med en gang. Vil anbefale at du ringer til helsestasjonen og ber dem gi deg navnet på en antibakteriell salve som du kan bruke på sårene. Kanskje kan de titte på sugetaket også? Jeg anbefaler også melkeoppsamlere i bh'n mellom ammingene, da henger brystvorten helt fritt uten å få kontakt med noe. Kjempedeilig! Pass på å ikke rive evt skorper av når du tar av innlegg (ikke bruk ull nå! Mange liker ikke Natusan sine ammeinnlegg heller, og mange skryter av Chicco.)

2) Det er ikke uvanlig med en favorittpupp. du kan lure barnet ved å amme det upopulære i tvillingstilling. Altså snudd, ligger samme veien som ved det populære.

3) Det er standard at de sovner i begynnelsen. Som hun andre sier, kil dem i hånda, stryk på kinnet, kil under beina, ha gjerne lite klær på barnet og deg og ha mye hudkontakt. "Går" du med fingrene opp og ned langs ryggraden hans så holder du ham våken. Begynner han å glippe med øynene, legg ham på rygg på et pledd ved deg, til han begynner å protestere. Tar ofte bare noen dager med dette her før det blir bedre med sovingen!

Ammehjelpen.no er fin, du kan sende epost (du kan godt spørre etter meg ved nick!), du kan chatte med ammehjelper hvis chatten er åpen. Og det ligger masse artikler du kan lese.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...