Gå til innhold

Det der med søsken.... Og bli gravid igjen "like etter" fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert debattert før, men jeg kom til å tenke på det nå..

ØKONOMI: Det er jo ikke billig å ha barn i huset. Det koster *litt* å ha ett barn. Men to? Ser for meg dyre barnehageutgifter og SFO når den tid kommer, med påfølgende klær og utstyr til evnt fotball/håndball/dans e.l... Ikke minst mat. Og møbler til soverommene!

FORDELEN: Man blir "ferdig" med bleieskift og ammeperioder, skriking og hyling når det har gått noen år. Er det 2-4 år fra første til nestemann så har man så vidt avslutta bleieskift for så å begynne igjen, liksom. *blir-man-aldri-ferdig-??*

ULEMPEN: Det blir MYE styr på en gang.

Men jeg tenker - de som har twins, de har det jo sånn fra dag én. De klarer det jo de?

Andre som har noen tanker? Jeg for min del kunne ha blitt gravid igjen i august, og født i mai igjen. (Som i år). Men tør jeg ta sjangsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har nettopp fått min første og jeg vil iallefall vente en stund til nestemann!

har ikke lyst til å gå igjennom en ny fødsel med det samme! men jeg vil ikke vente for mange år heller...får ta det som det kommer =)

Skrevet

Kan kanskje ikke kalles like etter, men min er 9mnd og vi planlegger en til nå. Tenker at to i slengen er greit, kanskje 3 også, så blir man ferdig med bleier og amming. Dessuten får jo barna glede av hverandre når de er så nær i alder. Økonomisk sett har man jo utstyret på plass, så da trenger man ikke kjøpe inn mer. Er det langt hopp ønsker du deg kanskje noe nytt og mer moderne...? Hadde jeg vært yngre kanskje jeg ikke hadde tenkt sånn.

Skrevet

Vi gleder oss masse til prinsesse nr 2 kommer =0) ble gravid da prinsesse 1 var 7 måneder. Vi har eier hus, har god økonomi, faste jobber og stabilt og godt forhold så vi bare strååååler for tiden =0).

Skrevet

Hei.

Mellom mine blir det 15 mnd ca. Når det gjelder økonomien er det en utgift jeg føler vi måtte tatt uansett. For oss hadde det ikke vært aktuelt med så stor aldersforskjell mellom barna at de aldri hadde gått i bhg samtidig. Da hadde vi jo endt opp med en 6 års mellomrom og hjelpes meg, da hadde jeg vært ur gammal :DDD

Men det er klart; to bleiebarn er ikke bare bare i utgiften det heller sikkert. Og når det gjelder klær kan de jo arve en stund ihvertfall og klærne har da ikke gått av moten heller :D

Uansett alderforskjell tror jeg man må påregne mye jobb en periode.

Skrevet

Vi som har twins har ikke noe valg :-P

Nei, seriøst - klart det blir dyrere. Men alt går. Tror nok det er mer styr med to tette enn to på samme alder. Behovsforskjellene er større for to tette enn tvillinger.

Men som jeg sier - alt går :-D

Skrevet

Og tenk deg da behovsforskjellene om det er en 3,4,5 år imellom a.....

Skrevet

Det blir 11mnd mellom mine, og jeg finner bare fler og fler fordeler:) Vi er kjempeglade for to tette, men kansje du får spørre igjenn om et år:) Når jeg har fått erfaringen:)

Skrevet

Ja, det er klart.

Men en femåring er i mye større grad selvstendig, ift. en som fortsatt bruker bleier.

Men klart, gleden ved å ha søsken på samme alder er ubetalelig - selv om det blir mye jobb i starten.

Selv vil jeg selvfølgelig anbefale å få tvillinger i stedet for to tette, slippe å gå gravid mens man ennå ammer og har en liten en som krever sitt f.eks ;-)

Skrevet

Skjønner godt at du grunner på dette, for det er jo ikke lett. Jeg tror at det ikke er noe som er bedre enn andre ting, men at man må gjøre det man føler for etter å ha tenkt gjennom alle faktorer, som du gjør nå.

Vi valgte to tette med 16 måneder mellom (kunne ikke velge avstanden da, men vi brukte bevisst ikke prevensjon mellom våre fordi vi ville ha de så tett som mulig).

For å angi "slitenhetsgrad" for oss: Førstemann hadde kolikk og måtte bæres døgnkontinuerlig den første tiden. Det var så ille at verre blir det ikke tenkte vi. Det gjorde det heller ikke. Da er to tette "piece of cake". Nå er de 1 og 2 år, og livet begynner å falle tilbake til normalen for vår del. Vi har fått begynne å trene igjen, besøke venner på kveldstid, og en av oss har overskudd til å takle begge i en periode.

For oss har det vært et "must" å ha førstemann i barnehage. Jeg planla å ha ham hjemme fordi jeg hadde dårlig samvittighet når jeg sendte ham fra meg. Da sa mannen min at jeg kunne ha ham hjemme, men da var det bare for min egen tilfredsstillelse. Jr. likte å gå i barnehage, og i ettertid ser jeg at jeg ikke hadde taklet to så små hjemme hele dagen. Når jeg hadde ham i barnehage kunne jeg jo bare hente ham før hvis davnet var for stort, eller at han ikke var helt i form. Den fleksibiliteten hadde jeg ikke hatt om jeg ikke var i permisjon.

Kostnadsmessig så ser jeg ikke at det er dyrere å ha to tette enn større avstand, bortsett fra at man får flere utgifter på en gang enn spredt ut i tid. Det eneste ekstra vi har er bæresele til to unger, og tvillingvogn, men det er jo kjøpt brukt for noen hundringser.

Den absolutt viktigste grunnen for oss til å velge to tette er at jeg vil gjerne at de skal ha stor glede av hverandre, og få være lekekamerater. Den nestviktigste grunnen er at vi synes det er deilig å bli ferdig med spedbarnstiden, siden den begrenser turer og reiser for oss (og da for eldstemann). Vi har lyst til å "komme videre". Tiden som er akkurat nå nyter vi til fulle. Fram til nå har det vært i overkant travelt til virkelig å lene seg tilbake, men nå får vi såpass mye alenetid om kveldene at vi begynner å få kontroll på husarbeid o.l. På dagtid sover de bare en lur og vi kan gjøre noe med dem før og etter luren.

Jeg har en venninne som har gjort som oss, men der er det bare 12 måneder mellom. Hun har sagt det samme til meg som jeg skriver her. Hennes små nærmer seg skolealder nå, og de har aldri angret i ettertid, men som sagt alt kommer jo an på hva en selv ønsker og hvilken livssituasjon man er i.

Skrevet

Økonomien blir jo totalt det samme enten det er 1 eller 5 år mellom knøttene...og utstyr vil du jo ha det meste av fra før av. Ellers må du vel kjenne med deg selv om du tror du orker eller ikke...bare husk at en ettåring nok er mye mer jobb enn et nusselig lite nurk som bare ligger der og koser seg med mammas pupp ;)

Skrevet

Hvordan er rettighetene om man skulle bli smelt på før man rekker å jobbe igjen i det hele tatt?

Jeg skal begynne i jobb igjen i mai -08. TENK om jeg blir gravid igjen slik at jeg ikke rekker å jobbe noe som helst... Er det da engangsstønaden som gjelder? Eller går de ut i fra svangerskapspengene?

Skrevet

Permisjonspenger blir regnet på lik linje som lønn!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...