Gå til innhold

7 uker for tidlig født........(førstegangsfødende)

Anbefalte innlegg

Det nærmet seg juletider og jeg hadde sett frem til en fin jul sammen med min samboer. Hadde termin den 3 februar sa tenke aldri på at jeg kom til å føde så tidlig.

Det begynte med at jeg hadde vondt i magen på jobben. Akkurat som svake mensensmerter. Spurte på jobben om det var normalt at det skulle være sånn. Fikk som svar at det skulle være litt riving i magen de to siste månedene av svangerskapet, siden magen vokser mest da. Så jeg tenkte ikke mer på det da. Dette var i begynnelsen av uken. Torsdagen hadde jeg fri på jobb, så samboeren og jeg tenkte å få unna litt juleshopping. Da hadde smertene blitt verre, klarte så vidt å gå oppreist i butikkene. Måtte sitte meg ned på huk noen ganger for det var helt smertefullt å stå. Vi reiste hjem etter å ha handlet litt.

Da jeg kom hjem lagde jeg en varmeflaske å lå på magen, det var veldig godt. Vi ble enige om at jeg skulle reise til legen neste dag å få sykemelding. Så jeg ringte jobben og sa at jeg ikke kom på jobb for jeg følte meg ikke bra.

Den kvelden satt vi oppe veldig lenge. Så to dvd filmer og slappet av. Hadde selvfølgelig vondt, men det hjalp med varmeflaske. I 3 tiden den natten la vi oss. Jeg gikk på do som vanlig og da jeg tisset ble jeg liksom aldri ferdig. Jeg tenkte ikke på det noe særlig. Gikk bare inn på rommet til samboeren min og sa at det renner vann. Han sa at det var vannet som hadde gått og jeg måtte på sykehuset. Men som vanlig protesterte jeg imot og sa nei du tuller for det er lenge ennå til termin. Tenkte aldri på fortidelig fødsel.

Gikk å la meg men fikk ikke sove for jeg hadde så vondt. Kl 5 veket jeg samboeren min og sa at jeg hadde ringt til sykehuset og de ville at jeg skulle komme opp å sjekke hva det var. De trodde heller ikke det var vannet mitt som hadde gått i og med at det var så tidligt.

Kom opp på sykehuset og de la meg inn på et undersøkelsesrom. Der kom de frem til at fødselen min var i gang. Da var jeg i svangerskapsuke 33 + 1 dag som de sa.

Ble lagt inn på fødestuen. Eller et rom. Da var kl 6. Jeg var veldig trøtt så jeg klarte å sove mellom riene siden de ikke var så sterke ennå. Hadde bare 1 cm åpning på den tiden. Det gikk veldig tregt, ringte alle kjente og sa at jeg skulle føde. I tolv tiden hadde det ikke skjedd noen endringer og det begynte å bli veldig vondt. Sa at jeg vill ha epidural så snart jeg kunne få det men de sa at jeg måtte vente til åpningen minst var 4-5 cm. Men jeg kunne få akunpuktur. Var ikke så veldig begeistret for det men det skadet ikke å prøve. Men det viste seg at det ikke hjalp noe særlig ble bare verre når jeg fikk rier for da kunne jeg ikke gjøre som jeg ville, måtte ligge i samme posisjon.

Da kl ble fire fikk jeg beskjed om at nå var det 4 cm åpning og jeg skulle få epidural. De sa at etterpå skulle jeg få gå å bevege meg så fødselen gikk fortere. De skulle bare bedøve midtpartiet. Men slik gikk det ikke for hun som tok epiduralen bommet på første forsøk og måtte ta en til, og da bedøvet hun alt dvs. beina mine. Så jeg ble liggende i sengen. Men det var mye bedre kjendte ingenting som het rier. Så da sovnet jeg. samboeren min vekket meg kl halv syv og sa at jeg måtte våkne for det skulle skjekke meg. Da var det blitt 7 cm åpning. Spurte når jeg skulle få presse, men de sa at det måtte være 10 cm åpning før jeg kunne få lov til det. Så da ble det enda mer venting. Begynte å bli litt rastløs siden jeg ikke hadde det vondt. Da klokken var halv ni var det 9 cm åpning og jeg ba om å få lov til å presse. De ble enige om at det var stor nok åpning til å kunne føde. Jeg ble flyttet over til stolen og de sa at jeg skulle presse alt jeg hadde når det gjorde veldig vondt. Men problemet var at jeg ikke hadde vondt for jeg hadde fått for mye bedøvelse. Jeg måtte se på skjermen når riene økte og da måtte jeg presse. Synest det var litt stress for følte at det ikke var noe som hjelpte til. men det gikk nå fint fikk en jente da klokken var 20.52 om kvelden. Skal si jeg var sliten 15 lange timer med oppkast, smerte og venting.

Hun ble født 15 desember og var 2170 gram og 45 lang. De sa hun var stor for å være 7 uker for tidlig født. Fikk bare holde hun i 5 min før det tok hun til barneklinikken. Hun var som en dukke, utrolig liten synest jeg var nesten redd for å holde hun. Kanskje noe kunne skje.

hadde bare overfladige rifter og var helt pigg dagen etterpå. Ingen trodde jeg hadde fødet dagen før. Jeg måtte være 2 uker på barneklinikken før jeg fikk ta hun med meg hjem. Det var to lange og strevsomme uker, siden det var i juletidene.

Nå er hun 6 mnd snart, og hun har tatt igjen veksten og vekten til de som er like gamle som hun. Og alt går helt fint med oss.

Det ble en lang historie, men men.......

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...