mcar Skrevet 3. juni 2007 #1 Skrevet 3. juni 2007 Jeg er 39 år og har utelandsk kjæreste. Ble gravid mens jeg var utenlands i januar-mars (1dag i siste mens var 17 januar). Kom hjem medio mars og bestilte legetime... lang ventetid hos legen, jeg på jobb offshore og påske ga meg 1.legetime 30. april! Spurte legens sekretær om hun kunne skaffe meg ultralyd samtidig (30. april), men fikk beskjed om at det ville være altfor tidlig (uke14). Denne 1 legetime var blodprøve, trykke litt på magen min og fylle ut noen papirer med navn og datoer, og lapp til gynekologen. Jeg har ikke vært hjemme når legen og gynekologen har hatt åpent for pasienter siden da så jeg har fått 1. ultralyd den 7. juni, uke 20. Siden jeg er 39 år og førstegangsfødende rundskiftarbeidende industriarbeider på 20. året så synes jeg kanskje oppfølgingen har vært litt mangelfull. Vet jo ikke engang om fosteret er riktig satt sammen... og nå er det vel for seint å gjøre noe med det om noe er alvorlig galt? Håper på litt beroligende svar...
*Vetlis* Skrevet 3. juni 2007 #2 Skrevet 3. juni 2007 Oi, dette synes jeg høres litt spesielt ut... Tror jeg ville prøvd å få til noe før. Evt bytte fastlege eller noe, hvis det er så vanskelig. Men har du prøvd å forklare situasjonen for dem? Det er ikke alltid helsesekretæren er i stand til å bedømme hvorvidt du trenger time eller ikke?
tjorven 1 Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 jeg oppdaget noe galt med babyen min da jeg var 23 uker på vei og avbrøt etter godkjenning av nemd i uke 27 så det er ikke forsent om det skulle være noe "alvorlig galt" men babyen din er helt sikkert frisk som en fisk , lykke til videre :-)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2007 #4 Skrevet 25. juni 2007 Er i samme bås som deg så og si. Har termin i midten av november. Jeg var på UL i uke 18 (er i uke 21 nå), hvor jeg spør om fostervannsprøve osv. Siden jeg er 40 skal man jo få tilbud om dette. Når jeg var på kontroll hos fastlegen i 12 uke, spurte jeg om fostervannsprøve og hun skulle sende brev til sykehuset. Jeg fikk altså IKKE noe automatisk tilbud om dette og jeg tok det opp med fastlegen. Så kommer UL da i uke 18 hvor jordmor sier at det er fastlegen som skal ordne med fostervprøve og da HELST mellom uke 9 og 11. Fastlegen var heller ikke kjent med utvidet ultralyd med 3D osv og mente at det måtte jeg ordne privat evt. For å se på dette med nakkefold osv. Men jordmor på Ahus sier at de gjør dette på Ullevål, samme med fostervannsprøve. De hadde ikke fått noe brev fra fastlegen vedrørende fostervannsprøve!! Så jeg ringte fastlegen og sa at jordmor hadde sagt at det var HENNES oppgave å ordne med disse tingene og helst da mye tidligere. Så jeg ba henne henvise meg til ullevål på en utvidet ultralyd anbefalt av jordmor. Så nå får vi se da åssen det går. Så man må være erfaren og vite sin rett før det er for seint. Det visste ikke jeg......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå