Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 3. juni 2007 #1 Skrevet 3. juni 2007 Hei, hei. Jeg trenger litt hjelp i hvordan jeg skal gi ros (evt. ris) til mini som sitter med maten i munnen. Det hele startet for ca. 1 måned siden, og for hver skje med mat hun putter i munnen sitter hun og holder på det. Kan faktisk ta opp til 5 minutter før hun svelger ned. De få (!) gangene hun svelger ned med det samme, sier jeg "Å, så flink jente som svelger maten. Kjempeflink" -smiler og roser med hele ansiktet mitt. Når hun sitter med maten i munnen (lar det gå litt tid, så hun faktisk får tid til å svelge) sier jeg "Nå må du vise meg at du kan å svelge maten. Svelge maten din." Noen ganger hører hun på meg, og svelger - hvor jeg da sier at hun er flink som hører på mamma og svelger. Men gir ikke noe mer feedback enn jeg må. For egentlig har hun jo ikke vært flink, som har sittet i flere minutter med maten i munnen. Om hun ikke hører på meg, og vi bare sitter der, får hun ingen kommentar når hun endelig svelger. Hadde håpet at dette skulle være noe forbigående, men hun slutter tydligvis ikke. Enkelte måltider tar jo nærmere en time fordi hun sitter "å ruger" på maten. Fryktelig lenge å sitte rolig både for mini og mamma Noen tips til hvordan få henne til å svelge? Har forsøkt masse med å flytte fokus til f.eks bok, leker, finne drikke.... Takk :-D
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2007 #2 Skrevet 3. juni 2007 Jeg tror hun må få finne ut av dette selv. Kan du prøve å la henne spise helt på egen hånd, uten noen innblanding i verken positiv eller negativ retning? Kanskje du kan gjøre noe annet i noen minutter, eller lese avis ved siden av mens hun spiser. Det å spise mat er jo strengt tatt ikke noe man er flink til, eller dårlig til. Det skal ikke være en prestasjon, men noe man gjør fordi man er sulten. Så jeg tror det er lurt om vi foreldre klarer å la være å gjøre stunden ved matbordet til en maktkamp. Så kanskje ved å fokusere mindre på det, vil det gå over etterhvert av seg selv?
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 3. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2007 Jeg er helt enig, å spise er ikke noe man er flink eller dårlig til - derfor føles hele greia "feil". Vi har så absolutt ingen maktkamp ved bordet. Skjønner ikke hvorfor "alle" tror at det handler om maktkamp ved matbordet når noen spør etter tema vedr. spising her inne..... Men men.....
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2007 #4 Skrevet 3. juni 2007 Kanskje du misforstår litt hva jeg mener. Jeg mener ikke at du sitter og dytter maten i henne eller noe sånt! Men når du sier at hun ikke svelger maten så tolket jeg det som at hun ikke svelger maten LENGER, eller er det sånn at hun aldri har svelgt maten? Og hvis hun har _sluttet_ å svelge, så har hun egentlig bare _begynt_ å holde den i munnen... og kanskje den situasjonen har kommet av at man har ventet på at hun har skullet bli ferdig, mast litt på henne kanskje... og at hun så har oppdaget at det kommer reaksjoner på at hun holder maten der. Så spisingen har på en måte blitt en greie mellom dere to, og ikke en greie mellom henne og maten.. Litt tumlete forklart, men skjønner du hva jeg mener? Men har dere prøvd å la henne spise helt uten hjelp eller tilskuere? Anonym igjen
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2007 #5 Skrevet 3. juni 2007 Glemte å ta med at jeg også mente å si at du ikke skal kommentere spisingen i det hele tatt, altså ikke si at hun er flink selv om du synes det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå