Vibeke28(fått to jenter) Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 Det kan kanskje hjelpe? Jeg hadde store problemer med å slutte å røyke. Selv om det kun ble noen få sigaretter så klarte jeg meg aldri lenge uten en eneste røyk. Ganske idiotisk, jeg som sleit med å bli gravid! Men jeg var ærlig mot jordmor, når jeg endelig kom dit. Jeg fortalte at jeg sleit med det og at jeg egentlig ikke skjønte meg selv osv osv.. Jeg fikk en plan av min jordmor. Hun sa at hver dag når jeg sto opp skulle jeg legge 5 sigaretter i en pakke. Og aldri, ALDRI ta fler enn de 5 røykene.. og etterhvert skulle jeg kutte ned. Fra 25 røyk til 5 syns hun var kjempebra og hun var mest opptatt av å rose meg. Og det hjalp mer enn at noen kjeftet på meg. Leste MASSE her på bim at det ikke hjalp å kutte ned osv.. en røyk var altfor mye, nesten dommedag. Men jordmoren min var helt uenig. Hun sa at det alltid hjalp å kutte ned. Istedenfor å syte over det jeg ikke klarte så hjalp hun meg å konsentrere meg om det jeg faktisk klarte. Og jeg ble mer positiv og fikk dager hvor jeg klarte meg helt suverent! Jeg gikk mange uker å skremte meg selv. *jeg røyker ut babyen min, jeg dreper h*n, hva for et menneske er jeg som ikke kan stumpe den jævla røyken for et helt uskyldig menneske osv osv osv... Det var helt forferdelig.. Og jeg kunne virkelig ikke fatte hvordan det gikk an. Jeg mistet 3 små før jenta mi satt. Med den ene kutta jeg røyken tvert, uten at det hjalp.. Poenget mitt er at dere må konsentrere dere om det positive. Har du klart å kutte fra 30 til 2-3 røyk har du vært helt utrolig flink. For det er så vanvittig vanskelig! Istedenfor å tro at du er et dårlig menneske så si heller: i dag har jeg vært flink.. i dag har jeg røyket mye mindre enn forrige uke, dette går den rette veien! Ikke alle klarer å stumpe røyken med en gang.. men en ting alle har til felles er at vi elsker barna våre. Ingen vil gjøre noen noe vondt, aller minst en liten baby. Det er ingen som røyker for å være ondskapsfull eller for å bevisst skade babyen. Det er noen som rett og slett ikke klarer det.. Å legge ut hvor skadelig det er, babyer som dør eller får alvorlige skader.. det hjelper ikke! For ALLE vet det, alle som røyker tenker på dette hver eneste dag, flere ganger om dagen også! Jeg har respekt for alle som klarer å slutte å røyke, gravid eller ikke. Men jeg har mest respekt for de som innrømmer problemet sitt og prøver hardt å gjøre noe med det! Stå på alle sammen. Lag en plan og følg den. Til slutt vil du sitte der å klappe på magen, røykfri og tenke: Fy så flink jeg har vært.. og alt fordi jeg elsker babyen min=) Lykke til...
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 TAKK!!! takk og lov for at noen endelig skjønner, på andre av sidene blir man jo regelrett mobbet for den uvanen man så uheldig har! så utrolig bra det du har skrevet!!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #3 Skrevet 24. november 2007 Du er kjempeflink roser deg for det , Har litt igjen for å vere helt røykfri selv men poenget mitt var at jeg personli kjenner til ei som i sitt svangerskap priorierte helt seg selv før fosteret og gjør det samme i dag når ungen er ca 1 1/2 år i 99% prosent av alt hun foretar seg. Der kommer røyken inn også,. Hun jeg snakker om røyker 40/ pluss røyk i døgnet, gjorde også dette under svangerskapet. Da hun sov i 8-12t timer av 24t. Den dag i dag røyker hun inne , har flyttet seg fra stuen til kjøkkenet u dør etter at de (samboeren som røyker 10) fikk barn. Barnet har stor hjerneskadei(kke røykrelatert) (som hun fikk vite på UL) og kan dø av en liten lungebetendelse, Det er skremmende da at de fortsatt røyker inne. Vet at hun vet hva hun gjør. Når hun er hos moren røyker de i stuen med barnet liggende på teppe på gulvet med skyvedøren til altanen åpen, hun har fått klar tale fra meg og andre at det er galskap og latskap men det bare gjentar seg gang på gang. Det er synd å si det men noen vet hva de gjør
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå