MaMmA-Mø Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 min samboer mener at vi skal dele 50/50 på alle utgifter vi har felles,så det skal bli så rettferdig som mulig..og det er jo greit men.. dette blir tøft for meg med min lavtlønnet jobb..etter å ha regnet på det så vil jeg ha ca 1000 kr i mnd å leve på når alt av mine regninger er betalt (iregnet tlf,bensin og mat) disse pengene skal da gå til klær til meg å mini + diverse nødvendigheter...og da blir jeg nødt å selge bilen og kutte ut diverse goder som parabol,go boken pakkene, og min livsforsikring...osv.. mens han som tjener tredobbelt så mye som meg sitter igjen med over 25 000 ca i mnd til å bruke som han vil når han har betalt sine regninger. synes dere dette er rettferdig da? deler dere også på alt av utgifter eller? syns d blir litt trist å vite at jeg aldri får råd til å unne meg noe som helst nesten resten av livet!! ja får regninger blir d jo ikke mindre av....
-MtG- Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 Skikkelig urettferdig!!! Det går ikke an! Skulle det blitt rettferdig så måtte dere delt regningene sånn at dere hadde like mye igjen etter regningene. Eventuelt at han hadde igjen 3 ganger så mye som deg fordi han tjener tre ganger så mye:) Hadde du hatt igjen 1000 og han hatt igjen 3000 hadde jeg syntes det var greit.
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #3 Skrevet 1. juni 2007 Nei, nei og atter nei!!!!! Hva gjør dere når dere skal på ferie? Han reiser på cruise til karibien mens du telter i hagen?? En må nå ha noenlunde felles økonomi når en bor og har et barn sammen.
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 URETTFERDIG!!! Hvis alle utgifter sksal deles likt, skal alle inntekter også!!! Mener jeg. Er ik d naturlig? Min sambo tjener over d dobbelte jeg gjør, og her er alle penger som går inn VÅRE, og utgiftene er også felles.. Vi har to kontoer. Vi får lønn ulike dager i mnd, så ofte blir d sånn at vi bruker våre penger like etter jeg har fått lønn(for da kan han være tom) og motsatt,,, Syns vi har d bra sånn jeg
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #6 Skrevet 1. juni 2007 Jeg har problemer med å skjønne at noen som krever det virkelig kan være glad i sin samboer. Her deler vi broderlig- en periode var jeg student og han arbeidsledig - da delte vi på mitt studielån så godt vi kunne.Nå tjener han mer enn meg, og det er like mye mitt som hans
Gjest Skrevet 1. juni 2007 #7 Skrevet 1. juni 2007 Jeg mener at dersom dere skal ha separat økonomi så skal dere dele daglige utgifter LIKT uansett lønn. Dere skal også dele utgiftene til mat, til barnet og til andre fellesting helt likt. Dersom dere skal kjøpe gaver til noen som er fra dere begge skal dere "spleise" og da betale lik sum begge to. (det skal også kjøpes gaver for tilsvarende summer på begge sider av familien!) Men personlig så er jeg veldig lite "fan" av separat økonomi når man bor sammen og har barn sammen. Jeg synes det er helt idiotisk. Svigersøsteren min har det sånn, (ikke barn da) han tjener ca 7 ganger så mye som henne (!!!) og han betaler kun halvparten av alt, for resten skal han bruke på bil! (altså han har kjøpt bilen min bruker det på "oppgraderinger" om man skal kalle det dèt) Så hun går ca 1000-3000 i minus hver mnd og han går ca 30000 i pluss... Jeg hadde flytta på dagen! Ikke får hun låne av han heller, så hun låner stort sett av meg...
suseduse Skrevet 1. juni 2007 #8 Skrevet 1. juni 2007 Vi har felles økonomi og det passer oss best! Han tjener 3 ganger mer enn meg i mnd, men var en periode i livet han levde på meg(fikk ikke jobb) så ser ikke på det som noe problem! Plutselig har jeg mest igjen.. Jeg har sagt til han at jeg forstår godt om han ikke vil ha felles økonomi, og da bare ler han og sier at det er helt latterlig! Foreldra hans har ikke felles, så han er ikke oppvokst med det, men han var lutfattig når jeg møtte han så han veit at det er han jeg vil ha, og ikke penga! Må i hvertfall fordele det bedre hvis dere skal ha splitta, og du kan jo ikke betale alt til ungen, må deles det og!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #9 Skrevet 1. juni 2007 Det er helt absurd!!!! Har forresten hørt mange som deler på utgiftene forholdsmessig etter lønn når de har delt økonomi. Synes isåfall dette er en bedre ordning, men er enig i at når man har valgt å leve sammen, få barn osv. bør man ha felles økonomi. Er man glad i hverandre bør man ta vare på hverandre økonomisk (også) synes jeg:)
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #10 Skrevet 1. juni 2007 Dette er jo utrolig urettfedig... Sånn kan det jo ikke være i en familie, det høres jo mer ut som et bofelleskap. Hva om dere har en felles regningskonto der dere betaler inn en viss sum i måneden hver. Finn ut hvor mye som går i felles utgifter hver måned, som feks. strøm, mat, husleie osv. Deretter betaler dere en viss prosent hver, da blir det jo rettferdig uansett hvor forskjellig dere tjener. Egne goder betaler dere fra deres egne lønnskontoer. Dette gjør min mann og jeg og det fungerer veldig bra for oss. Lykke til:) Ikke finn deg i de dårlige påfunnene hans!
MaMmA-Mø Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 1. juni 2007 nei er ikke en spøk desverre.... hadde å sett for meg at vi hadde felles økonomi, før han tok det opp.. han tenker på at det ville ha vært urettferdig om vi delte lag og han hadde betalt dobbelt så mye som meg av regningene våres.. siden jeg eier 2/3 deler av leiligheta våres, siden jeg gikk inn med 600 000 da vi kjøpte den,noe som kommer meg til gode om vi sku gå fra hverandre. og da vil han stå litt på bar mark.. om dere sjønner hva jeg vil fram til!! ( ikke så flink til å forklare) forslaget fra han var jo at om leiliheta skulle bli solgt så skal vi dele summen 50/50, noe jeg ikke ville gå med på siden de 600 000 er min eneste sikkerhet om det skulle gå galt, må jo tenke på jenta mi å.. ikke at jeg trur at vi blir å gå ifra hverandre, men i dagens samfunn så er det jo ikke så unormalt at par skiller lag..
MaMmA-Mø Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 1. juni 2007 ja er jo for felles økonomi jeg også..men da må jeg kansje gi slipp på min eierandel i leiligheta, er det egoistisk av meg da og ville ha de pengene som jeg gikk inn med da? han har sagt at alt av ferier og sånne goder skal han betale..
Mamman til M&E Skrevet 1. juni 2007 #13 Skrevet 1. juni 2007 Hallo!! Hva er det med han da? Det der hørtes helt absurd ut spør du meg. Her i huset har vi gene konto og dermed egentlig seperat økonomi men vi diskuterer aldri hvem som skal betale hva, vi deler egentlig på alt.
~mamma~ Skrevet 1. juni 2007 #14 Skrevet 1. juni 2007 Betaler du klær, bøker o.l. til barnet??? Barnet må da være en felles "utgift"! Vi er samboere og har delvis delt økonomi. Vi har en felleskonto som vi setter inn lik sum på. De pengene går til felles regninger, kolonialvarer, klær/utstyr til barnet vårt o.l. Denne løsningen passer oss godt fordi vi tjener noenlunde like mye. Dessuten er vi ikke så nøye på å telle hver eneste krone. Vi stoler på hverandre også når det gjelder økonomi. Når du tjener så mye mindre enn mannen din, mener jeg at dere burde skjevdele utgiftene, f.eks. at begge betaler like stor prosent av inntekten till det som er felles. Den som har mest bør være mest generøs - det gjelder både i det private, men også når vi ser på hele verden (nord - sør).
rødhette* Skrevet 1. juni 2007 #15 Skrevet 1. juni 2007 Skulle si det samme som hun over; at klær og slikt til barnet, er da absolutt en fellesutgift. Orker ellers ikke å si så mye i denne diskusjonen. Vi har felles økonomi, og har så og si hatt det siden vi flyttet sammen. Men nå tjener vi nesten det samme, så er jo ikke i samme situasjon.. Men her er det ikke mye mine og dine penger, nei..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå