Gå til innhold

Dere som må tvinge barna til tannpuss hver dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan greier dere det?? Altså fysisk.

Jeg får lov til å pusse tennene som snuppa har nede, men oppe er det et helvete å få pusset ordentlig. Får kanskje dratt over en gang, men etter det så vrir hun seg rundt å klemmer munnen sammen. det er rett og slett umulig å få pusset tennene oppe like bra som de nede.

Noen råd??

Hun er forresten 20mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm, har ei venninne som hadde samme problem med sin jente. Det hørtes ut som om de torturerte henne hver gang det var tannpuss. Nå i en alder av 3,5 tror jeg det har roet seg...

min pjokk på 14 mnd går det ganske greit med. lar ham tygge litt på den, så pusser jeg opp og nede og så får han tygge litt til på den :)

håper det fortsetter så greit....

Skrevet

Lillesnupp neker å pusse tennene, så her må vi(dvs jeg, for pappaen har ikke hjerte til å gjøre det sier han) pusse med makt. Jeg sitter på do, har henne på venstre lår, holder hendene hennes fast med venstre arm og "låser" hodet hennes mellom armen og kroppen min, synger en sang og pusser med høyre hånd:-)

Det er ikke morro, men pusse tennene må hun. Vi har lirket, lurt, hun har tygget og koset seg med tannbørsten, men likefult neker hun å la oss pusse tennene.

Så derfor gjør jeg det slik, og prøver innimellom om hun er litt mer villig til å la meg få pusse.

Snuppa på 2,5 har aldri nektet, så deilig med ihvertfall et barn som syns det er greit:-)

Skrevet

min er 13 mnd.. jeg må la han få holde noe som ellers ikke er lov:)

f.eks stå å løfte dokosten opp og ned av beholderen (ÆSJ!!)

Da er han helt i ekstase, så jeg kan holde på en liten stude før han snur seg bort!

Skrevet

Gullungen vår er grei av og til. Men som regel er hun grei når jeg pusser nede, og hyler når jeg skal pusse oppe. Heldigvis hyler hun med åpen munn... så jeg bare pusser i vei mens hun hyler. Neste dag kan det plutselig være helt greit... ja, ja - Ikke så kjekt men tennene må jo pusses.

Vi kjøpte elektrisk tannbørste etter tips her inne, pappaen får lov å pusse med den, men når det er jeg som tar kveldsstellet så skal hun bare leke med den, mens jeg pusser med vanlig tannbørste.

(Hun er 21 mnd)

Skrevet

Vi pusser tannebissen ned, og oppe er et helvete! teller til 10 og lille gutt bare ler. SÅ lar jeg han pusse selv.... så prøver vi litt igjen.. hehe

så lenge man prøver litt ekstra.. og får litt tannkrem på tenna.. så tror jeg det går bra.

Skrevet

Jenta vår er også 20 mnd, og her er det også et svare strev å få pusset tennene (spesielt de oppe ja). Jeg gjør litt som Luca beskriver, holder hendene, har hodet mellom kroppen og armen og pusser etter beste evne. Det blir alltid mye skrik og høye protester, men jeg synes det er bedre å tvinge en n å la være. De kan jo ikke velge om de vil pusse tennene. Har også prøvd alle triks og former for artig tilnærming, sanger, lek osv.. men ingenting har hjulpet. Selve tannpussen blir tvang uansett. Likevel synger vi litt pussenussesang og hun får sutte på tannbørsten etterpå, sånn at hun får noen gode opplevelser rundt tannpussen:-) Og så får hun fluortablett hver morgen, noe hun elsker. Tannleger anbefaler dette, spesielt om det er vanskelig å få pusset tenna skikkelig:-) Regner med at det blir lettere etterhvert og at tannpussen blir lettere og hyggeligere når hun blir litt eldre.

Skrevet

Vi gjør det omtrent likt, Luca ;)

Det er grusomheter, men heller tvungen tannpuss enn narkose hos tgannlegen :S

Skrevet

dette var en skildring av vår tannpuss også.... jeg spurte tannlegen min om hvor lenge jeg MÅTTE pusse for at det var godt nok og da sa han at jeg måtte bruke tanntråd!!! JA SOM OM DET KOMMER TIL Å BLI EN LETT KAMP!!

Skrevet

Vi har slitt en stund. Prøver å ikke tenke at "huff, nå er det tannpuss igjen" i tilegg har jeg vært hos tannlegen og snakket med de. Blitt beroliget med at vi foreløpig ikke trenger å stresse med nipussing. holder med at vi får dratt over.

Men det går bedre og bedre. Noen dager med tilbakefall...........

Mye lek og moro rundt det hele. Han pusser mine. Jeg pusser hans.......osv.... i tilegg gir vi fluor. Det hjelper jo også.

Prøv foran speilet ........med lek og moro!

*Ha god tid.

Jeg prøver å ikke tvinge. Da blir det negativt for oss begge:)

ps. la han som sagt pusse tenna dine. se hvor vondt det faktisk kan gjøre. Da tvinger du ikke lenger:)

Skrevet

Vi sliter max med tannpussen også,men det går litt bedre når hun har en tannbørste og jeg en.Da sitter hun på fanget mitt og pusser litt i sin munn og roter litt i min munn..Da går det greiere,hun har begynt å gape litt også:)Hun er 16mnd.

Skrevet

Jeg "lurer". Gir henne tannbørsten først og lar henne "pusse selv" også synger jeg "puss puss så får du en suss" som avledning og pusser kjempe fort mens hun fortsatt syns sangen er festlig. Noen dager slår hun seg helt vrang og da må samboeren min ta over. Han får lov til å pusse tennene hennes uten et eneste problem. Da sitter hun og gaper og er strålende fornøyd. Jeg får heller ikke lov til å klippe tåneglene hennes, men samboer og pappaen hennes får lov da... Så hender jeg må delegere bort sånne ting;-)

Skrevet

Jeg legger Martin på stellebordet eller setter han på fanget mitt og så holder jeg en sutt foran fjeset hans, da åpner han munnen automatisk og så pusser jeg for harde livet :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...