Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har med meg Ina (6 1/2mnd) på besøk til mine foreldre hvor også min søster og bror bor.

Det er ikke så ofte vi ser dem da vi bor 60 mil fra hverandre, så gleden er stor når barnebarnet kommer på besøk.

Men jeg kjenner jeg blir så matt og sliten, føler at alt jeg gjør med datteren min er feil, for slik gjorde jo ikke de med oss barna.

Ina har aldri sovet mer enn 30 min sammenhengende på dagen, ca 3 ganger i løpet av dagen.

Vi har derfor leggetid på henne kl 19.00 og da er hun også trøtt. Dette synes min mor er feil, for vi barna var oppe til de la seg, men vi sov jo også flere timer sammenhengende i løpet av dagen også. Vi har slitt skikkelig for å få henne til å sove i egen seng og å lære seg å sovne av seg selv, jeg har vært veldig strikt med gode og trygge rutiner på kvelden. Når vi er på besøk her føler jeg at jeg ikke får noen forståelse for rutinene vi har, og de skal drøye og rote med alt.

De har begynt å la Ina få smake på ting selv om jeg har sagt nei, dette er spesielt søsteren min ( hun mener at hun vet alt om små barn for hun studerer til å bli førskolelærer og har jobbet litt i barnehage) I går hadde vi fisk til middag med smeltet smør, og søsteren min tok smør på fingeren sin og puttet den i munnen til snuppa, jeg ble irritert og sa i fra, men ikke lenge etterpå fikk Ina en finer med vaffelkakerøre også.

Synes det er så dårlig gjort når jeg har sagt i fra.

Til middag i dag, fikk hun bearnais-saus, og nå fikk jeg se et bilde i fra da de hadde henne med seg på handletur, med en stor saftis i munnen.

Blir så frustrert og sint, og gav klar beskjed at jeg syntes det var respektløs mot meg når de ikke hører på meg.

Men det var det ingen forståelse for.

Føler at de overtar hele ungen.

Er det bare jeg som overreagerer?

Måtte bare lufte ut litt frustrasjon.

Vet ikke om dette var forståelig en gang.

Sorry

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde klikka!!!

Jeg er selv slik som lar poden smake på forskjellig, men hver gang venniners barn er her forhører jeg meg med dem før jeg eventuelt spør om de og vil smake!

Dette er helt opp til dere som foreldre, så jeg hadde satt foten ned og fortalt dem hvordan de overkjører deg som person!

Skrevet

Forstår deg kjempegodt!

Vi var hjemme hos mamma og de i 5 uker tidligere, og skal bo der hele sommeren, og jeg har gitt KLAR beskjed på at sånn våre rutiner er med Sindre, sånn skal de fortsette å være..

Når dere har jobba for å få en rutine på legging, så skal ikke de komme å få alt i ubalanse..

Jeg ville og satt meg ned å prate med de.. Jeg hadde ikke reist tilbake på besøk før de respekterte meg og MINE avgjørelser om MIN unge!

Skrevet

Hei snuppa!

Skjønner godt frustrasjonen og særlig så mye jobb dere har hatt med Ina.

Synes du virkelig skal jobbe for å beholde rutinene deres.

Jeg er ikke så veldig "strikt" på smaksprøver (som du vet) og synes ikke det er så galt at hun får smake litt, MEN det lønner seg ikke å "overfore" henne på nye smaker heller. Veldig så overveldende for en liten kropp med så mye nytt.

Du får ikke gjort noe når de er ute av huset uten deg men da anbefaler jeg at du lar dem få lov når du "ikke vet" og sier nei når du er der.

Du kan også si at DU og T har lyst til å være de som introduserer nye smaker til henne. De gjør det jo fordi det er "moro" og det er en "moro" dere som foreldre gjerne vil ha, og da sammen! Det er deres første barn og dere er ferske i faget, dersom de skal ta fra dere både moro og rutiner så lar de ikke dere få "lære" det dere føler dere ønsker å "lære"...

Det kan fungere. (spill på samvittighet, alltid:p hihi)

Utover dette så håper jeg dere har en kjeeempe super tur hjem, men ikke så bra at dere blir for lenge borte. Gleder oss MASSE til dere flytter opp hit:)

Skrevet

Jeg hadde rett og slett boikottet dem. Gi beskjed om at dersom de ikke vil følge dine regler, så kommer dere heller ikke på besøk. Når de er klare til å respektere måten du velger å oppdra barnet ditt på, så kan dere komme på besøk uten å være redd for at hele opplegget ditt overkjøres totalt.

Det er nå ihvertfall sånn jeg velger å forholde meg til moren min.. :)

Skrevet

Jeg hadde gitt de en så kraftig reprimade som de sent ville glemme. Hadde klikka helt for meg. Syns jeg står og nesten roper til dem, rød i ansiktet av sinne over "syndene" deres. Hadde sikkert pakket sakene og reist på minuttet også om de ikke bad FINT om unskyldning med lovnader om at det aldri skulle gjenta seg. Tenker her på all maten de putter i henne. Og ang rutinene dine. Hold p åde og hev deg over maset dies. Du kjenner ditt barn best. Og du følger deres rutiner. Hadde nok gitt kraftig beskjed om det også, slik at de visste å holde munnen sin.

Skrevet

Følger dine rutiner mener jeg:)

Skrevet

Så enig så enig Texasgirl... Hadde gjort akkurat det samme.. !!

Skrevet

Nei du overreagerer ikke. Jeg hadde blitt rasende og reist hjem. Tulla mi er over 1 år og har ennå ikke fått is. Og de akn vel bare holde kjeft om sovingen hennes som dere har fått så bra til! Unnskyld meg, men jeg ble litt sint på dine vegne her. (Har selv opplevd noe av det samme, og det er fryktelig irriterende.)

Lykke til. :-)

Skrevet

Takk skal dere ha alle sammen, er godt å høre at det ikke bare er meg som reagerer.

De andre syntes jeg bare er tåplig som ikke lar dem få trykke alt mulig inn i munnen på ungen min.

Faren min sier: dere fikk jo smake på alt mulig rart, har dere tatt skade av det?

Da sa jeg at det har vi sikkert ikke, men Ina er min datter og da er det faktisk opp til meg å bestemme når hun skal få smake på is og snop.

Vi har introdusert frukt for henne, og det likte hun kjempegodt, og da synes jeg faktisk at det holder en stund, hun kan få frukt som litt ekstra godis i stedet.

Jeg prøver også å forklare at hvis de først skal være respektløse å stappe ting i henne, får det holde med en ting om dagen, i tilfelle hun skulle være alergisk mot noe av det hun får, så vet vi i hvertfall hva det er hun har reagert på.

Og hvis de har gitt henne noe uten at jeg får vite det, vet jeg jo ikke hva som er galt hvis hun skulle få en reaksjon.

Er jo også litt som Tilla sier da, jeg og sambo vil jo gjerne være dem som lar henne smake på noe nytt, vi vil jo være der og se reaksjonen hennes og alt det der.

I dag har Ina fått sove 1 time til sammen, og de kunne ikke forstå hvorfor hun var så suttrete på kvelden.....

Neivel, sier jeg bare.

Gleder meg til vi skal hjem på mandag, gruer meg til konfirmasjonen på søndag, hvem vet hva hun får smake på da???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...