Gå til innhold

Andre enn meg som ikke vil ha keisersnitt?? (samme som KS debatten)

Anbefalte innlegg

Jeg har vel mer operasjonsangst enn fødselsangst, men pga seteleie kan det bli KS. Jeg er også lungesyk og er redd for at en setefødsel kan bli for tøft for meg. Begynner å gråte hver gang jeg tenker på at ungen min skal komme ved KS, at jeg blir borte fra henne de første timene, at jeg skal gjøre en stor mageoperasjon med de følger det har med seg og at jeg må bruke lenge tid på å komme meg. I tillegg til at ungen mister de fordelene det er ved å bli født vaginalt. Ønsker ikke å høre fra dere som vil ha KS. Jeg har selv jobbet med fødene og sett begge variantene, så jeg trenger ikke høre hvor fantastisk heldig jeg er. Jeg vil bare høre om det er noen andre der ute med samme kvaler som meg :)

Fortsetter under...

jeg hadde samme kvaler som deg,men har nå vent meg til tanken,og velger å se posetivt på ks som jeg jo har valgt selv pga redsel for komplikasjonene ved setefødsel. s fødsel har økt risiko for surstoff mangel til baby,dette er noe jeg ikke er villig å risikere. sete fødsel ender også oftere i haste ks,og da er jo ett planlagt bedre for alle parter,tenker jeg.og kanskje kommer vi oss fort etterpå,dette vet en ikke på forhånd. en er jo redusert etter en fødsel også,og kanskje spesielt etter en setefødsel som ofte varer lenger og kan være noe tøffere. lykke til i alle fall,uansett hva du velger! begge deler går jo stort sett brs!

Jeg er veldig usikker på hav jeg vil... vet ikke om jeg tør å føde vaginalt heller, men hadde nå psyket meg opp til dette (trodde jo jeg skulle få en baby med hodet ned!!) og synes ikke det er kjekt å tenke på operasjonen og alt det fører med seg. Kanskje du kjenner noen som har født i seteleie som du kan snakke med for å nyansere bildet litt?

Jeg er sykepleier og har jobbet med syke barn. Dette gjør jo ting litt værre også. Har jo hørt om uttallige setefødsler som har gått helt flott, og jeg har til og med rådet folk til å føde i sete. MEN, nå er det meg det gjelder og mitt barn. Huff lett skal det ikke være.

visst du ska ha setefødsel anbefaler jeg å ha epidural og lystgass. d funka supert på meg og da var det ikke ille at hun kom feil vei i d hele tatt! noen er bekymra at babyen ikke ska få nok surstoff siden hodet kommer sist, men på meg klipte di litt og tok med tang ( noe jeg ikke kjente pga. lokalbedøvelse og epiduralen)

Det er jo viktig at hodet ikke sitter fast for lenge ( max 3 min tror jeg) siden navlestrengen kommer ut før hodet!

jeg hadde iallefall en fin fødsel og syns ikke det var ille i d hele tatt. litt spesielt er det at man presser ut rompa først.men det var ikke så vondt når man hadde epidural.

Legene annbefalte meg setefødsel så så ingen grunn til å ikke prøve..

Lykke til iallefall...

• 2 uker senere...

Annonse

Hei, hei. Ser at d e et "gammelt" innlegg men svare likevel siden d sikkert e nåen som intresere sæ :o) Førr 5 mnd sia satt æ i samme situasjon som du. Har åsså oprasjonsangst ikkje føde angst. Æ har jobba ved ei operasjonsavd å vært m på en del KS. Heldigvis ønska dæm at æ sku føde vaginalt ved denne fødeavd å æ hadde alle mål i orden. Men æ gjorde mæ mine tanka når statestikken sir at 50-60 % av seteleian ende opp i KS. Æ leste masse masse om emne å hadde flere samtala med jordmor samt lege. Til slutt hadde æ fådd all informasjon æ kunne ta t mæ. Rart m d men da kom den store roen over mæ. Æ visste korsen ting kunne bli å bestemte mæ førr at d får bli som d bli. Fra før har æ hadd en normal fødsel. Da fødselen starta va æ så trygg på avd siden æ hadde fådd prata med dæm så mye på forhånd. Fødseln gikk kjempe fint, kom inn litt seint sånn at epiduralen måtte settes i et hattefokk å fungerte ikkje helt, men da kom anestesilegen ned å prata m mæ å sa at æ skulle få spinal om æ trengte d. Etterhvert gikk vannet, da blei æ satt på drypp for å hjelpe pressrien mine. Pga vaktskifte va d ikkje mindre enn 4 (!) lega inne på rommet, alle ville være m siden d va setefødsel. Fra æ begynte å presse til ongen va ute tok d under 5 min. Så d dryppet va kjempe fint å få. No ska d sies at ikkje alle setefødselan e så lette som min va, d va faktisk den beste å letteste setefødselen både lega å jordmor hadde vært m på i sin karriere. Så førr mæ ordna alt sæ t d beste. Æ håpe at d gjør d førr dæ åsså. Å æ mene åsså at e d mulig så e d beste både for mor og barn å føde vaginalt.

Hvis du lure på nåkka eller bare vil dele erfaringe skal du bare rope på mæ inne på dinbaby.com på småtroll 0-1 år.

Lykke t :o)

• 2 uker senere...

Takk for at du delte fødselshistorien din!

Jeg fikk vite på torsdag (var 39+4) at det var seteleie her. Kom som et sjokk, for fastlegen har hele tida vært så sikker på hodeleie! Og jeg har ikke protestert, selv om jeg jo har lurt litt på hvorfor "rumpa" (altså hodet egentlig) var så hard..

Fredag fikk jeg klarsignal om at vaginal fødsel var å anbefale. Det blir 2 gynekologer, 1 anestesilege, 2 jordmødre og 1 barnepleier til stede under forløsningen, og barnelege er i nærheten dersom krapylet mitt skulle trenge det. Så kommer nok til å bli godt ivaretatt! Epidural er obligatorisk på mitt sykehus (Sykehuset i Vestfold). Og de vil gjøre keisersnitt dersom ting ikke går som det skal. Håper jeg slipper det, to jeg kjenner har nylig tatt keisersnitt, og begges babyer havnet på nyfødt intensiv fordi de hadde pusteproblemer.. (Større sjans for det hos keisersnitt-barna, fordi fostervannet ikke blir presset ut slik det blir ved vaginal fødsel)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...