manonym Skrevet 3. juni 2007 #1 Skrevet 3. juni 2007 Hodet på gutten min vokser for lite. Hadde bare vokst en halv centimeter fra 6 ukers kontrollen til 3 månedes kontrollen... Må kanskje inn å åpne opp som de sa så fint, om det ikke har vokst mer til 4 måneders kontrollen.... Noen som har vært med på noe slikt?? Er så redd for at jeg egentlig burde vært å sjekket han nå, skal ikke før 13 juni. Synst den fonantellen (eller noe slikt) er blitt så liten, pluss at han har fått en "strek" nedover panna på midten, akkurat som om panna buler litt ut på midten om dere skjønner...
Labbetøs Skrevet 3. juni 2007 #2 Skrevet 3. juni 2007 Ja. Har hatt det slik. Først nå som hun er omentrent 5 mnd har det begyndt å bli bedre. Undersøkelsene er ikke skumle. De kjenner på hodet til babyen og tar en ultralyd for å se inni. Babyen merker det ikke engang. Det skjer innimellom og de sjekker det ALLTID ved misstanke, men det er VEEEEEEELDIG skjelden at noe er i veien. Du trenger ikke gå å bekymre deg for det med andre ord. Det er normalt at hodet vokser litt lite i perioder. Plutselig endrer det seg.
belli72 Skrevet 3. juni 2007 #4 Skrevet 3. juni 2007 Kjære deg, vet så inderlig godt hvordan du har det! Jeg ble henvist til røntgen med min yngste da han var 6 mnd. Hodeomkretsen hadde vokst i underkant av ti cm siden fødsel, og legen mente at hodeformen var noe "underlig" og liten i forhold til størrelsen hans ellers. Jeg var skrekkslagen! Enden på visa var at alt var i skjønneste orden, og på sykehuset sa de at det var veldig, veldig sjelden at det var noe i veien med babyene. Det kan også hende at de har målt litt galt, eller skrevet opp gale mål i journalen din. Ønsker deg lykke til!
Gjest Skrevet 3. juni 2007 #5 Skrevet 3. juni 2007 Hei Jeg har en gutt på 7 uker. Han har denne streken i panna som du snakker om (høres ut som det samme som din gutt har) - akkurat som om panna er litt spiss på midten fra nesa og opp. Vi har hatt gutten på ct og fått konstatert at to knokler i panna (hodeskallen består av plater som skal vokse sammen etterhvert) har vokst sammen for tidlig. Vår gutt ble født slik. Barnelegen som vi var hos sa at dette i vårt tilfelle ikke var farlig (med fare for hjerneskade ell), men mer et kosmetisk problem. Gutten vår har blitt henvist videre til nevrokirurgisk avdeling på Rikshospitalet hvor de skal undersøke han nærmere (for å utelukke hjerneskade 100% ) og vurdere videre behandling (operasjon). Gutten vår har ikke, så langt i alle fall, liten fontanell (Tror det er mer alvorlig om fontanellen vokser sammen for tidlig - hjernen får for liten plass fordi skallen blir for "trang"). Vil tro at du trygt kan følge intervallene for kontroll som du får på helsestasjonen - ting skjer ikke så fort. Dette er sjelden at skjer (Barnelegen ved Ahus så et-to tilfeller i året av problemet vår gutt har ), men er ikke fremmed for legene. Dere kan jo be om henvisning til ct dersom ting ikke retter seg, så får dere vite sikkert at ting er ok eller om gutten trenger videre behandling. Selve operasjonen for å skille platene er "et enkelt inngrep" i følge legen vi har snakket med. Men må jo si at jeg får klump i halsen og vondt i magen av å tenke på en eventuell operasjon. Gutten er jo så liten... Vi vet ikke hva som skjer videre her hos oss. Venter på å høre fra Rikshospitalet. Tenker mye på dette og bekymrer oss litt. Siden du er bekymret syns jeg du skal snakke med hs / lege og be om tettere oppfølging / henvisning. Lykke til!
manonym Skrevet 3. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. juni 2007 Ja det er akkurat slik som du beskriver her... Oi, nå kjente jeg at jeg ble dårlig jeg.... Takler ikke helt tanken på at gutten min "kanskje" må operere.... Lurer litt på om jeg skal spørre om jeg kan komme til HS i uken som kommer istedenfor å vente helt til neste uke igjen... Men det skjer vel ikke så fort så jeg kan vel kanskje vente, er jo 4 måneders kontrollen jeg skal på da.
Gjest Skrevet 3. juni 2007 #7 Skrevet 3. juni 2007 Hei igjen. Det var ikke meningen å skremme deg. Men jeg satt og skrev et innlegg på skravlesiden i går i håp om å komme i kontakt med noen som "har det som oss". Kom så over ditt innlegg. Kjente meg igjen i det du skrev. Håper jeg kunne være til litt hjelp og ikke bare gjorde deg enda mer bekymret. Som sagt dette med pannen er i utgangspunktet ikke farlig (vet ikke hva som vil skje om det ikke oppdages og gjøres noe med). Og det trenger jo slett ikke være noe galt med gutten din! Men få det undersøkt så du kan slå deg til ro med det ene eller det andre. Dersom du ikke klarer å slå deg til ro fram til den 13., tar du en telefon til hs eller legen i morgen og forteller at du er bekymret - eller ta en telefon til sykehuset du fødte ved og be om å få snakke med en barnelege (f.eks. legen som undersøkte gutten din etter fødselen). Vi har blitt møtt med stor forståelse og virkelig blitt tatt på alvor ved sykehuset. Vi har fått god informasjon så langt det lar seg gjøre.
manonym Skrevet 3. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 3. juni 2007 Ja, jeg leste nettopp innlegget ditt på skravle. Jeg blir dårlig uansett hva jeg tenker på med gutten min jeg, altså ang sykehus og sånne greier. Bare tanken på at han i narkose får jeg helt frysninger av.. Begynte å grine da de tok blodprøve av han på sykehuset da han ble født..=) Men det er godt å lese at det ikke er noe farlig ved det i pannen. Men tror jeg venter til 13 juni, for det går vel ikke så fort, da tenker jeg på at hodet hans har vokst for lite. Du må fortelle hvordan det går med dere. Lykke til til dere også.=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå