Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 3. juni 2007 #2 Skrevet 3. juni 2007 Det varierer. Noen skjærer bort både indre og ytre kjønnslepper + klitoris, og syr igjen alt. Så lages det et lite hull etterpå på tykkelse med en tannpirker. Dette er den vanligste måten i landene nord for ekvator i Afrika. Andre steder foretar man et snitt i klitoris. 20% av verdens muslimer bor i land hvor det er vanlig med omskjæring.
lilja70 Skrevet 3. juni 2007 #4 Skrevet 3. juni 2007 Kvinnelig omskjæring har ingenting med islam å gjøre! Kvinnelig omskjæring er en gammel Nord-Afrikansk stammeskikk. Misjonærer finnes, både innen islam og innen kristendommen, men det er ingen som hyler om at dette er skikker som fremdeles praktiseres i land hvor kristne misjonærer har gjort alle folkeslag til læresveinar. Kvinnelig kjønnslemlestelse opprettholdes i praksis av kvinnene, som ønsker å få døtrene sine godt gift, men i byene og steder hvor det er vanlig å utdanne kvinner, forsvinner denne skikken gradvis, men sakte, sakte. Noen omskjærer småjenter i ett-to-årsalderen, andre når de når puberteten, atter andre før jentene giftes bort (vanligvis når de når puberteten...). For å gjøre livet ekstra flott, utstyres brudgommen med kniv, og lakenet henges opp i landsbyen, som bevis for at jenta ikke var åpnet før bryllupet. Etter fødslene blir kvinnene omsydd igjen, for det er ofte den eneste måten å hindre at underlivet er et eneste stort sår. -Men bortimot ti prosent av kvinnene dør i forbindelse med fødlsler, så dette skjer jo bare med de resterende nitti. Heldigvis finnes nå barberblader, selv om de gjerne brukes i årevis, i gamle dager brukte konene skarpe steiner. -Det er nå mer og mer vanlig å bruke nål og tråd når man syr igjen, selv om mange fremdeles sverger til skarpe torner for å holde såret sammen. Dette har med ære å gjøre. Familiens ære avhenger, som i så mange kulturer, av kvinnenes renhet. En jomfruhinne er for subtilt, litt blod for lett, og om kvinner er i stand til å få orgasme, ønsker de seg sex hele tiden, men hvem som helst. Poenget: Dette har ingenting med islam å gjøre. -Eller kristendom. Begge disse religionene har nok skitt under teppet.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 3. juni 2007 #5 Skrevet 3. juni 2007 Jeg leste en gang en biografisk bok om en kvinne fra Somalia. Hun maste seg til å bli omskjært allerede som 11-åring. Da hadde hun allerede mast i to år. Hun syns det var befriende å være omskjært, for hvis noen i jentegjengen beskyldte henne for å være en hore, så kunne hun bare løfte skjørte og sprike med beina for å bevise sin uskyld.
♥Prinzessin♥ Skrevet 3. juni 2007 #6 Skrevet 3. juni 2007 Hørtes helt jævlig ut, den historien om den somaliske kvinnen... De har gjort dette så lenge at de tror det er normalt.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 4. juni 2007 #7 Skrevet 4. juni 2007 Faktisk så åpner hvertfall en av de 4 lovskolene i Islam for en lett omskjæring av kvinner. Dvs å prikke litt i klitoris. Men det er ikke å sammenligne med det som blir utført i noen afrikanske land. Nå sier ikke jeg at jeg er for dette, jeg bare sier fakta. Vi tilhører heller ikke den lovskolen som mener dette er obligatorisk.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 4. juni 2007 #8 Skrevet 4. juni 2007 Det står ingenting nevnt i Koranen om at omskjæring av jenter er påkrevd. Når noen praktiserer dette henviser de til noen få, perifere Hadith-tekster.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 5. juni 2007 #9 Skrevet 5. juni 2007 Jeg sa ikke det står noe i Quran om det! Jeg har ikke sjekket så mye rundt da det aldri blir aktuelt for oss, så jeg vet ikke helt klart hva bevisene er, men det er obligatorisk i Shafi' lovskolen. Ønsker ingen Islam debatt her inne, så jeg lar det være med dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå