Gå til innhold

SIV -Sykehuset i Vestfold (Tønsberg)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Var på Tønsberg i 2001 og i 2005 ( rett etter at den nye avdelingen åpnet)

2001:

- fødselen og de menneskene som var med da var kjempe flott!!

- følte et voldsomt ammepress

- fikk IKKE hjelp med mme

2005:

- tok dem med babyen min fra barsel og til nyfødt intensiv uten å si fra til meg!

- fikk ikke samtale med jordmor

- ikke første bad osv

- dårlig informasjon om situasjonen vår

- var innimellom noen helt fantastiske og herlige mennesker som hjalp oss veldig, forklarte og gjorde alt for oss

- ble etter fødsel sydd etter at bedøvelsen hadde sluttet å virke, selv om jeg skrek og ba henne slutte

• 2 uker senere...

Jeg har også født 2ganger på SIV, 1.gang i 2002(gamle delen) og nå i april 2007(nye delen)

Ble litt langt...

Jeg har bra erfaring fra begge ganger.

1.gangen revnet jeg nesten hele veien bl.annet pga veldig rask fødsel(hadde rier i ca5 1/2time hvorav 1time på sykehuset), men har ikke hatt plager med det i ettertid. Ble da følgt opp de første dagene for å se at det ble bra.

2.gang var jeg redd det skulle gå like galt eller verre(hører jo skrekkhistoriene) Siden de var klar over det gjorde de alt de kunne for å unngå gjentakelse, og det ble bare 1"pyntesting".(hadde også denne gangen rask fødsel)

Hadde jeg 2.gangen vært førstegangsfødende hadde jeg kanskje blitt sendt hjem, men siden jeg sa(og hadde i papirene mine) at jeg hadde født raskt før fikk jeg bli selv om riene virket VELDIG svake(jeg ba om å få komme til sjekk, siden det gikk raskt første gang) og JEG hadde rett, under 3timer etter var tulla født(denne gangen etter totalt ca.5timer med rier).

Jeg har begge gangene følt at jeg har blitt tatt vare på, blitt hørt og fått hjelp hvis jeg trengte. Vel å merke så har jeg vært heldig og født i relativt rolige perioder (bl.a vært 1-2stk på 3manns rom på barsel)

Vil forresten nevne at første bad (lærer å bade babyen) normalt bare blir foretatt for førstegangsfødende eller etter ønske.

Men en ting er sikkert! Hvordan en opplever det hele har mye med hvordan en passer sammen med jordmor ol, forventninger, hvor forberedt en er osv.

Dra for all del på omvisning når terminen nærmer seg!(1mnd før eller noe sånn)

Ellers så vil jeg si at det er viktig å stole på seg selv og stå på at det en har følelse av ofte er riktig.(jeg ble bl.a sendt på ekstra ul fordi både lege og jordmor(som jeg gikk på kontroll til) trodde babyen lå på tverrs. Da jeg kom på ul sa jeg hvordan jeg trodde babyen lå, og det stemmte nøyaktig men det de så på ul'n)

Fikk og utsatt termin på "vanlig" ul ca.1 1/2uke, noe jeg følte at var helt feil, og jeg fødte ca.1uke før menstermin.

Kan jo også nevne at både jeg og flere av mine venner hadde født langs veien/i bilen hvis vi skulle dra til Skien. En har ingen garanti (selv som førstegangs) at fødselen tar lang tid (selv om gjennomsnittet er en del lengre enn mine fødsler)

Og sist men ikke minst: Det finnes både positive og negative erfaringer fra alle steder.

Og spørr hvis det er noe du lurer på eller synnes virker rart...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...