Gå til innhold

Trondheim versus Stavanger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i Trondheim men har tenkt å flytte til Stavanger til høsten...

Det er meg som vil flytte fordi jeg er litt lei av Trondheim... Samboer trives her men har ingenting imot å flytte...Jeg føler det skjer aldri noe her, at det er langt bort fra alt. Sør Norge er liksom litt mer "befolket", føler at vi får tilbud om flere ting enn her i Trondheim... JEG KJEDER MEG!

Vil også til sør for å få mer sol og warm selv om det er ikke så mye forskjell... Jeg har vært i Stavanger 1 gang og har liksom vært "forelsket" i det lite jeg så av byen...

Uansett... Siden samboer har begynt å bli virkelig med i "prosjektet", letter en annen jobb, et hus osv... er jeg blitt litt redd å gjøre en feil... Er det virkelig verdt det? Kan de som bor i Stavanger fortelle meg hvor bra det er der ;-) ?? Hvor mye dere trives i denne byen?? :-)

Takk!

Skrevet

Jeg bor her. Eller det vil si, har bodd der noen år, men nå har vi flyttet til litt utenfor byen fordi det er såpass dyrt å leie/kjøpe hus der. Så hvis jeg var deg ville jeg tatt en tur inn på finn.no f.eks. for å sjekke litt priser og sånt. Nå vet jo ikke jeg hvordan prisene i trondheim er, men ha hørt at stavangerprisene er ganske langt oppe i forhold til landsgjennomsnittet.

Men bortsett fra det, så trives jeg kjempegodt her!! Masse gode restauranter, utesteder, steder å gå turer osv. Koselig by er det også, ikke sånn betongby om du skjønner;)

Skrevet

Jeg bor i Stavanger og trives veldig godt. Jeg føler kanskje at Stavanger er en litt liten by av og til men det er meg.

Utelivet i Stavanger er kjempebra og på sommaren er det mye liv. Sentrum er koseligt og du har de butikkene du trenger. Det er også mangen festivaler om sommaren. Vinteren er litt lang og kjedelig men det er vel den i de fleste byer?

Nå når jeg har fått barn setter jeg utrolig pris på de fine sandstrendene, fjellturer, båtturer og de åpne bondegårdene på Jæren.

Jeg syns også det er fint at flyreisene til Oslo er billige siden jeg har mye familje der. Vi reiser også endel til Danmark og da er det ikke langt å kjøre til Kristiansand der vi tar båten fra.

Jeg har kun vært i Tronheim en gang og syns det var en fin by. Kan ikke si om Stavanger er bedre, det kommer vel ann på deg selv og ditt kontaktnett, men jeg syns det er en fin plass å bo på.

Lykke til med valget:)

Skrevet

Jeg har bodd i Stavanger tidligere og det er en kjempefin og koselig by, men veldig rolig og det merkes at det ligger i bibelbelte ( som f.eks. at ølsalget stenger kl 13.00 på lørdager ). Det er liksom en sånn småby følelse over stedet. Også er det regn istedet for snø om vinteren, det savner jeg for jeg hater snø.

Du sier du synes det skjer for lite i Trondheim og at du kjeder deg, da kommer du til å kjede deg ihjel i Stavanger!! Der skjer det fint lite der. Ypperlig for de som vil ha det rolig rundt seg, ikke noe særlig for de rastløse som vil at ting skal skje rundt de.

Jeg hadde nok tenkt meg grundig om hvis jeg var deg, for med de grunnene du oppga blir det nesten som å flytte fra Oslo til Drammen for å finne mer liv...

Skrevet

Glemte å si at jeg studerte et par år i Tr.heim, så jeg har rimelig godt grunnlag for sammenligning =o)

Skrevet

øl salget stenger ikke 1300 nå lenger, det stenger 1800 på lørdager:)

Skrevet

bor ikke i stavanger, men i sandnes som ligger rett ved. jeg trivers hvertfall valdig godt med å bo her (har alltid bodd her også) er veldig mange bra tilbud for småbarns familier (fks havanna badeland, diverse lekeland, og mange bar tur områder)

Skrevet

Vi bor også i stavanger, har bodd forskjellige steder, 3 stk. Trives godt. Det er ikke langt til noe, og utelivet er jo knallbra spesielt om sommeren, MYE å finne på med barna, ikke bare i stavanger, men også ut over jæren, en trenger ikke kjøre lenger enn 15-20 minutt og en er på landet!!

Skrevet

Takk for alle svar :-)

Da skal vi tenke litt mer om det, men jeg er ganske sikker egentlig at jeg har lyst til å flytte, selv om det skremmer meg litt... trenger forandring ;-)

Tror hus/leilighet koster ca samme pris i Trondheim og i Stavanger...

Kanskje det er fordi vi bor på "feil" side av Trondheim, men jeg føler det er ikke så masse å gjøre her. Jeg kjenner ikke så mange folk lenger, siden alle mine vennene flyttet i andre byer :-/ Vi hadde sikkert kunne flytte en annen sted i Trondheim også ;-) Men jeg har lyst til å begynne alt på nytt... Det blir også lettere for mannen min å finne seg jobb der (han er utdannet dataingeniør og har lettet etter en jobb i sitt felt i trondheim i 3 år uten suksess...)

+ jeg er fransk og i følge en vennine av meg, er det billigere å reise fra Stavanger enn fra Trondheim... Og det virker Stavanger er litt mer "internasjonal" enn Trondheim... kanskje lettere å møtte andre franskmenn :-)

Takk for hjelpen :-)

Skrevet

Jeg er ikke noe bymenneske, men er fra et lite sted 25 min fra Stavanger. Min samboer er i fra Trondheim. Etter å ha vært i begge disse byene en del ganger så er ihvertfall ikke jeg i tvil om at Stavanger er best:o) Jeg vet ikke helt om jeg kan reknes som en nøytral kilde da, men vil absolutt anbefale Stavanger på det sterkeste. Stavanger er en koselig passe stor by....det yrer av liv om sommeren. Nede på kaien kan man ta seg øl i sola eller spise reker som er ferske rett fra sjøen. Stavanger har også utrolig vakker natur rundt seg og da tenker jeg speielt på Jærstrendene som man bare må like:) Jeg bor selv i Hønefoss nå og det jeg lengter mest hjem til er strendene og sjøen. He he...selvfølgelig lengter jeg mest hjem til familie og venner da! Om sommeren er det som tidligere nevnt her masse festivaler (kan nesten bli litt for mye av det gode) og min store favoritt er absolutt gladmat festivalen....nam nam nam. I forhold til Trondheim så er dette en helt grei by syntest jeg, men mangler litt sjarm syntest jeg da. Og jeg er enig med deg...det er ikke så mye å ta seg til i Trondheim. Da jeg var i Trondheim i fjor sommer så var det ligsom kino som var det eneste alternativet og det syntest jeg blir litt stusselig. Sist, men ikke minst så har det en veldig grei beliggenhet da slik som tidligere nevnt:) Lykke til med planleggingen da!

Skrevet

Takk :-D

Det hadde jeg lyst å høre ;-)

Skrevet

Fordelen med Stavanger og området rundt er at du fint kan bo litt landlig og samtidig ha kort og rask vei til sentrum, ihvertfall hvis du bosetter deg i umiddelbar nærhet til toget. Stavanger og områdene rundt er også veldig internationale men samtidig er det så pass små forhold at du kan gå trygt :o)

Uteliv og sånt vet jeg ikke så mye om, men det er stadig vekk ulike konserter/revyer/teater/show etc.

Jeg har bodd ett år i Oslo, og vært innom Trondheim på besøk og kommer fra ei lita bygd i nord, og trives garantert aller best her nede. Her er det mange tilbud til både små og store slik at man får ett mangfold, samtidig som man kan bo slik at man kjenner naboen :o)

Velkommen sørover! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...