jento 1980 Skrevet 2. juni 2007 #1 Skrevet 2. juni 2007 Har kjøpt vitaminene GRAVID på apoteket og i 20 dager har jeg tatt 1 tablett istedenfor 2 tabletter, som er anbefalt. Kan dette påvikre forsteret?? Det skjedde fra jeg var 8-11 uker.Før jeg var 8 uker tok jeg en annen type tablett og har da fått i meg det jeg skulle. Skal høre med legen på mandag, men vil gjerne høre om noen som vet..lenge til mandag..
Tussa og Sofie Skrevet 2. juni 2007 #2 Skrevet 2. juni 2007 Du får høre med legen, men husk at før i tiden visste de ikke om folat i det hele tatt og det har jo stort sett gått bra da. og noe får du i deg gjennom kosten. Uansett så får du vil ikke gjort noe for å " ta igjen det tapte" ) Går sikkert fint.....
Erisa* Skrevet 2. juni 2007 #3 Skrevet 2. juni 2007 Det går sikkert bra. Du har jo tatt 200 mg i alle fall, da, og som en annen skriver her, så får du jo i deg litt fra maten også. Jeg gjorde det samme som deg når jeg tok de Gravid-pillene, trodde det bare trengtes en om dagen. Følte meg litt dum når jeg fant ut at det ikke stemte;p
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 2. juni 2007 #4 Skrevet 2. juni 2007 Huff! Samme her. Jeg har tatt en tablett(kun i fire dg), men har tatt folat i tillegg.. Fortell oss hva legen din sier på mandag???
mcs07 Skrevet 2. juni 2007 #5 Skrevet 2. juni 2007 Hei, min lege sa at jeg ikke trengte ta folat da den siste forskningen ikke har funnet noe som skulle tilsi at det er nødvendig å ta disse pillene. Hun anbefalte bare vanlig sunt norsk kosthold, så det har jeg holdt meg til. Lykke til.
Erisa* Skrevet 2. juni 2007 #6 Skrevet 2. juni 2007 Det tror ikke jeg jeg ville turt. Vi hadde forelesning om folat i går, og da ble det sagt at det fremdeles anbefales. Jeg er legestudent på tredjeåret. Risikoen for ryggmargsbrokk er veldig liten, men de undersøkelsene jeg har sett viser at å ta folat reduserer risikoen for å få et barn med denne lidelsen reduseres betraktelig ved folatinntak. Men å ta folat som forebygging mot hjerte-karsykdommer, som noen trodde ville være gunstig, har blitt motbevist. Men det er en annen sak. Ta folat!
sn70 Skrevet 2. juni 2007 #8 Skrevet 2. juni 2007 Det gjør ingenting. Folat tas for å forebygge ryggmargsbrokk og den prosessen skjer ca uke 4 i svangerskapet så du kan bare være trygg.
gravid me nr 8 :-) Skrevet 2. juni 2007 #9 Skrevet 2. juni 2007 heisann..jeg kjøpte også gravid på apoteket å har tatt 1 tablett daglig..starta på den 2 uker før jeg ble gravid..hehe så nå selv at man skulle ta to te dagen men,tror 200 mg fungere bra d også så jeg tror ikke d spiller så stor rolle å d er første gang jeg tar folat har ikke brukt d i andre svangerskap å d gikk jo bra
Dugong Skrevet 2. juni 2007 #10 Skrevet 2. juni 2007 Folat er viktig. Eg las nyleg ein artikkel der det stod at det var eit problem at så få starta med folat før dei gravide. Helst skal ein ta det i 1-2 månadar før ein blir gravid, men det lar seg jo ikkje planlegga no. Det er ikkje noko å gjera med det no, og litt er nok betre enn ingenting. Det går nok veldig bra likavel!
Dugong Skrevet 2. juni 2007 #11 Skrevet 2. juni 2007 det lar seg jo ikkje alltid planlegga meinte eg å skriva..
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 2. juni 2007 #12 Skrevet 2. juni 2007 Eg går graid med mitt fjerde barn og har aldrig tatt folat i noen av mine svangerskap - noe som legen/jordmor ikke sier at er negativt for meg.
Marius og mamma'n hans Skrevet 2. juni 2007 #13 Skrevet 2. juni 2007 oj... da har jeg tatt for lite også... En jordmor sa til meg at det var viktig å ta folat.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 #14 Skrevet 2. juni 2007 Hvor mye? Du som planlegger graviditet eller som kan regne med å bli gravid, anbefales et daglig folatinntak på 0,4 milligram (400 mikrogram). De aller fleste kvinner i Norge får ikke i seg så mye folat gjennom maten. Derfor anbefaler Statens ernæringsråd at alle kvinner i denne gruppen tar et daglig folattilskudd i form av en tablett som inneholder 0,4 milligram. I tillegg er det viktig å spise folatrike matvarer. Det er kun 1 tabelett til dagen det, hvis ikke du har mindre dose mikrogram i din boks......
nellynell Skrevet 2. juni 2007 #15 Skrevet 2. juni 2007 Du bør ikke ta en større døgndose enn 0,4 milligram folat uten å ha fått råd om dette av din lege. står på folat.org....
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2007 #16 Skrevet 3. juni 2007 da jeg ventet mitt første barn,så var det ikke noe som het folat...eller det var værtfall ikke evnt i gravid sammenheng...så jeg tror ikke at det gjør noe...jeg fødte da en helt frisk gutt jeg.. det er litt overdrevent dette...enn for 100 år siden... var det noe som het folat da?? å hadde det vært født kun syke barn grunnet folatmangel,så hadde sikkert ikke vi sittet her tjukke idag.
M*A*S*H* Skrevet 3. juni 2007 #17 Skrevet 3. juni 2007 Skjønner at du er anonym - for makan til uvitenhet. Risikoen for å føde et barn med ryggmargsbrokk HALVERES når gravide bruker folat. Ja det er veldig få som får ryggmargsbrokk, men vil du risikere å vite at DIN unge fikk det fordi du ikke fulgte de rådene Helsetilsynet gir oss? Ta tran hver dag hele svangerskapet (gir smarte barn!:-)) + 0,4 mg folat til og med uke 12. Og vet du hva, for 100 år siden var barne- og barseldødeligheten mange ganger større enn nå. Så det er et meget dårlig sammenligningsgrunnlag. Synes det er fint vi får råd fra helsetilsynet som er basert på forskning og ikke på synsing fra anonyme bim'ere som antagelig IKKE fikk tran da de var i mors liv.
mcs07 Skrevet 3. juni 2007 #18 Skrevet 3. juni 2007 Nei, vet dere hva nå må jeg bare svare litt krasst tilbake her!!! Jeg stoler hundre prosent på legen min og følger hennes anbefalinger uansett hva dere her inne sier ang. folat. Hun er en utrolig faglig dyktig lege som har fulgt meg gjennom 3 svangerskap. Tran og omega 3 får du dekt hvis du spiser en brødskive med makrell i tomat pr. dag også.... Beklager måtte bare få det ut......Ikke meningen å skape noe panikk eller dårlig stemning!! Lykke til alle sammen med eller uten folat!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå