Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 For en stund tilbake var vi hos fastlegen med datteren vår, fordi vi ville at refluxen hennes skulle sjekkes. Fastlegen skulle sende en henvisning til en barnelege i nabokommunen, for der tok det kortere tid. Da vi fikk innkallelsen i posten, stod det at det var prikktesting ho skulle inn og undersøke... Vi kom til denne barnelegen, og inn og tok denne prikktesten som viste ingen allergier. Barnelegen spør om mor/far har allergier, og vi svarer som sant er.. Og så sier plutselig legen: "Ja, jeg ser du sliter med depresjoner, hmm, ja, siden 2004.." Og jeg var ikke forberdt på å snakke om dette, for etter min mening hadde det ingenting med det som min datter skulle undersøkes for. Når leger sender henvisning, sender de med hele journalen til barnet da? Vet jo at leger har taushetsplikt, men likevel så mener jeg at denne barnelegen hadde ingenting med at jeg hadde slitt med depresjoner. Hadde det vært relevant for hva datteren min var inne for, hadde skjønt det...men depresjon og prikktesting har da ingenting med hverandre å gjøre.. Legen har ikke spurt om dette kan stå i min datters papirer en gang! Har legen her brutt taushetsplikten? Og hva ville dere gjort i en sånn situasjon?
Storebror & Lillesøster Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 Hadde gått til fastlegen min og klggd på dette,uansett så er det greit og forholde seg til en person når man prater om sånne ting....og jeg mener absolutt at det har ingenting i din datters journal og gjøre...
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 vi har nå flyttet til en annen kant av landet, men har bedt om å få sendt jounalene våre direkte til meg istedenfor til legen... For å virkeli se ka som står der... HI
Storebror & Lillesøster Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 jepp det hadde jeg også gjort,men det er vel mye av det som går via data nå,det er jo der alt føres så om din nye lege ska legge noe inn blir det en stor jobb,men du kan jo høre om de kan sende det over til legen din etter du har lest det og rettet på noe om du er uenig i at det skal stå der..... lykke til..
Arb.ledig husmor Skrevet 1. juni 2007 #6 Skrevet 1. juni 2007 Kan jo sendes på cd-rom tenke eg da... For før når eg har gjort det, har de jo bare bedt om adressen, ikke noe via data.. men men, vet ikke hvordan eg da...
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 1. juni 2007 #7 Skrevet 1. juni 2007 Det kan være et brudd på taushetsplikten. Helsepersonell skal bare utveksle informasjon som er nødvendig for behandling av pasienten. Kan ikke skjønne at mors depresjon skal ha noe med allergi å gjøre. Du kan klage inn legen for Helsetilsynet i fylket der legen holder til.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #8 Skrevet 1. juni 2007 Det kan faktisk være relevant,men det er selvsagt helt avhengig av sammenhengen.Nå vet vi ikke helheten her.Det er vanlig at man tar foreldres helse med når man skal utrede et barn,mtp arvelighet etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå