Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte støtte strømper fra apoteket i går.

De kostet 185 kr pr par. (legg strømper)

Noen som har erfaring med om disse er god?

Bør jeg dra å få tilpasset noen hos Medicus Plesner? (har aldri hørt om de...å vet ikke hvor holder til (bor i oslo)!)

Er ikke plaget med åreknuter selv. Men har en liten en på ca 2 cm som jeg har hatt siden jeg var sikkert 15 år....! Min mor derimot, har mange!!! (skal operere de bort....) Bør jeg ta forhåndsregler...arvelig??

Tuuuuuusen takk for svar:-)

Fortsetter under...

Skrevet

Hei!!

Støttestrømper er anbefalt for alle gravide!! Uansett åreknuter eller ikke..

Det gir bedre velvære ved ende på dagen.. eg merker stor forskjell ihvertfall! Ihvertfall de dagene eg står eller går endel.

Kjøpte mine på apotek også, etter skostr. Fysioterapeuten min sa eg ikke trengte å få tilpasset. Og de på apoteket sa disse som eg kjøpte er godkjente.. de skal være innenfor en viss "tetthet" i stoffet for å hjelpe!

Det var ikke forskjell på lengden på strømpene i forhold til nytte.. så det er jo bare etter hva en føler seg vel i selv.

Skrevet

takk for svar:-)

Men har mine strømper på nå...men føler de er litt for stram rundt leggene....! Nett som om jeg skal "dovne" bort om jeg har de på en hel dag....! Er det sånn de skal være...? Er de ikke like stram, har de vel ikke effekt?

Skrevet

Jeg har også kjøpt mine på apoteket og synes de fungerer veldig bra. Det kan være ubehagelig og uvant i begynnelsen fordi det er så mye strammere enn du er vant til, men hvis du mister følelsen i beinet er det for stramt. Men det skal altså kjennes godt at det støtter opp.

I utgangspunktet skulle det ikke være nødvendig å få tilpasset, men ikke sikkert alle sklir inn i standard str.

Medicus plesner ligger vel i pilestredet hvis ikke det har flyttet da...sjekk gule sider så kan du jo ta deg en tur å snakke med dem.

Skrevet

Da skal jeg gjøre det :-)

Hum, hum...kanskje jeg bare må bli vant til at de er så stram!!

Men får merker oppover hele leggen da....

Skrevet

Hehe, ja et fint mønster på man regne med, jeg er helt stripete i flere timer etter jeg tar dem av. Viktig at du sørger for at de ikke ligger i folder og krøller men at de er helt dratt ut. Ellers mister de litt sin hensikt da de reduserer blodgjennomstrømningen i de områdene det ligger i folder. Så dra dem ordentlig godt på!

Men, er en vanesak ja....

Annonse

Skrevet

Jeg bruker støttestrømper/kompresjonsstrømper fra Medicus Plesner (de holder til i Grensen-området i Oslo) som stopper midt på låret. Jeg får ingen merker, bortsett fra akkurat der strømpen stopper på låret. Der er det kun snakk om noen prikker etter silikonen (eller hva det nå er) som holder strømpen oppe.

Det høres litt voldsomt ut å skulle sitte igjen med møster etter å ha brukt strømpene. Er dette vanlig?

Skrevet

Kommer vell an på hva slags strømper man bruker. De som er ribbestrikket setter merker, men de glatte gjør det ikke. Jeg bruker bare de glatte som ser ut som vanlig strømpebuksestoff.

Skrevet

Hehe, det skal ikke være lett det her...! Så mye "problemer" og spørsmål om noen strømper...haha..

Skrevet

hei! vil bare komme med et tips. Det er å ikke vaske støttestrømpene med såpe. Da mister de elastisiteten. De bør skylles opp hver kveld i vann bare. Selvfølgelig kan man bruke litt milo el noe en gang i blant for å føle at de blir litt renere, men de skal som sagt ikke vaskes hver dag med såpe!

Skrevet

Hei,

Kjøpte først et par på apoteket. De tok mål av ankelen min for å få riktig str. Par nr to kjøpte je på medicus plesner. De tok også mål og jeg endte opp med nøyaktig samme strømpen.

Tror ikke det er nødvendig å gå på medicus plesner, altså...

Skrevet

Det finnes flere typer støttestrømper avhengig av den bakenforliggende årsaken til hovne bein (forebyggende effekt, hjertesvikt, lymfeødem osv). Deles inn i klasser etter hvor mye trykk de utøver på beinet.

Gravide anbefales å bruke støttestrømper med kompresjon klasse 1 for å forebygge hovne bein, spesielt de siste tre månedene (det er de samme strømpene som anbefales ved lange flyreiser etc). Denne bør man bruke dersom man har åreknuter UTEN hevelse (uansett om man er gravid eller ikke). Disse kjøper man på apotek og bandasjist etter skostørrelsen. Strømpene kan gi merker oppover beina pga at de strammer, men det er det som er meningen:) Finnes i ulike stofftyper, hvis man velger en slett type slipper man å se ribbestrikken oppover leggene.

Ved åreknuter MED hevelse anbefales kompresjonsklasse 2 = strammere, disse må man få tilpasset etter noen enkle mål.

Lykke til med svangerskapet og hovne bein!:)

Skrevet

Det sies veldig mye forskjellig her om støttestrømper og kompresjonsstrømper. Det som i alle fall er sikkert, er at mine kompresjonsstrømper (Jobst) i klasse 1 ble kjøpt etter mål, ikke etter skostørrelse.

Er du sikker på at det ikke er støttestrømper du snakker om? På Medicus Plesner sine websider (noen andre websider som tilbyr samme informasjon?) står det i alle fall at støttestrømper (og der har jeg ikke hørt at det opereres med klasse 1 eller 2, men det er selvsagt mulig at de faktisk gjør det) velges etter skostørrelse, mens kompresjonsstrømper tilpasses etter mål.

Annonse

Skrevet

Alle støtte/kompresjonsstrømpene jeg har kjøpt på apoteket er etter ankel og legg omkrets, og ikke skostørrelse. Har sett noen "flystrømper" med skostørrelser, men ikke Jobst som jeg kjøper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...