Gå til innhold

Barnesikring i pick-up. Finnes forovervendt babystol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kun en pick-up-bil tilgjengelig. Den er av nyere modell og alt av airbager og moderne sikkerhetsutstyr. Den har kun 2 seter. det betyr at babystolen vil måtte settes på passasjersetet.

Jeg har lest i bilens instruksjonsbok og ser ingen steder at det står at airbagen på passasjersiden kan skrus av. Derimot står det at kun forovervendte barnestoler kan brukes, og at stolen skal settes så langt bakover som den kommer.

Derfor lurer jeg på om det finnes forovervendte stoler for nyfødte?

Hvordan gjør dere dette med barnesikring dere som kjører pick-up'er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes nok ikke. Og uansett skal aldri barnestoler plasseres der det er airbag. Dette fordi airbagen vil slå til setet, evt barnet rett i ansiktet med en slik kraft at barnet kan bli drept. Skal du bruke barnestol i pick-upen må du derfor dra til forhandler og få koblet ut airbagen. Ellers må du skaffe deg en ny bil.

Skrevet

Dersom det ikke er mulig å slå av airbagen må du ikke finne på å sette barnet der! Det er livsfarlig. Og jeg tror ikke det finnes forovervendte bilstoler til nyfødte, det er også temmelig farlig! Ville nok satt sikkerheten først, og byttet bil.

Skrevet

Som de andre her har svart, så vil jeg også si at det er ikke trygt å ha barnesete i bil med airbag. Uansett hvilken vei det står.

Men dersom du ikke er intresert i å skifte bil, så kan du ta kontakt med et merkeverksted der de kan koble ut airbagen for deg. Det gjorde vi med gamlebilen vår. Husker ikke helt hva vi betalte, men tror det var mellom 1000-1500,-

Skrevet

Bytt bil!! Det er utrolig viktig å sikre barna godt i bilen..! Om du ikke har mulighet for å bytte bil, ta den med på et verksted og få fysisk fjernet airbagen..! Da kan du bruke bakovervendt barnestol..! I Norge er det forbudt med fremovervendt sete før barnet er 9 kg..! Og de bør sitte bakover til de er MINST 3 år..! Men jeg ville absolutt sett om det var mulig for dere å bytte bil altså..! Lykke til, håper det ordner seg! Tenk sikkerhet først!

Skrevet

Det finnes et enkelt svar på spørsmålet ditt - for det er ikke LOV å ha barn under 1.40 centimeter i forsete med airbag.

Det du skal gjøre er en av to: Enten drar du til et merkeverksted go får koblet ut airbagen, eller så lar du være å ha barnet i akkurat den bilen. Alt annet er ulovlig.

Skrevet

Anonym - det er faktisk lov, men ikke anbefalt... Dessverre... Klippet fra www.tryggtrafikk.no:

"Det stemmer at Trygg Trafikk og andre ikke anbefaler at barn som er lavere enn 140 cm sitter i forsete med aktiv airbag, basert på kunnskap fra blant annet Väg- och Transportforskningsinstitutet (www.vti.se) i Sverige, som gjennomfører kollisjonstester. Det «hjelper ikke» at hun sitter i barnesete og kommer høyere, fordi faren også ligger i at hodet er tungt i forhold til kroppen og nakken er mindre stiv (muskler og skjelett er ikke like utviklet) enn hos en voksen. Det gjør at hodet vil bli kastet lengre forover i en evt kollisjon, og barnet risikerer å bli truffet på issen av airbagen, med fare for kompresjonsskader i nakken. En airbag blåses opp og tømmes igjen på millisekunder, og treffer derfor personen i setet med svært stor kraft.

Det er vanskelig å si nøyaktig hvor stor risikoen for alvorlige skader er i en gitt situasjon, derfor frarådes det å plassere barn som er lavere enn 140 cm foran en airbag som ikke er koblet ut.

Airbag reduserer risiko for skader hos voksne med 5 – 10 prosent, men bruk av bilbelte betyr 50-60 prosent risikoreduksjon – dvs effekten av kollisjonspute er forholdsvis liten sammenlignet med bilbeltet. "

Skrevet

Hei alle sammen, og takk for tilbakemeldingene. Det er ingen grunn til å se rødt. Hvis man _spør_ om slike ting, så er det slik at man også prioriterer sikkerheten!

Nå er det nemlig slik at bilen ikke er min, så jeg kan nok ikke bytte den selv om jeg ville det aldri så mye. Jeg har ikke råd til bil selv,men får bruke en bil som tilhører en i familien. Jeg bruker den ikke mer enn ca 1 gang i uka for å handle inn. Jeg bor 3 mil fra nærmeste butikk, og det går buss kun en gang pr dag til/fra. Jeg ser for meg at livssituasjonen vil bli ganske vanskelig uten å bruke denne bilen som bileieren så generøst stiller til rådighet.

Kunne tilbydd bileieren å dekke alt dersom man kan få airbag koblet ut, men andre bruker bilen ellers og de er vel interessert i å ha airbagen der, vil jeg tro. Vil dette i så fall skade bilen på noen måte? F.eks slik at de får mindre for den når de skal selge den en gang?

Hvis airbagen er koblet ut, er det da anledning å ha bakovervendte babystoler i passasjersetet på en pick up? Hva med sideairbagene osv?

Skrevet

Når airbagen er koblet ut kan du ha bilsete der ja :-) Men ellers er det ikke lov faktisk, så det er nok det eneste alternativet du har, hvis du må beholde bilen..! Var ikke meningen å virke krass, skjønner jo at du vil det beste for ungen og at det er derfor du spør :-) Lykke til!

Skrevet

Når eier evt vil selge bilen er det jo bare å koble til airbagene igjen... Ikke værre en det, kan de kobles ut på verksted kan de kobles på igjen også!

Skrevet

Hvis du kun trenger bil én gang i uka så må det da vel være mulig å skaffe barnevakt for den handleturen? Vel og merke dersom du ikke får koblet ut airbagen.

Skrevet

Jeg er veldig heldig som blir lånt en flott bil for å handle inn og komme meg rundt hvis jeg vil. I praksis bruker jeg den bare en gang i uka per i dag. Med et barn vil det kanskje bli flere besøk til tettstedet.

Takk til alle for innspillene.

Jeg skal høre med bileieren om airbagen(e?) kan kobles ut (på min regning) slik at barnet kan sitte bakovervendt i 3 år eller til bileieren evt selger bilen.

Skrevet

hei skjønner din situasjon, men om ikke eieren av pick upen vil gjøre dette, hva med å aventere etter andre med små barn som du kan kanskje sitte på med eller som kanskje kan låne deg bilen sin innimellom? du har kanskje en barsel gruppe eller svangerskaps klasse, eller andre kjente som har en 5 seters som du kan enten få kjøre med eller benytte deg av. Men det kan godt være at du allerede har prøvd ut dette, og fått negativ respons. Håper han er snill og lar deg få tatt ut air baggen på bilen sin. Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...