Gå til innhold

Noen som har bestemt seg for permisjon?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er student og syns det er litt vanskelig å bestemme meg for hvor mye permisjon jeg/vi skal ta..det å være student gjør at vi har en ypperlig mulighet til å være hjemme begge to samtidig da studielivet ikke akkuratt er lagt opp til 8-16-dager...samboer jobber som lærer og kommer til å være hjemme uansett ferier og hele sommeren.

Vurderer derfor å være hjemme til sommeren så kan samboer være hjemme etter det..

Flere som tenker rundt dette?

Ha en fin helg!

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg student men er vikar og håper jeg har jobb frem til permisjon, men jeg har valgt å gå hjemme 1 år. Samboeren min er tømrer og han vil jobbe og kun være hjemme de ukene han har krav på. Han kommer til å tjene ganske mye også så bedre at han jobber og jeg er hjemme. Synes det er litt tidlig å ha en 8 mnd gammel baby i barnehagen men det er nå kun min menig:) hehe man må gjøre det som passer best for seg selv og partneren og at det er sitausjon man kan leve med:)

Lykke til med valget ditt, fortsatt litt tid igjen til å tenke igjennom:)

har ikke bestemt oss for permisjon om ikke det blir 52 uker, så har vi lekt litt med tanken om tidskonto, slik at også pappaen får være hjemme litt. Litt vanskelig med tidskonto for meg siden jeg er lærer. Har snakka litt med rektor om det og det er vanskelig å finne fag som ligger i bolker slik at vi får hele dager fri. Siden skolen vår er inne i en fase med store omorganiseringer så kan det likevel være mulig. Meningen er at vi skal undervise i ukebolker med emner. En spennende tid på jobb med nye utfordringer i forhold til ny læreplan, slik sett er det nesten litt dumt å ha termin midt i skoleåret. Sist hadde jeg termin i juni og var da borte ett helt skoleår og kunne da begynne året med ny klasse da jeg kom tilbake, men ikke alltid en får bestemme slikt. Gler meg til å være hjemme med nurket uansett:)

Mener 44 uker tilsvarer at babyen er 10 mnd når han skal i barnehage og ikke 8 =) jeg tenker å ta ut 100% lønn i 10 mnd og så 5 uker ferie etter det..og så tar pappaen ut litt da begynner den lille i barnehage når den er nesten 1 år og det passe bra. Økonomisk er det også mer å hente med 10 mnd perm=)

Jeg synes det er viktig å dele og tror det kan være bra for alle parter på lang sikt.

Sambo driver eget firma så det er litt vanskelig for han å være fullstendig borte i mange måneder.

Tror kanskje på en løsning hvor vi etter hvert deler permisjonen og begge jobber deltid.

Vanskelig å forestille seg hvordan man skal legge opp f.eks amming når man er 1.gangsfødende. Men det går vel an å kombinere amming morgen og ettermiddag/kveld med grøt på dagtid mens mor er på jobb? (Fra barnet er f.eks ca 6 måneder)

Ja jeg tror også det er fint å dele på permisjonen, derfor tenkte jeg å være hjemme til sommeren, så kan sambo være hjemme etter det...

Men hvor finner jeg informasjon?legen anbefalte med å ta et møte med NAV?

Betyr det at jeg som student får omgjort studielånet til stipend frem til sommeren og så får samboer permisjon med lønn frem til november?100 eller 80%?

Annonse

Det står en del om alternativene på NAV sine hjemmesider, www.nav.no

Gå videre til Familie og omsorg og til Svangerskap, fødsel og permisjon.

Jeg ville også sjekket med Lånekassen siden du er student.

Sikkert lurt å ta et møte med NAV, har hørt at folk har varierende erfaringer avhengig av hvem man treffer der.

Jeg tar 44 uker, hvor pappan får 6 på slutten. Han jobber 3-dagersuker, så han har mye tid til å stille opp ellers også.

Var litt skeptisk til å sende en 9-10 måneders baby i barnehagen, men en god venn av meg som jobber i barnehage forteller at de er veldig flinke til å tilpasse seg i den alderen, og at det ofte faktisk er vanskeligere når de er 1 år. Da ble jeg litt beroliget:) Nå snakker han bare ut fra sin erfaring, men jeg synes allikevel at det var fint å høre, siden det blir vanskelig for meg økonomisk å være borte et år fra jobb.

Vi kommer til å ta 44 uker perm. Jeg tenker jeg tar ca 7-8 mnd selv, da passer det fint å begynne å jobbe når den verste ammeperioden er overstått. Så kan pappaen ta resten + noe uten lønn. Han tjener litt mindre enn meg, så hvis en av oss skal ta et par mnd ekstra perm blir det han. Med førstemann var jeg student og da fikk pappaen hele permisjonen, dvs 29 uker som det var den gangen, han tok alle ukene, men noe som tidskonto. Jeg fortsatte bare med studiene (som var av den typen som lett kan kombineres med baby, dvs mye selvstendig lesing osv).

Hvis babyen blir født i November etter planen, så håper jeg vi slipper barnehage før januar 2009...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...