vimza Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 Jeg har en tatter på snart 2 mndr, som har vært misfornøyd siden hun kom til verden. Spiser veldig ofte, og aldri fornøyd. Har prøvd alt.. alle melketyper (ammer ikke), og minifom, dr. browns flaske osv... Da ingenting hjalp prøvde jeg med litt velling på kvelden. Dette forløp slik: dag 1: 3 ts med velling... merket ingenting om natta og påfølgende dag. dag 2: 4-5 ts tynn grøt... merket fortsatt ingenting. dag 3, fikk hun ikke, ettersom hun tok tidlig kveld... s娨, dag 4 var hun så grinete hele dagen, bare småspiste hele tiden og var veldig misfornøyd hele dagen.. Kan det være en reaksjon på grøten etter så mange dager? Eller kan det være at hun bare blir full i magen av melka, og ikke ordentlig mett...
2 Hærligheter! Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 Jeg ville tatt en prat med HS...Ho er jo så lita enda!! Ikke alt som er kommet ordentlig i gang ang fordøyelsen og slikt..
Alvepike Skrevet 1. juni 2007 #3 Skrevet 1. juni 2007 reaksjonen på grøten skulle vel komme noen timer etter hun hadde fått den i så fall. Tøff som tør signere med nick, blir du vel halshugd tenker jeg , hvis enkelte anonyme er her i dag da...
vimza Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2007 Ja, som sagt er jeg forberedt på pepper... men tåler det.. Jeg tror også at reaksjon fra grøten ville kommet tidligere.. og ang. å rådføre seg med HS, så vet vi vel alle hva dem hadde kommet til å sagt... så nei... jeg tror mer på erfaringer fra andre... Alt er jo farlig i dag...
rødhette* Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 Som hun over sier, ville jeg pratet med hs. Er veldig tidlig å begynne med grøt. Grunnen til at man anbefaler å vente til de er minst 4 mnd, er fordi tarmsystemet dems ikke er ferdig utviklet enda. Høres utrolig slitsomt ut, for dere begge. Hs bør ha noen gode råd....
Mamma til 3 <3 Skrevet 1. juni 2007 #6 Skrevet 1. juni 2007 Ikke lett det der. Har du prøvd å la det gå litt lenger tid mellom måltidene? Husker sønnen min også var sånn i den perioden. Da bestemte jeg meg tilslutt bare for å la det gå 3 timer mellom hvert måltid. Han var en del grinete den første dagen ettersom han ble oversulten de første måltidene,men den andre dagen så spiste han normalt. Hver 3 time ca. Kan hende du kanskje har prøvd dette. Ville ikke gitt henne velling helt enda siden hun er så liten. Kanskje ta en prat med hs?
Honningmelon Skrevet 1. juni 2007 #7 Skrevet 1. juni 2007 Jeg vil bare si at det er ikke alltid sult som gjør at en bebis er misfornøyd og sutrete. De kan være mange andre grunner. Jeg hadde også prøv å la det gå litt lenger mellom måltidene, så hun kanskje drikker mer om gangen.
Alvepike Skrevet 1. juni 2007 #8 Skrevet 1. juni 2007 må foresten si at det hørtes ut som mi tulle på den tiden, spiste hele tiden ! Har du prøvd å bytte flaske?? De er ganske så kresne disse her små, jeg byttet flaske på mi tulle og da hjalp det en stund, før jeg måtte bytte igjen hm...tulla mi er helt umulig å mate da, håper du slipper det problemet :/
Labbetøs Skrevet 1. juni 2007 #9 Skrevet 1. juni 2007 Uff da. Jeg skal ikke si meg heeeelt enig med deg, men jeg syns ikke du fortjener pepper for det uansett. Jeg ville nok ikke gitt en så liten baby velling/grøt nei. Det har noe med modningen av tarmene og fordøyelsessystemet å gjøre. I værste tilfelle kan de få senskader av det senere. Snakk med HS og hør hva hun sier. Jeg tror ikke problemet er at hun ikke blir mett. Det kan være snakk om kolikk, eller så kan det være magesmerter pga at du gir erstatning. Har hørt om flere som har vært plaget med det, siden mme er hardere for magen til babyen enn mare mm. Vet faktisk om en som kjøpte utpumpet mm av en venninne i to mnd siden babyen plagdes med magen pga mme. Da babyen var 3-4 mnd ble det bedre, og hun gav igjen mme. Den gangen uten problemer.
moo Skrevet 1. juni 2007 #10 Skrevet 1. juni 2007 Jeg tviler på at det er snakk om en reaksjon på grøten. Men jeg synes det grenser til uansvarlighet å trosse alle anbefalinger om introduksjon av fast føde, ved å gi grøt til et spedbarn som ikke en gang er fylt 2 måneder. Det er ikke umiddelbare allergiske reaksjoner man er redd for ved for tidlig introduksjon av fast føde, men langtidsvirkninger på det umodne fordøyelsessytemet. Jeg kan bare slutte meg til de som anbefaler at du tar kontakt med helsestasjonen. Selv med sine feil (jeg har hørt ymse om helsesøstre sine utsagn her inne) så innehar de en hel del kompetanse på området. Jeg signerer også med nick.
børdi Skrevet 1. juni 2007 #11 Skrevet 1. juni 2007 har hun mye og løs avføring? skriker mye? gulper mye? Kan være du burde prøve melkefri mme? Kan være hun blir utilpass og får magevondt av maten.. Min eldste var sånn som du beskriver, men hun gulpet vanvittig og hadde kronisk diare.. I tilegg var hun syk hele tiden nesten. Hadde jeg visst den gang det jeg vet nå,at det var symptomer på melkeallergi, hadde jeg prøvd melkefri mme lenge før. vi prøvde velling(tynn grøt) fra 2.5 - 3 mnd alder til henne, men det var i samarbeid med HS da...
Duddlidu Skrevet 1. juni 2007 #12 Skrevet 1. juni 2007 Det kan være veldig mange årsaker til sutring og gråt. Jeg ville nok ikke gitt grøt så tidlig! Kan jo hende hun har vondt i magen, lillegutten min spiste ekstra ofte når han hadde litt vondt i magen, fordi suginga var litt lindrende tror jeg. I tillegg så trenger jo babyer mye mat ofte i starten fordi de skal vokse så veldig! I værste fall kan babyen din få problemer med mage - tarmsykdommer senere fordi de ikke er ferdig utviklet enda. Snakk med HS før du tar en avgjørelse på å gi mer mat Det ville jeg gjort iallefall.
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #13 Skrevet 1. juni 2007 Jeg tror kanskje det kan være magesmerter pga.grøt velling.Da vi startet med d hadde jeg også et opphold,men han var utilpass et par dager etterpå..Det tar lang tid for en liten umoden mage å fordøye fast føde. Amming hjelper mot knip...Også sukkervann.
Gjest MMJ Skrevet 1. juni 2007 #14 Skrevet 1. juni 2007 Stakkars tulla de Avføringssystemet er ikke utviklet til å ta i mot fast føde enda jo. Får håpe hun ikke har så kjempevondt da...
Na`is`vi`mi` Skrevet 1. juni 2007 #15 Skrevet 1. juni 2007 Synes det kan være litt hysteri rundt dette med fast føde til babyer.. Mine har vært rundt 4 mnd når vi har begynt med grøt..men så har ikkje vi slitt sånn som du beskriver.. Har ammet og hatt stort sett fornøgde unger. Det var jo ikkje mykje mat du hadde gitt til ho.. og antar at det var ganske tyntflytende d du ga... Så lenge en går forsiktig fram kan eg ikkje tru at det er så veldig stor fare for babyen..Det vart da menneske av dei som fikk rein melk og anna rart i gamle dager når dei ikkje hadde anna råd... nei, du fortener ikkje pepper... Vi må vise litt sunn fornuft..Ikkje ta alt som blir sagt for god fisk.. "Ekspertane" finner jo alltid på nåke nytt som er farlig.. er farlig å leve jo!! Mne har du prøvd kiropraktor eller nåke sånt?? kan være andre ting som gjer at ho ikkje er fornøgd.. har kanskje vondt en plass..(låsning etter fødsel kanskje??)
jamlena Skrevet 2. juni 2007 #16 Skrevet 2. juni 2007 Jeg startet med grøt til mini når han var 4 mnd, var superfornøyd nesten en hel uke før han begynte å reagere på grøten.. Måtte bare slutte, og fullammet helt til han var 6 mnd. Så det kan gå mange dager før de får vondt i magen! Hadde jeg vært deg ville jeg gått over til kun melk igjen for å se om hun ble bedre. Litt tidlig å starte med grøt når hun er bare 2 mnd... Lykke til!
morsara Skrevet 2. juni 2007 #17 Skrevet 2. juni 2007 Hej! Som så många andra säger så kan det vara något annat än mat som är problemet. Jag har hört att det kan hjälpa med fysioterapi (från en i barselgruppen). Det finns fysioterapefter som är specialicerade på små barn. Jag hade för lite mjölk till min som så vi gick över till mme ganska snabbt. Fann ut att Hipp sin var den bästa för oss. Men som de andra säger, ta en prat med HS, de är som regel kompetenta folk!
Djoolia 07+08+12 Skrevet 5. juni 2007 #18 Skrevet 5. juni 2007 Mora mi ga meg grøt fra jeg var litt over 2 mnd, og hun gjorde det fordi helsesøstra sa det. har alltid vært frisk som en fisk i hele mitt liv.du kan jo ymte frampå at hun aldri er fornøyd, ++ og høre hva de mener
Veslejenta-klar*for*nr*2 Skrevet 5. juni 2007 #19 Skrevet 5. juni 2007 Dem sier egentlig at barn under 4 mnd ikke skal ha grøt, fordi magen ikke er godt nok utvilket til å fordøye grøten. Men jeg måtte selv gi min 2,5 mnd gml datter litt tynn velling på kvelden, fordi hun rett og slett ikke ble orntelig mett. Må også nevne at hun var tidlig i utviklingen. HS sa at hun hadde utviklet seg så fort at jeg kunne prøve med et par tskjeer tynn velling på kvelden.. så da gjorde jeg det... Og alt gikk kjempefint. Har ikke hatt noen magevondter eller avføringsproblemer. Men det med at dattera di da ble sur og gretten 4 dag, kan veldig godt komme av litt magevondt, for det er en påkjenning for mågen å gå over fra helt flytende lett fordøyelig melk til litt mer krevende fordøyende grøt. Men jeg vil også anbefale deg å snakke me HS eller JM om dette.
Mamman til M&E Skrevet 6. juni 2007 #20 Skrevet 6. juni 2007 Pepper skal du ikke få men at du TØRR!! Jeg hadde helt garantert bedt om en samtale med helsesøster for å få råd der. Tenk på den lille magen babyen har når den er så liten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå